Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Marciszów  

MENU PODMIOTOWE

UG Marciszów
Regulamin organizacyjny urzędu
Jednostki podległe
Mienie Gminy
Strategie, plany, programy, regulaminy
Raport o stanie Gminy
RODO

INFORMACJE O ŚRODOWISKU

Postępowanie - oczyszczalnie ścieków
Utylizacja sprzętu elektronicznego
Wyroby azbestowe - postępowanie
Solary słoneczne
Selektywna zbiórka odpadów
Do właścicieli nieruchomości
Zbiórka odpadów elektronicznych
Odbiór odpadów komunalnych
Plan gospodarki niskoemisyjnej
Opróżnianie zbiorników bezodpływowych
Obwieszczenia
Publiczny dostępny wykaz danych
Gminna Ewidencja Zabytków
Komunikaty
Orzeczenia sądowe w sprawie mienia wodociągow

NOWY SYSTEM ŚMIECIOWY

Informacje
Kontakt
Harmonogram odbioru odpadów
Deklaracja

PRAWO LOKALNE

Statut
Wnioski do pobrania
Zagospodarowanie przestrzenne
Gospodarka komunalna

GOPS

Aktualności
Świadczenia Rodzinne
Fundusz Alimentacyjny
Dodatki Mieszkaniowe
Wnioski do pobrania
Oferty pracy
RODO

RADA GMINY

Radni
Transmisje obrad
Sprawozdania z sesji
Imienne wykazy głosowań
Zapisy dźwiękowe sesji
Informacja o obradach sesji
Informacja o posiedzeniach komisji
Zarządzenia Wójta
Uchwały
Projekt aktów prawnych do konsultacji
Akty prawa miejscowego

FINANSE

Budżet
Sprawozdania
Sprawozdania kwartalne
Opinie RIO
Wyniki kontroli
Podatki i opłaty

OGŁOSZENIA

Przetargi
- nieruchomości, wykazy sprzedaż/dzierżawa
- rzeczy ruchome
Oferty inwestycyjne
Oferty pracy
Zamównienia do 30 000 euro
Ogłoszenia
Komunikaty
Nieodpłatna pomoc prawna
Młodociani pracownicy
Wybory

ZGK "Wodociągi Marciszowskie"

Zezwolenia na działalność
Sprawa mienia gminnego wod-kan
Taryfy
Regulaminy
Sprawy różne
Zamówienia do 30.000 euro
Formularze do pobrania
Ogłoszenia
RODO

PROJEKTY UE

Ogłoszenia
Mikroprojekty

INNE

Rejestry i ewidencje
Rejestr umów zaw. przez Gminę Marciszów
Oświadczenia majątkowe - informacje
Oświadczenia
Interesanci Gminy Marciszów
Informacje nieopublikowane
Petycje

ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY

Dane teleadresowe
Dyrekcja
Pracownicy
Statut szkoły

O BIULETYNIE

Redaktorzy

Uchwała: UCHWAŁA Nr XLVI/232/18

Z dnia:2018-01-25
Przedmiot uchwały:w sprawie : zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2018


UCHWAŁA Nr XLVI/232/18
Rady Gminy Marciszów
z dnia 25 stycznia 2018r


w sprawie : zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz  Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2018    
       
Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia  8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity DZ.U. z 2017 roku, poz.1875),   art. 4' ust. 2  ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity DZ.U.  z 2016 roku, poz. 487 ze zmianami ) oraz art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii  ( tekst jednolity DZ.U. z 2017 roku, poz.  783  ze zmianami)  Rada Gminy Marciszów

uchwala, co następuje:

§ 1

Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  oraz  Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2018 w brzmieniu:

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA GMINY MARCISZÓW NA 2018 ROK

I. WSTĘP

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na gminę obowiązek podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych, inicjowania       i wspierania przedsięwzięć mających na celu  zmianę obyczajów w zakresie sposobu oddziaływania na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom.
Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii wymienia również katalog zadań, za realizację których odpowiedzialna staje się gmina. Skupiają się one wokół szeroko rozumianej pomocy  osobom uzależnionym  i zagrożonym uzależnieniem  oraz ich rodzin , a także profilaktyce adresowanej do różnych grup wiekowych – zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 określa lokalną strategię  w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu oraz narkotyków.
Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz art. 2 ust. 1 pkt 1-3 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii.

