Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Uchwały 2022
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „UCHWAŁA NR XLVII/293/2022 RADY GMINY MARCISZÓW z dnia 29 grudnia 2022 r. w sprawie: przyjęcia do realizacji "Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na lata 2023-202 - 2022, menu 266, artykuł 2124 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

2022

UCHWAŁA NR XLVII/293/2022 RADY GMINY MARCISZÓW z dnia 29 grudnia 2022 r. w sprawie: przyjęcia do realizacji "Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na lata 2023-202

UCHWAŁA NR XLVII/293/2022
RADY GMINY MARCISZÓW
z dnia 29 grudnia 2022 r.

w sprawie: przyjęcia do realizacji "Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na lata 2023-2025"

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2022 r. poz. 559 ze zm.), art. 41 ust. 1 ust. 2 i ust. 5 oraz art. 18 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz.1119 ze zm.) oraz  art. 10 ust. 1-4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050 ze zm.) uchwala się co następuje:

§1.

Przyjmuje się do realizacji "Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na lata 2023-2025" zwany dalej „Programem” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Marciszów.

§3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2023 r.

 

UZASADNIENIE


Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na lata 2023 – 2025 określa lokalną propozycje działań w zakresie zadań własnych określonych bezpośrednio
w art. 4¹ ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy
z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Program jest kontynuacją zadań realizowanych w gminie Marciszów z lat poprzednich. Obejmuje profilaktykę oraz dąży do minimalizowania szkód związanych z używaniem substancji uzależniających. Program jest adresowany do całej społeczności mieszkańców Gminy Marciszów. Gminny Program został opracowany zgodnie z obligatoryjnymi zadaniami oraz dostosowany do potrzeb lokalnej społeczności. Zgodnie
z powyższym podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Marciszów  na lata 2023-2025 jest zasadne.

 

 

Załącznik
do Uchwały Nr XLVII/293/2022
Rady Gminy Marciszów
z dnia 29 grudnia 2022 r.

 

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA GMINY MARCISZÓW LATA 2023-2025.

 

ROZDZIAŁ I WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2023- 2025 jest kontynuacją działań związanych z kształtowaniem przez samorząd polityki społecznej
w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii oraz związanej z tym przemocy w rodzinie.

Elementem Programu są również zadania związane z upowszechnianiem wiedzy oraz przeciwdziałaniem uzależnieniom behawioralnym. Zadania w obszarze uzależnień oraz integracji społecznej osób uzależnionych uwzględniają zadania dotyczące profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych określone w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2021-2025. Gmina inicjuje i wdraża programy profilaktyczne uwzględniając obowiązujące przepisy ustawowe, corocznie wydawane rekomendacje Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych a także strategie wypracowane przez Krajowe biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2023- 2025 określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki uzależnień oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu
i narkotyków.

 

ROZDZIAŁ II OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROBLEMU

Wśród problemów społecznych w Polsce, te związane z alkoholem są najtrudniejszymi do rozwiązania. Wynika to głównie
z rozmiarów szkód, złożoności problemu a także kosztów społecznych i ekonomicznych. Nadużywanie alkoholu powoduje wiele szkód społecznych: zakłócenia bezpieczeństwa publicznego, przestępczość, wypadki samochodowe, przemoc
w rodzinie, ubóstwo, bezrobocie. Średnia spożycia alkoholu w Polsce jest najwyższa od lat – według danych GUS w Polsce na jednego mieszkańca przypadało w 2019 roku średnio 9,78 litra czystego alkoholu etylowego. Z najnowszych badań wynika także, że nadużywanie alkoholu dotyczy ponad 2,5 mln Polaków. W rodzinach z problemem alkoholowym żyje 3-4 mln osób, w tym 1,5-2 mln dzieci. Nadużywanie spożywania napojów alkoholowych prowadzi do uzależnienia, które powoduje w organizmie zaburzenia czynności psychofizycznych i uszkodzenia praktycznie wszystkich narządów wewnętrznych.

