Uchwała: Uchwała Nr XXXIII/170/17 Uchwała Nr XXXIII/170/17 Rady Gminy Marciszów z dnia 26 stycznia 2017r w sprawie : zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2017 Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity DZ.U. z 2016 roku, poz. 446 ze zmianami), art. 4' ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity DZ.U. z 2016 roku, poz. 487 ze zmianami ) oraz art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( tekst jednolity DZ.U. z 2016 roku, poz. 224 ze zmianami) Rada Gminy Marciszów uchwala co następuje: § 1 Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2017 w brzmieniu: GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA GMINY MARCISZÓW NA 2017 ROK I. WSTĘP Obowiązek opracowania Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, zwanego dalej „Programem” wynika z postanowień ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity DZ. U. z 2016 roku, poz.487 ze zmianami ) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( tekst jednolity DZ.U. z 2016 roku, poz. 224 ze zmianami). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2017 określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu oraz narkotyków. Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz art. 2 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii. Zgodnie z treścią tych ustaw zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, a w szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, działalność informacyjną i wychowawczą, leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych, zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i narkotyków i ich usuwanie. Wszelkie działania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi mają nie tylko umocowania ustawowe, ale przede wszystkim stanowią świadome działania samorządu na rzecz dobra społeczności lokalnej. Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu. Jej celem jest ochrona człowieka, dziecka, ucznia przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju. Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Wszyscy pragniemy, by nasze dzieci dorastały szczęśliwe i radosne, by nie doświadczały kryzysów, nie były narażone na różne życiowe problemy. Pragniemy ustrzec je przed różnymi niebezpieczeństwami, które zewsząd na nie czyhają. Każde dziecko ma prawo do życia i jak najpełniejszego wszechstronnego rozwoju fizycznego oraz psychicznego. Proponujemy zatem zajęcia profilaktyczno-edukacyjne, które mamy nadzieję pokażą dzieciom i młodzieży , że można żyć i spędzać czas z przyjaciółmi bez papierosów, alkoholu, narkotyków , agresji i przemocy. Efektem realizacji zamierzonych działań ujętych w programie powinno być uzyskanie przez uczniów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie myślenia, uczenia się, komunikowania się współpracy i działania oraz sposobów ciekawego , aktywnego spędzania czasu wolnego. Gminy, z racji dysponowania największą wiedzą o problemach swoich społeczności, a także o dostępnych zasobach, mogą przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności. Konkretne działania profilaktyczne wymagają wiedzy o rozmiarach i charakterze zjawiska. Skala zjawiska uzależnienia od alkoholu na terenie gminy jest jednak trudna do precyzyjnego określenia, a poziom spożycia alkoholu, jak i rozpowszechnienie szkodliwych następstw picia, są różne w zależności od środowiska. Program jest kontynuacją wielu działań z lat ubiegłych ukierunkowanych na osoby uzależnione od alkoholu , narkotyków, członków ich rodzin oraz rodziny, w których występuje przemoc domowa. Program opiera się na inspirowaniu i współdziałaniu różnych podmiotów aktywnych na obszarze uzależnień. Dotychczasowe doświadczenia wskazują na konieczność realizacji programu przy współudziale osób, instytucji, organizacji pozarządowych zajmujących się kulturą, edukacją , pomocą społeczną, sportem, rekreacją , wychowaniem w trzeźwości, lecznictwem osób uzależnionych i kreujących inne działania , szczególnie w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą. Program dostosowany jest do specyfiki uzależnień występujących w gminie