Zgodnie z treścią tych ustaw zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi  i narkomanii wykonuje się przez  odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, a w  szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, działalność informacyjną i wychowawczą, leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych, zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i narkotyków
i ich usuwanie.
Wszelkie działania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi mają nie tylko umocowania ustawowe, ale przede wszystkim stanowią świadome działania samorządu na rzecz dobra społeczności lokalnej.
Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu. Jej celem jest ochrona człowieka, dziecka, ucznia przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju.
Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Wszyscy pragniemy, by nasze dzieci dorastały szczęśliwe i radosne, by nie doświadczały kryzysów, nie były narażone na różne życiowe problemy. Pragniemy ustrzec je przed różnymi niebezpieczeństwami, które zewsząd na nie czyhają. Każde dziecko ma prawo do życia i jak najpełniejszego wszechstronnego rozwoju fizycznego oraz psychicznego. Proponujemy zatem zajęcia profilaktyczno-edukacyjne, które mamy nadzieję pokażą dzieciom i młodzieży , że można żyć i spędzać czas z przyjaciółmi bez papierosów, alkoholu, narkotyków , agresji i przemocy.
Efektem realizacji zamierzonych działań ujętych w programie powinno być uzyskanie przez uczniów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie myślenia, uczenia się, komunikowania się współpracy i działania oraz sposobów ciekawego , aktywnego spędzania czasu wolnego.
Gminy, z racji dysponowania największą wiedzą o problemach swoich społeczności, a także
o dostępnych zasobach, mogą przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności. Konkretne działania profilaktyczne wymagają wiedzy o rozmiarach i charakterze zjawiska.
Skala zjawiska uzależnienia od alkoholu na terenie gminy jest jednak trudna do precyzyjnego określenia, a poziom spożycia alkoholu, jak i rozpowszechnienie szkodliwych następstw picia, są różne w zależności od środowiska.
Program jest kontynuacją wielu działań  z lat ubiegłych ukierunkowanych na osoby uzależnione od alkoholu , narkotyków, członków ich rodzin oraz rodziny, w których występuje przemoc domowa.
Program opiera się na inspirowaniu i współdziałaniu  różnych podmiotów aktywnych na obszarze uzależnień.
Dotychczasowe doświadczenia wskazują na konieczność  realizacji programu przy współudziale  osób, instytucji, organizacji pozarządowych  zajmujących się kulturą, edukacją , pomocą społeczną, sportem, rekreacją , wychowaniem w trzeźwości, lecznictwem osób uzależnionych i kreujących inne działania , szczególnie w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą.
Program dostosowany jest do specyfiki  uzależnień występujących w gminie Marciszów, który uwzględnia lokalne możliwości jego realizacji: prawne, administracyjne, ekonomiczne.
Umieszczenie zadań wynikających  z odrębnych ustaw w jednym programie wynika przede wszystkim z faktu, że do większości z nich można zaproponować zbieżne działania profilaktyczne oraz to ,że zadania do realizacji wynikające z tych ustaw mogą być finansowane z tych samych środków tj. środków pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

II. DIAGNOZA PROBLEMÓW W ZAKRESIE UZALEŻNIEŃ W GMINIE MARCISZÓW


Nie  ma takiej grupy społecznej i zawodowej, której zjawisko alkoholizmu nie dotyczyłoby. Łatwy dostęp do wszelkiego rodzaju napojów alkoholowych, obyczaje, ubożenie i bezrobocie, stałe zagrożenie utraty pracy wśród wielu środowisk, upadek wartości rodzinnych i norm społecznych , jak też coraz powszechniejszy brak umiejętności radzenia sobie z problemami dnia codziennego przyczyniają się do narastania problemów alkoholowych. Są to problemy społeczne, które korelują z przemocą w rodzinie.