 

Zjawisko narkomanii w Polsce staje się jednym z najpoważniejszych problemów społecznych i wykazuje tendencję wzrostową. Zagrożenie to dotyczy wszystkich grup społecznych, niezależnie od rejonu, wieku, poziomu wykształcenia czy statusu materialnego i społecznego. Według Krajowego Biura ds. Narkomanii wzrasta liczba nieletnich narkomanów,
a niepokoją co obniża się wiek inicjacji narkotykowej. Młodzież coraz częściej sięga po takie narkotyki jak: marihuana, amfetamina, LSD, a najmłodsi eksperymentują ze środkami wziewnymi – klejami i rozpuszczalnikami. Wzrasta również liczba młodzieży zażywającej środki uspokajające i nasenne. W efekcie trwającej mody na stymulowanie się narkotykami i upowszechnianie poglądów o niskiej szkodliwości substancji psychoaktywnych, dzieci i młodzież stanowią najłatwiejszy obiekt uzależnień i cel zainteresowań osób zajmujących się rozpowszechnianiem narkotyków.

 

Celem GPPN jest kontynuowanie długofalowego procesu edukacji społecznej, w szczególności dzieci i młodzieży, na temat zagrożeń związanych z narkomanią, promowanie i propagowanie idei zdrowego stylu życia, jak również wspieranie alternatywnych form spędzania wolnego czasu. Przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii jest jednym z zadań własnych gminy. Coraz częściej pojawiają się również inne uzależnienia, które nazywamy behawioralnymi lub tez uzależnieniami od czynności. Należą do nich: granie w gry komputerowe, „przebywanie w sieci” (tzw. siecioholizm), pracoholizm, zakupoholizm, seksoholizm czy obsesyjne i konwulsyjne przejadanie się, uprawianie ćwiczeń fizycznych i uczestnictwo
w grach o charakterze losowym, zwane potocznie hazardem. Przyczynami takich zachowań mogą być zmieniająca się rzeczywistość, tempo życia, rozwój technologii a nawet czynniki genetyczne.

 

ROZDZIAŁ III DIAGNOZA SYTUACJI W ZAKRESIE PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ NA TERENIE GMINY

 

2021

2022 (stan na 30.11.2022)

Liczba mieszkańców

4323

4274

Liczba zarejestrowanych bezrobotnych

102

95

Liczba pobierających zasiłek dla bezrobotnych

9

11

Liczba założonych Niebieskich Kart

14

19

Liczba wizyt w punkcie konsultacyjnym

80

160

Liczba korzystających z pomocy GOPS

155

129

Liczba porad prawnych w Punkcie konsultacyjnym

26

31

 

 

Na terenie Gminy Marciszów na dzień 30.11.2022 r. funkcjonuje 7 punktów sprzedaży napojów alkoholowych, w tym
7 sklepów. W 2022 roku na 1 punkt sprzedaży napojów alkoholowych przypadało 610 mieszkańców.

Wśród problemów społecznych w Polsce, te związane z alkoholem są najtrudniejszymi do rozwiązania. Wynika to głównie
z rozmiarów, złożoności, a także kosztów społecznych i ekonomicznych, jakie ponoszą nie tylko osoby indywidualne ale także całe społeczeństwo. Wg stanu na 30 listopada 2022 roku do Zespołu Interdyscyplinarnego wpłynęło 19 formularzy „Niebieska Karta-A”  Interwencje dotyczyły 10 rodzin. Ofiarami przemocy są osoby dorosłe, najczęściej kobiety  ale również dzieci (1) i mężczyźni (1)  natomiast sprawcami przemocy byli w większości mężczyźni (17 )  w większości przypadków sprawcami były osoby będące pod wpływem alkoholu lub uzależnione od alkoholu lub innych substancji. Osoby, które są uzależnione – sprawcy sytuacji konfliktowych oraz osoby współuzależnione - członkowie rodzin są kierowane przecz członków Zespołu Interdyscyplinarnego/grupy roboczej na spotkania (rozmowy) z terapeutą w Punkcie Konsultacyjnym
w Marciszowie, zdarza się, że pomimo deklaracji nie zgłaszają się na w/w spotkania. Przemoc dotyczy osób dorosłych,  świadkami sytuacji konfliktowych są dzieci. Do Sądu Rodzinnego w Kamiennej Górze  Wydział Rodzinny i Nieletnich zostało wysłanych  5 wniosków – informacji o sytuacji konfliktowej z zagrożeniem przemocy domowej i podjęcie działań opiekuńczych wobec rodziny, gdyż świadkiem w/w sytuacji były małoletnie dzieci.