Marciszów, który uwzględnia lokalne możliwości jego realizacji: prawne, administracyjne, ekonomiczne. Umieszczenie zadań wynikających z odrębnych ustaw w jednym programie wynika przede wszystkim z faktu, że do większości z nich można zaproponować zbieżne działania profilaktyczne oraz to ,że zadania do realizacji wynikające z tych ustaw mogą być finansowane z tych samych środków tj. środków pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. II. ANALIZA SYTUACJI W GMINIE DOTYCZĄCA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Nie ma takiej grupy społecznej i zawodowej, której zjawisko alkoholizmu nie dotyczyłoby. Łatwy dostęp do wszelkiego rodzaju napojów alkoholowych, obyczaje, ubożenie i bezrobocie, stałe zagrożenie utraty pracy wśród wielu środowisk, upadek wartości rodzinnych i norm społecznych , jak też coraz powszechniejszy brak umiejętności radzenia sobie z problemami dnia codziennego przyczyniają się do narastania problemów alkoholowych. Są to problemy społeczne, które korelują z przemocą w rodzinie. Struktura ludności W Gminie Marciszów ( wg stanu na dzień 31 grudnia 2016 roku) zamieszkuje 4 543 osoby w tym w wieku produkcyjnym – 2 947 - mężczyźni – 1 599 - kobiety – 1 348 Z danych PARPA wynika, że populacje osób, w których występują różne kategorie problemów alkoholowych - dane szacunkowe kształtują się następująco :
Powyższe dane pokazują , iż na terenie Gminy Marciszów różne kategorie problemów alkoholowych mogą dotyczyć około 935 osób , co stanowi około 20% wszystkich jego mieszkańców. Mieszkańcy ci stanowią populację osób pijących szkodliwie , uzależnionych, współuzależnionych, dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym oraz ofiar przemocy domowej. Grupy społeczne szczególnie zagrożone problemami uzależnień od alkoholu to: bezrobotni (zwłaszcza długotrwale ) i ich rodziny, rodziny wielodzietne, rodziny niepełne, ludzie młodzi. Na dzień 31 grudnia 2016 roku: - 168 mieszkańców gminy było zarejestrowanych w Urzędzie Pracy ( w tym 58 osób bez kwalifikacji zawodowych) z tego 23 osoby z prawem do zasiłku. Wśród osób bezrobotnych największą grupę stanowią : - długotrwale bezrobotni – 85 osób - osoby powyżej 50 roku życia – 55 osób - do 30 roku życia – 37 osób Dostępność napojów alkoholowych Gmina Marciszów obejmuje 9 wsi, w których jest prowadzonych 15 punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych. Struktura sprzedaży według rodzaju alkoholu przedstawia się następująco: - do 4,5% alkoholu oraz piwa - w 14 sklepach i 1 lokalu gastronomicznym - powyżej 4,5% do 18% - w 14 sklepach - powyżej 18% alkoholu - w 12 sklepach Rodziny objęte pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej 1) liczba rodzin objętych pomocą - 228 2) liczba rodzin objętych pomocą, w których występuje problem nadużywania alkoholu- 5 (20 osób) 3) liczba dzieci objętych dożywianiem - 103 4) liczba dzieci objętych dożywianiem z rodzin z problemem alkoholowym - 8 5) wielkość środków finansowych przeznaczonych na pomoc rodzinom z problemem alkoholowym – 26 389,35 zł 6) liczba rodzin, w których występuje problem przemocy w rodzinie – 17 Posterunku Policji 1) liczba interwencji w sprawach przemocy w rodzinie - 41 2) liczba interwencji w sprawach przemocy w rodzinie pod wpływem alkoholu - 41 3) liczba prowadzonych postępowań – procedura „Niebieskiej karty” - 10 4) ilość zastosowanego aresztowania, dozoru w związku z przemocą w rodzinie - 0 5) liczba osób dorosłych odwiezionych do wytrzeźwienia –14 6) ilość zatrzymanych nietrzeźwych osób nieletnich - 0 7) ilość przypadków prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu - 3 8) liczba stwierdzonych przypadków handlu narkotykami – 0 Osoby i instytucje przygotowane do rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych (Stan zasobów): 1.Punkt konsultacyjny dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin- pomost, który łączy mieszkańców gminy, gdzie nie ma profesjonalnej oferty terapeutycznej z zakładami lecznictwa odwykowego, a jednocześnie realizuje zadania min: motywowanie zarówno osób uzależnionych, jak i członków ich rodzin do podjęcia psychoterapii w placówkach leczenia uzależnienia, kierowanie do leczenia specjalistycznego, udzielanie wsparcia osobom po zakończonym leczeniu odwykowym. 