Przeprowadzona w październiku 2017 roku Diagnoza  Lokalnych Zagrożeń Społecznych w Gminie Marciszów  wskazała  kilka głównych problemów  związanych z uzależnieniami., które wymagać będą szczególnej troski ze strony władz samorządowych.
Z przeprowadzonych badań wynika min. :
•    wg opinii dorosłych mieszkańców najistotniejszym problemem jest problem zubożenia społeczeństwa i to właśnie walka z nim wydaje się szczególnie ważna . Opinie te potwierdzają statystyki dotyczące przyznania pomocy społecznej z powodu ubóstwa  na przestrzeni lat 2014-2016. Kolejno równie ważnym problemem  jest bezrobocie i alkoholizm, które niosą za sobą szereg niekorzystnych konsekwencji rodząc kolejne problemy,
•    problemem  występującym w szkołach jest obecność zjawiska przemocy  wśród uczniów. Coraz częściej mówi się o silniejszym występowaniu zjawiska przemocy w szkole podstawowej – problem dotyczy co szóstego ucznia,
•    szczególnie istotnym wydaje się być walka ze stosowaniem wulgaryzmów i ośmieszaniem, agresją słowną oraz poniżaniem,
•    wraz z wiekiem  rośnie procent uczniów mających styczność z różnego rodzaju substancjami psychoaktywnymi.
•    zwiększa się przekonanie o łatwiejszej dostępności  czy to do produktów alkoholowych czy wyrobów nikotynowych,
•    ważnym problemem jest cyberprzemoc. Należy pracować z młodzieżą nad wrażliwością na działania związane z cyberprzemocą tak , aby bez względu na płeć czy wiek przejmowali się takimi zjawiskami i na nie konsekwentnie reagowali.

Grupy społeczne szczególnie zagrożone problemami uzależnień od alkoholu to: bezrobotni (zwłaszcza długotrwale ) i ich rodziny, rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, ludzie młodzi.

Na dzień 31 grudnia 2017 roku:
 - 105 mieszkańców gminy było zarejestrowanych  w Urzędzie Pracy (  w tym 42 osoby bez
    kwalifikacji zawodowych)
    z tego 7  osób z prawem do zasiłku.
Wśród osób bezrobotnych największą grupę  stanowią :
- długotrwale bezrobotni –  65 osób
- osoby powyżej 50 roku życia –  42 osoby
- do 30 roku życia – 29 osób

Dostępność napojów alkoholowych
Gmina Marciszów obejmuje 9 wsi, w których jest  prowadzonych 14 punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych.
Struktura sprzedaży według rodzaju alkoholu przedstawia się następująco:
- do 4,5% alkoholu oraz piwa     - w 14 punktach
- powyżej 4,5% do 18%        - w 14 punktach
- powyżej 18% alkoholu            - w 12 punktach

Rodziny objęte pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
1) liczba rodzin objętych pomocą  - 202
2) liczba rodzin objętych pomocą, w których występuje problem nadużywania alkoholu- 10 (26 osób)
3) liczba dzieci objętych dożywianiem - 90
4) liczba dzieci objętych dożywianiem z rodzin z problemem alkoholowym -  6
5) wielkość środków finansowych przeznaczonych na pomoc rodzinom z problemem alkoholowym – 56.267,81 zł
6) liczba rodzin, w których występuje problem przemocy w rodzinie – 10