Diagnozy problemów uzależnień dokonano analizując informacje z Policji, GOPS w Marciszowie, Punktu Konsultacyjnego, placówek oświatowych z terenu gminy. W trzecim  kwartale 2021 roku  na terenie Gminy Marciszów w miesiącu  wrześniu
i październiku  2021 roku została przeprowadzona "Diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych” wśród dorosłych mieszkańców oraz uczniów szkoły podstawowej.

Badania przeprowadzili specjaliści z Centrum Rozwoju Edukacji i Kompetencji INVESIS

Celem przeprowadzonego badania było zdiagnozowanie skali lokalnych zagrożeń społecznych na terenie gminy Marciszów.

 

Poniższa tabela przedstawia wybrane informacje z diagnozy zagrożeń lokalnych w gminie Marciszów  tj. skalę ważności poszczególnych problemów wskazaną przez mieszkańców w trakcie badania

Problemy społeczne

Ważność problemu

Alkoholizm

3,05

Narkomania

2,68

Wzrost przestępczości

2,86

Nowe substancje psychoaktywne (dopalacze)

2,81

Bezrobocie

2,96

Ubóstwo

2,93

Źródło – Diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych

 

 

wartość sprzedanego alkoholu w sklepach na terenie gminy Marciszów w 2020 r

2.891 026,37 zł

wartość sprzedanego alkoholu w sklepach na terenie gminy Marciszów w 2021 r.

3.302  801,88 zł

Źródło-opracowanie własne

 

Ogólne wnioski i rekomendacje wynikające z Raportu przeprowadzonego badania

  • Zwiększanie dostępności i skuteczności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin,
  • Prowadzenie i wspieranie edukacji publicznej w zakresie problemów uzależnień i przemocy,
  • Wspieranie społeczności lokalnych w rozwiązywaniu problemów uzależnienia oraz  przeciwdziałanie przemocy.

 

Strategiczne kierunki realizacji „Gminnego Programu Profilaktyki zostały zawarte w Raporcie z Badania

 

2.Adresaci programu

Program skierowany jest do wszystkich mieszkańców gminy Marciszów, którzy  w życiu prywatnym lub zawodowym spotykają się z problemem nadużywania alkoholu i narkotyków oraz jego konsekwencjami, a w szczególności do: dzieci
i młodzieży zagrożonej uzależnieniem od alkoholu oraz ich rodziców, opiekunów i nauczycieli, osób dorosłych zagrożonych uzależnieniem od alkoholu, w tym osób pijących szkodliwie lub ryzykownie, osób uzależnionych od alkoholu, osób uzależnionych po ukończeniu terapii, osób współuzależnionych, osób pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym, osób doświadczających przemocy w rodzinach z problemem alkoholowym, osób zawodowo zajmujących się problematyką alkoholową

Działanie podejmowane przez Gminę na rzecz ograniczenia szkód powodowanych przez alkohol, narkotyki oraz inne substancje psychoaktywne są skierowane również tych niepijących. 

Program winien być realizowany przy współpracy różnych podmiotów, począwszy od pomocy społecznej, poprzez placówki oświatowe, służbę zdrowia, instytucje strzegące porządek publiczny i przestrzeganie prawa, organizacje pozarządowe oraz instytucje kościelne, które poprzez swoje doświadczenia stanowią nieodłączną część systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.

 

ROZDZIAŁ III PRIORYTETY, CELE OPERACYJNE, KIERUNKI ORAZ DZIAŁANIA W RAMACH GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W GMINIE

W Narodowym Programie Zdrowia wskazany jest cel strategiczny, którym jest wydłużenie życia w zdrowiu, poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludzkiego oraz zmniejszenie nierówności społecznych w zdrowiu. Natomiast jednym z celów operacyjnych jest profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.

 

Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, przeciwdziałania przemocy
w rodzinie, redukcja szkód, rehabilitacja zdrowotna, społeczna i zawodowa oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy.