2. W realizacji programu dysponujemy grupą nauczycieli ( 4 osoby) posiadających przygotowanie merytoryczne w zakresie resocjalizacji i poradnictwa rodzinnego, pedagogiki opiekuńczej z resocjalizacją , 9 nauczycieli przeszkolonych w zakresie współczesnych zagrożeń (dopalacze, hazard, cyberporzemoc, inne substancje uzależniające) oraz pedagog szkolny przeszkolony w zakresie przemocy w rodzinie , zatrudnionych w Zespole Szkół 3. Pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przeszkoleni w zakresie zjawiska przemocy 4. Funkcjonariusze Posterunku Policji, 5. Pracownicy Urzędu Gminy posiadający odpowiednie przeszkolenia z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi , narkomanii, przemocy w rodzinie 6. Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 7. Organizacje pozarządowe i społeczne z terenu gminy. III. PODSTAWOWE STRATEGIE PROGRAMU Głównym celem programu jest prowadzenie działań mających na celu ograniczenie zjawisk patologicznych związanych z nadużywaniem alkoholu poprzez: 1) zapewnienie mieszkańcom gminy możliwości uzyskania wsparcia oraz profesjonalnej pomocy w rozwiązywaniu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu oraz przemocy w rodzinie, 2) podwyższanie poziomu wiedzy o szkodliwości nadużywania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych oraz patologiach z tym związanych, 3) podejmowanie działań interwencyjnych w stosunku do osób zagrożonych wystąpieniem problemu alkoholowego, 4) działania minimalizujące następstwa nadmiernego spożywania alkoholu, w tym leczenie, pomoc społeczna i prawna dla ofiar tego zjawiska, 5) kontrola rynku napojów alkoholowych zwłaszcza w kontekście przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim, 6) kształtowanie postaw preferujących trzeźwość oraz abstynencję, 7) prowadzenie profilaktycznej działalności w tworzeniu zdrowego stylu życia poprzez organizowanie zajęć dla młodych ludzi, 8) wspieranie imprez profilaktycznych oraz zachęcanie dzieci i młodzieży do udziału w ogólnopolskich kampaniach profilaktycznych, 9) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych. IV. DZIAŁANIA NA RZECZ ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Cele strategiczne działań na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych skierowane będą w szczególności na zadania gminy wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi: 1.Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem; realizacja poprzez: a) udostępnienie wstępnej pomocy terapeutycznej osobom uzależnionym, współuzależnionym oraz ofiarom przemocy domowej w ramach działalności Punktu Konsultacyjnego, b) współdziałanie z instytucjami publicznymi i organizacjami społecznymi, c) prowadzenie rozmów interwencyjno-motywujących z osobami wobec których zaistnieje podejrzenie o nadużywanie alkoholu, w celu zastosowania leczenia odwykowego, d) wykonywanie czynności zmierzających do zdiagnozowania stopnia uzależnienia poprzez sporządzenie przez lekarzy biegłych z alkohologii, opinii psychiatryczno-psychologicznej, e) kierowanie wniosków do Sądu Rejonowego celem orzeczenia zobowiązania do poddania się leczeniu odwykowemu w stosunku do osób nagminnie nadużywających alkohol, f) rozpowszechnianie informacji o możliwościach korzystania z pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu i narkotyków- upowszechnianie materiałów edukacyjnych w środowisku lokalnym, g) zakup i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych dla świetlic oraz innych instytucji i organizacji współpracujących z Komisją w zakresie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej min. GOPS, szkoła, ośrodek zdrowia , organizacje pozarządowe. 