Osoby i instytucje przygotowane do rozwiązywania problemów  alkoholowych
i narkotykowych
(Stan zasobów):
1.Punkt konsultacyjny dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin- pomost, który łączy  mieszkańców gminy, gdzie nie ma profesjonalnej oferty terapeutycznej z  zakładami lecznictwa   odwykowego, a jednocześnie realizuje zadania min: motywowanie zarówno osób uzależnionych, jak  i członków ich rodzin do podjęcia psychoterapii w placówkach leczenia uzależnienia, kierowanie  do leczenia specjalistycznego, udzielanie wsparcia  osobom po zakończonym leczeniu  odwykowym.
2. W realizacji programu  dysponujemy grupą nauczycieli ( 4 osoby) posiadających przygotowanie merytoryczne w zakresie resocjalizacji i poradnictwa rodzinnego, pedagogiki opiekuńczej  z resocjalizacją , 9 nauczycieli przeszkolonych  w zakresie  współczesnych zagrożeń (dopalacze, hazard, cyberporzemoc, inne substancje uzależniające) oraz pedagog szkolny przeszkolony  w zakresie przemocy w rodzinie , zatrudnionych     w Zespole  Szkół
 3. Pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przeszkoleni w zakresie zjawiska przemocy
 4. Funkcjonariusze Posterunku Policji,
 5. Pracownicy Urzędu Gminy posiadający odpowiednie przeszkolenia z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi, narkomanii, przemocy w rodzinie
 6. Zespół  Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
 7. Organizacje pozarządowe i społeczne z terenu gminy.

III. PODSTAWOWE  STRATEGIE PROGRAMU

Głównym celem programu jest prowadzenie działań mających na celu ograniczenie zjawisk patologicznych  związanych z nadużywaniem alkoholu poprzez:
1)    zapewnienie mieszkańcom gminy możliwości uzyskania wsparcia oraz profesjonalnej pomocy w rozwiązywaniu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu oraz przemocy w rodzinie,
2)    podwyższanie poziomu wiedzy o szkodliwości nadużywania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych  oraz  patologiach z tym związanych,
3)    podejmowanie działań interwencyjnych w stosunku do osób zagrożonych wystąpieniem  problemu alkoholowego,
4)    działania minimalizujące następstwa nadmiernego spożywania alkoholu, w tym leczenie, pomoc społeczna i prawna dla ofiar tego zjawiska,
5)    kontrola rynku napojów alkoholowych zwłaszcza w kontekście przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim,
6)    kształtowanie postaw preferujących trzeźwość oraz abstynencję,
7)    prowadzenie profilaktycznej działalności w tworzeniu zdrowego stylu życia poprzez organizowanie zajęć dla młodych ludzi,
8)    wspieranie imprez profilaktycznych  oraz zachęcanie dzieci i młodzieży do udziału w ogólnopolskich kampaniach profilaktycznych,
9)    wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

IV. DZIAŁANIA NA RZECZ ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Cele strategiczne działań na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych skierowane będą w szczególności na zadania gminy wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

1.Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i  osób zagrożonych uzależnieniem;

realizacja poprzez:
a) udostępnienie wstępnej pomocy terapeutycznej osobom uzależnionym, współuzależnionym oraz ofiarom przemocy domowej w ramach działalności Punktu Konsultacyjnego,
b) współdziałanie z instytucjami publicznymi i organizacjami społecznymi,
c) prowadzenie rozmów interwencyjno-motywujących z osobami wobec których zaistnieje podejrzenie o nadużywanie alkoholu, w celu zastosowania leczenia odwykowego,
d) wykonywanie czynności zmierzających do zdiagnozowania stopnia uzależnienia poprzez sporządzenie przez lekarzy biegłych z alkohologii, opinii psychiatryczno-psychologicznej,
e) kierowanie wniosków do Sądu Rejonowego celem orzeczenia zobowiązania do poddania się  leczeniu odwykowemu w stosunku do osób nagminnie nadużywających alkohol,
f) rozpowszechnianie informacji o możliwościach korzystania z pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu i narkotyków-upowszechnianie materiałów edukacyjnych w środowisku lokalnym,  
g) zakup i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych dla świetlic oraz innych instytucji  i organizacji współpracujących z Komisją w zakresie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej  min. GOPS, szkoła, ośrodek zdrowia , organizacje  pozarządowe.