Priorytety

Ustalono trzy priorytety programu.

  1. Zwiększenie jakości i dostępności programów profilaktycznych oraz utrwalenie postaw zdrowego stylu życia wśród mieszkańców Gminy ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
    i młodzieży;
  2. Ograniczenie zachowań ryzykowanych związanych z używaniem napojów alkoholowych, narkotyków oraz innych substancji psychoaktywnych na terenie Gminy Marciszów;
  3. Ograniczenie rozmiarów szkód zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych będących konsekwencją używania napojów alkoholowych, narkotyków oraz ochrony przed przemocą.

 

Celem Głównym Programu jest ograniczenie negatywnych skutków zdrowotnych i społecznych wynikających
z nadużywania napojów alkoholowych, narkomanii i używania innych środków psychoaktywnych poprzez podnoszenie poziomu wiedzy i świadomości mieszkańców Gminy Marciszów  oraz prowadzenie skoordynowanych działań profilaktycznych i terapeutycznych

 

Cele szczegółowe

  1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i przemocy        w rodzinie oraz uzależnień behawioralnych,
  2. Wspieranie działań promujących trzeźwy i bezpieczny sposób spędzania czasu przez rodziny, dzieci i młodzież. Wzmacnianie czynników chroniących i motywujących do większej aktywności w życiu społecznym,
  3. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącą rozwiązywaniu problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy w rodzinie.
  4. Współpracę z organizacjami pozarządowymi i innymi jednostkami pożytku publicznego w obszarze profilaktyki
    i rehabilitacji uzależnień,
  5. Udzielanie osobom uzależnionym oraz członkom ich rodzin wsparcia psychologicznego, społecznego i prawnego.
  6. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i integrowanie ze społecznością lokalną,
  7. Zapewnianie działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  8. Promocja zdrowego trybu życia.
  9. Skuteczne przeciwdziałanie uzależnieniom
  10. Zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów, nauczycieli.
  11. Zwiększenie kompetencji mieszkańców w ograniczaniu zachowań ryzykowanych
  12. Zmniejszenie zjawisk przemocy wynikającej z nadużywania napojów alkoholowych,
    narkotyków oraz innych środków psychoaktywnych.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I INNYCH UZALEŻNIEŃ

Kategorie zadaniowe prowadzące do osiągnięcia celów

 

Zadanie 1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków:

 

  • prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin oraz ofiar przemocy w Marciszowie. Finansowanie dyżurów specjalistów psychoterapii, psychologa, terapeutów i psychoterapeutów udzielających pomocy konsultacyjno- informacyjnej. Zwiększenie dostępności do terapii poznawczo-behawioralnej. Finansowanie bieżących kosztów utrzymania Punktu Konsultacyjnego
  • Zakup specjalistycznych opracowań, czasopism, warsztatów, materiałów do realizacji zajęć informacyjno-edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych w szczególności z grup podwyższonego ryzyka.
  • wspieranie Grup Anonimowych Alkoholików, Grup Al.-Anon, (współuzależnionych) w ich utworzeniu na terenie gminy;
  • współpraca z ośrodkami leczenia uzależnień w zakresie przyjmowania na terapię
    i detoksykację mieszkańców gminy wymagających leczenia;
  • finansowanie programów terapii dla młodzieży uzależnionej i zagrożonej uzależnieniem od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych
  • dofinansowanie programów rehabilitacji dla osób uzależnionych po
    zakończonych programach psychoterapii uzależnienia w tym finansowanie dyżurów terapeutów, którzy prowadzą grupy wsparcia dla
    osób uzależnionych, które ukończyły leczenie w całodobowych oddziałach terapii
  • przyjmowanie i rozpatrywanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zawiadomień wobec osób uzależnionych od alkoholu lub osób wobec których istnieje podejrzenie nadużywania alkoholu i ustalenie sposobu dalszego postępowania w zakresie leczenia;
  • kierowanie wniosków do Sądu Rejonowego w celu orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu oraz pokrywanie kosztów: opłaty sądowej od złożonych do Sądu wniosków
    o wszczęcie postępowania o zobowiązanie do leczenia odwykowego, finansowanie opinii biegłych sądowych;.