2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie realizacja poprzez: a) uruchomienie nowych programów w świetlicach środowiskowych dla dzieci wobec, których stosowana jest przemoc w rodzinie b) kontynuacja działania i poszerzenie oferty punktu konsultacyjnego dla ofiar przemocy w rodzinie, c) prowadzenie programów przeciwdziałania przemocy w szkole realizowanych w szczególności poprzez : warsztaty dla dzieci, spotkania, przedstawienia teatralne, d) zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi i zjawiskiem przemocy domowej – zwłaszcza w szkole , która współpracuje min z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami, e) koordynowanie działań dotyczących przemocy w rodzinie poprzez współpracę i wymianę doświadczeń z Policją, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, służbą zdrowia, szkołami, osobami fizycznymi, pozostałymi instytucjami działającymi na terenie gminy oraz organizacjami realizującymi programy przeciwdziałania przemocy domowej, f) prowadzenie działalności w celu propagowania zdrowego stylu życia poprzez organizowane zajęć kulturalno-sportowych, g) prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej służącej upowszechnianiu informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w przypadku zetknięcia się ze zjawiskiem przemocy domowej, h) organizowane i finansowanie zajęć dla rodziców w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych, i) stosowanie procedury „Niebieskiej karty” – rozpoznawanie zaburzeń życia rodzinnego na skutek nadużywania alkoholu, narkotyków i stosowania przemocy w tym: - kierowanie wniosku do Sądu Rejonowego o wgląd w sytuację dziecka gdy istnieje zagrożenie dla małoletnich dzieci, - kierowanie zawiadomienia do Policji o popełnienie przestępstwa ściganego z urzędu za znęcanie się nad rodziną. 3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych realizacja poprzez: a) realizację na terenie szkół programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, odpowiadających standardom wyznaczonym przez technologie profilaktyczne , b) podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym, przeznaczonych dla rodziców dzieci uczestniczących w programach, których celem jest wspieranie abstynencji dzieci i przygotowywanie ich do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, c) organizowanie i finansowanie programów, spektakli, warsztatów o charakterze profilaktyczno- edukacyjnym dla dzieci i młodzieży, d) współorganizowanie oraz dofinansowywanie lokalnych imprez , festynów, spotkań, konkursów i innych działań o charakterze sportowo-rekreacyjnym realizowanych przez szkołę, biblioteki, GKRPA i inne organizacje z terenu gminy jako alternatywy życia wolnego od alkoholu i narkotyków., e) wspieranie szkolnych i lokalnych programów i przedsięwzięć profilaktycznych realizowanych przez młodzież ( przedstawienia teatralne i inne) oraz konkursów dot. problematyki uzależnień ( alkohol, narkotyki, przemoc, agresja, nikotynizm), f) wdrażanie pozalekcyjnych zajęć sportowych do programów profilaktyki środowiskowej, g) finansowanie zajęć dla dzieci w świetlicach szkolnych, uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych, h) aktywny udział w ogólnopolskich społecznych kampaniach edukacyjnych rekomendowanych przez PARPA oraz inne uprawnione do tego instytucje, i) współpraca z instytucjami na terenie gminy ( szkoła, kluby sportowe, instytucje kultury) oraz wspólna realizacja działań związanych z profilaktyką oraz promocją zdrowego życia, wolnego od nałogów, j) inicjowanie wraz z dofinansowaniem wypoczynku o charakterze socjoterapeutycznym dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym, narkotykowym oraz dotkniętych przemocą, k) budowanie akceptacji społecznej dla postaw proabstynenckich i trzeźwościowych poprzez organizowanie szkoleń , kampanii edukacyjnych i programów w dziedzinie rozwiązywania problemów uzależnień, l) poszerzenie zakresu oferty programów opiekuńczo – wychowawczych o dożywianie uczestników programów, ł) podejmowanie działań mających na celu kreowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży wobec zagrożeń , m) zakup i dystrybucja materiałów edukacyjnych., n) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia. 4. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii; realizacja poprzez: a) dofinansowanie instytucji i jednostek samorządowych gminy realizujących poszczególne elementy programu ( w oparciu o jasno sformułowane kryteria) mających w swych programach zadania związane z profilaktyką i propagowaniem trzeźwego sposobu spędzania wolnego czasu, b) współpraca i wspieranie inicjatyw instytucji statutowo działających na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych, c) współorganizowanie imprez kulturalnych oraz innych przedsięwzięć mających na celu propagowanie wzorców trzeźwego stylu życia, d) współpraca ze środowiskiem kościelnym i duszpasterskim, 5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego: realizacja poprzez: a) prowadzenie działań kontrolno-interwencyjnych w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, rozpatrywanie skarg na działalność punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych b) prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadku otrzymania informacji o nie przestrzeganiu przepisów ustawy w zakresie reklamy i promocji napojów alkoholowych oraz sprzedaży i podawania napojów alkoholowych nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw, c) wniesienie aktu oskarżenia do sądu, d) występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego, poprzedzone przeprowadzeniem przez Policję postępowania dowodowego . V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH 1.Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ustala się wynagrodzenie za udział w posiedzeniach komisji w wysokości 45,00 zł brutto za każde posiedzenie. 2.Wynagrodzenie przysługuje członkom komisji będących pracownikami Urzędu Gminy, jeżeli posiedzenie odbywa się poza godzinami pracy. 3. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji będzie wypłacane na wskazane konta, do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, na podstawie przedłożonych list obecności stwierdzających udział w posiedzeniu. VI. ŹRÓDŁA I ZASADY FINANSOWANIA 1. Finansowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii odbywa się w ramach środków własnych gminy pochodzących z opłat pobieranych za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów 2. Planowane wpływy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w roku 2017 będą wynosić 50.000,00 zł. 3. Planowane wydatki związane z realizacją Gminnego Programu będą wynosić 50.000,00 zł i są przeznaczone zgodnie z uchwałą budżetową na rok 2017. VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE Bardzo ważnym elementem Programów jest przekazanie społeczności lokalnej jasnej wiedzy na temat: „Czym są narkotyki i alkohol, jaka jest natura ich działań oraz jakie ryzyko płynie z ich obecności w życiu społecznym”. Alkohol i narkotyki ingerują i wywierają wpływ niemal na wszystkie aspekty życia społecznego i nie można przechodzić obok nich obojętnie. Profilaktyka na szczeblu lokalnym nie jest zadaniem łatwym. Musimy być świadomi, iż podejmowane działania są wynikiem woli samorządu lokalnego odpowiedzialnego za zdrowie fizyczne i psychiczne mieszkańców, właściwe wychowanie młodego pokolenia, ład i porządek publiczny oraz promocję zdrowego sposobu życia. Są to działania długofalowe , a będą one satysfakcjonujące kiedy zdoła się uzyskać: 1) wzrost świadomości społeczeństwa o szkodliwych skutkach spożywania napojów alkoholowych i innych substancji uzależniających w nadmiernych ilościach, 2) wzrost wrażliwości dorosłych na kupowanie i spożywanie napojów alkoholowych przez osoby nieletnie, 3) wzrost liczby osób poddających się terapii, 4) większa skuteczność służb porządkowych, 5) zmiana obyczajów w zakresie spożywania napojów alkoholowych, 6) wzrost zaangażowania społeczności gminnej w działaniach dotyczących profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie. § 2 Harmonogram realizacji zadań zmierzających do uzyskania celów oraz plan wydatków w ramach Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2017 stanowią załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszej uchwały § 3 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Marciszów. § 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia . Przewodnicząca Rady Gminy Jadwiga Adamczyk
redaguje: [Anna Płaszczyńska ] Ostatnia zmiana: |
przejdź do : |