2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

realizacja poprzez:
a) uruchomienie nowych programów w świetlicach środowiskowych dla dzieci wobec, których stosowana jest przemoc w rodzinie
b) kontynuacja działania i poszerzenie oferty punktu konsultacyjnego dla ofiar przemocy   w rodzinie,
c) prowadzenie programów przeciwdziałania przemocy w szkole realizowanych w szczególności poprzez : warsztaty dla dzieci, spotkania, przedstawienia teatralne,
d) zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi i zjawiskiem przemocy domowej – zwłaszcza w szkole , która współpracuje min z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami,
e) koordynowanie działań dotyczących przemocy w rodzinie  poprzez współpracę i wymianę doświadczeń z Policją, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, służbą zdrowia, szkołami, osobami fizycznymi, pozostałymi instytucjami działającymi na terenie gminy oraz organizacjami realizującymi programy przeciwdziałania przemocy domowej,
f) prowadzenie działalności w celu propagowania zdrowego stylu życia poprzez  organizowane zajęć kulturalno-sportowych,
g) prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej służącej upowszechnianiu informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w przypadku zetknięcia się ze zjawiskiem  przemocy domowej,
h) organizowane i finansowanie zajęć dla rodziców w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych,
i)  stosowanie procedury „Niebieskiej karty” – rozpoznawanie zaburzeń życia rodzinnego na skutek nadużywania alkoholu, narkotyków i stosowania przemocy w tym:
- kierowanie wniosku do Sądu Rejonowego o wgląd w sytuację dziecka gdy istnieje zagrożenie dla małoletnich dzieci,
- kierowanie zawiadomienia do Policji o popełnienie przestępstwa ściganego z urzędu za znęcanie  się nad rodziną.

3.  Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz  
szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci  
i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w  pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych :

realizacja poprzez:
a)  realizację na terenie szkół programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,        
         odpowiadających standardom wyznaczonym przez technologie profilaktyczne ,
b) podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym, przeznaczonych dla rodziców dzieci uczestniczących w programach, których celem jest wspieranie abstynencji dzieci
i przygotowywanie ich do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji związanych z używaniem substancji psychoaktywnych,
c)    organizowanie i finansowanie programów, spektakli, warsztatów o charakterze  profilaktyczno-edukacyjnym dla dzieci i młodzieży,
d)    współorganizowanie oraz dofinansowywanie lokalnych imprez , festynów, spotkań, konkursów i innych działań o charakterze sportowo-rekreacyjnym realizowanych przez szkołę, biblioteki, GKRPA i inne organizacje z terenu gminy jako alternatywy życia wolnego od alkoholu,
narkotyków i innych substancji uzależniających,
e)    wspieranie szkolnych i lokalnych programów i przedsięwzięć profilaktycznych realizowanych przez  młodzież ( przedstawienia teatralne i inne) oraz konkursów dot. problematyki uzależnień ( alkohol, narkotyki, przemoc, agresja, nikotynizm),
f)    wdrażanie pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej,
g)    finansowanie  zajęć dla dzieci  w świetlicach szkolnych, uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych,
h)    aktywny udział w ogólnopolskich społecznych kampaniach edukacyjnych rekomendowanych przez PARPA oraz inne uprawnione do tego instytucje,
i)    współpraca z instytucjami  na terenie gminy ( szkoła, kluby sportowe, instytucje kultury) oraz wspólna realizacja  działań związanych z profilaktyką  oraz promocją zdrowego życia, wolnego od nałogów,
j)    inicjowanie wraz z dofinansowaniem wypoczynku o charakterze socjoterapeutycznym dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym, narkotykowym oraz dotkniętych przemocą,
k)    budowanie akceptacji społecznej dla postaw proabstynenckich i trzeźwościowych poprzez organizowanie szkoleń , kampanii edukacyjnych i  programów w dziedzinie rozwiązywania problemów uzależnień,
l)    poszerzenie zakresu oferty programów opiekuńczo – wychowawczych o dożywianie uczestników programów,
ł) podejmowanie działań mających na celu kreowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży wobec
zagrożeń,
m)    zakup i dystrybucja materiałów edukacyjnych.,
n)    podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia.

4. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;

    realizacja poprzez:
 a)   dofinansowanie instytucji i jednostek samorządowych gminy realizujących   poszczególne elementy  programu ( w oparciu o jasno sformułowane kryteria) mających w swych programach zadania związane z profilaktyką i propagowaniem trzeźwego sposobu spędzania wolnego czasu,
b)    współpraca i wspieranie inicjatyw instytucji statutowo działających  na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych,
c)    współorganizowanie imprez kulturalnych  oraz innych przedsięwzięć mających na celu propagowanie  wzorców trzeźwego stylu życia,
d)    współpraca ze środowiskiem kościelnym i duszpasterskim,

5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych  w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze   oskarżyciela  publicznego:

   realizacja poprzez:
a) prowadzenie działań kontrolno-interwencyjnych w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, rozpatrywanie skarg na działalność punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych
b) prowadzenie postępowań  wyjaśniających w przypadku otrzymania informacji o nie przestrzeganiu przepisów ustawy w zakresie reklamy i promocji napojów alkoholowych oraz sprzedaży i podawania napojów alkoholowych nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
c)  wniesienie aktu oskarżenia do sądu,
d)  występowanie  w charakterze oskarżyciela publicznego, poprzedzone przeprowadzeniem przez Policję postępowania dowodowego .
    
V. ZASADY  WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI  ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

1.Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ustala się wynagrodzenie za udział  w posiedzeniach komisji w wysokości 45,00 zł brutto za każde   posiedzenie.
2.Wynagrodzenie przysługuje członkom komisji będących pracownikami Urzędu Gminy,  jeżeli posiedzenie odbywa się poza godzinami pracy.
3. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji będzie  wypłacane na wskazane konta, do  10 dnia każdego miesiąca  za miesiąc poprzedni, na podstawie przedłożonych list  obecności stwierdzających udział w posiedzeniu.

VI. ŹRÓDŁA  I  ZASADY  FINANSOWANIA


1.    Finansowanie  Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii odbywa się w ramach środków własnych gminy pochodzących z opłat pobieranych za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów    
2.    Planowane wpływy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w roku 2018  będą wynosić 50.000,00 zł.
3.    Planowane wydatki związane z realizacją Gminnego Programu będą  wynosić  50.000,00 zł i są przeznaczone zgodnie z uchwałą budżetową na rok 2018.

VII. POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

Bardzo ważnym elementem Programów jest przekazanie społeczności lokalnej jasnej wiedzy na temat:
„Czym są narkotyki i alkohol, jaka jest natura ich działań oraz jakie ryzyko płynie z ich   obecności  
w życiu   społecznym”.
Alkohol i narkotyki ingerują i wywierają wpływ niemal na wszystkie aspekty  życia społecznego i nie można przechodzić obok nich obojętnie.

Profilaktyka na szczeblu lokalnym  nie jest zadaniem łatwym. Musimy być świadomi, iż podejmowane działania są wynikiem woli samorządu lokalnego odpowiedzialnego za zdrowie fizyczne i psychiczne mieszkańców, właściwe wychowanie młodego pokolenia, ład i porządek publiczny oraz promocję zdrowego sposobu życia.
Są to działania długofalowe , a będą one satysfakcjonujące  kiedy zdoła się uzyskać:
1)    wzrost świadomości społeczeństwa o szkodliwych skutkach spożywania napojów  alkoholowych  i innych substancji uzależniających w  nadmiernych ilościach,
2)   wzrost wrażliwości dorosłych na kupowanie i spożywanie napojów  alkoholowych przez osoby nieletnie,
3)   wzrost liczby osób poddających się terapii,
4)   większa skuteczność służb porządkowych,
5)   zmiana obyczajów w zakresie spożywania napojów alkoholowych,
6)   wzrost zaangażowania społeczności gminnej w działaniach dotyczących profilaktyki i  przeciwdziałania uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie.

§ 2

Harmonogram realizacji zadań zmierzających  do uzyskania celów  oraz plan wydatków
w ramach Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 stanowią  załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszej uchwały

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Marciszów.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .

Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Adamczyk



Załączniki:

Data publikacji 2018-01-29 19:18:38Załączniki nr 1, 2




redaguje: [Anna Płaszczyńska ]

Ostatnia zmiana:


przejdź do :