Zadanie 2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień, pomocy psychospołecznej, prawnej
a w szczególności  ochrony przed przemocą
:

  • kontynuacja działalności Punktu Konsultacyjnego dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin oraz ofiar przemocy w Marciszowie;
  • kontynuowanie lokalnych działań informacyjno-edukacyjnych na temat zjawiska przemocy w rodzinie, w tym przemocy wobec dzieci a także możliwości uzyskania pomocy (przede wszystkim bezpłatnej) i miejsc, które taką pomoc świadczą
  • finansowanie programów profilaktyki przemocy w rodzinie i programów rozwijających umiejętności wychowawcze
    i pozytywne relacje rodzinne;
  • organizowanie i finansowanie szkoleń dotyczących obowiązujących procedur (w tym procedury „Niebieskie Karty”), zasad podejmowania interwencji
    oraz współpracy służb działających na rzecz zatrzymania przemocy w rodzinie w tym wspieranie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego działającego przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Marciszowie;
  • kontynuowanie współpracy z dzielnicowymi KP w Marciszowie w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom
    i przemocy, nietrzeźwości na drogach oraz
    wywiadów środowiskowych, monitoringu rodzin z problemem uzależniania
    i przemocy;
  • podjęcie i rozwijanie współpracy z placówkami i instytucjami zajmującymi się pomocą psychologiczną i prawną, interwencją w kryzysie, profilaktyką i terapią – spoza terenu powiatu kamiennogórskiego;
  • wspieranie działalności grup samopomocowych (w tym grup wsparcia) dla osób doznających przemocy w rodzinie;
  • dofinansowanie warsztatów, szkoleń, kursów w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi lub narkomanii, programów profilaktyczno-terapeutycznych dla rodzin, osób z problemem alkoholowym, narkotykowym oraz  dla sprawców i ofiar przemocy;
  • nawiązanie i rozwijanie współpracy między przedstawicielami różnych służb, w tym przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości (prokuratorzy, sędziowie, kuratorzy) w celu kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie do programów korekcyjno-edukacyjnych, psychologiczno-terapeutycznych i programów wspierających;
  • organizowanie i dofinansowywanie  dostępu osobom zagrożonym  przemocą w rodzinie, zagrożonych problemami uzależnienia, współuzależnienia lub dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym  usług z zakresu poradnictwa:
    a) psychologicznego poprzez dofinansowanie organizowanej na terenie gminy  pomocy psychologicznej dla dzieci
    i młodzieży z rodzin, w których występują problemy   różnego rodzaju uzależnień, przemocy;
    b) prawnego poprzez kontynuowanie finansowania doradztwa prawnego Punkcie Konsultacyjnym dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz zagrożonych przemocą;
    c) socjalnego, zawodowego i rodzinnego poprzez szeroko rozumianą pomoc społeczną osobom, rodzinom
    i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

Zadanie 3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, a w szczególności dla dzieci i młodzieży:

  • przygotowanie i upowszechnianie informacji na temat lokalnej oferty pomocy dla członków rodzin z problemem przemocy, z problemem uzależnień (np. ulotki, informatory, strony internetowe, ogłoszenia w mediach lokalnych)
  • dofinansowywanie, organizowanie lokalnych imprez profilaktycznych m.in. festynów, warsztatów z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkotykowych oraz ochrony przed przemocą dla mieszkańców gminy ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży;
  • wspieranie organizacji w tym dofinansowywanie wypoczynku letniego i zimowego (kolonie, obozy, zielone szkoły, wyjazdy integracyjne) z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych,
    w tym pokrywanie kosztów przejazdu na wypoczynek;
  • dofinansowywanie i koordynowanie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Marciszowie programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz pozalekcyjnych zajęć z elementami profilaktyki jako alternatywnych formy spędzania czasu wolnego;
  • wspieranie placówek oświatowych w realizacji szkolnych programów profilaktycznych adresowanych do uczniów
    z możliwością zakupu niezbędnych materiałów i artykułów do organizacji zajęć i spotkań oraz zakupu warsztatów
    i spektakli z zakresu profilaktyki uzależnień skierowanych do dzieci i młodzieży;
  • promowanie różnorodnych form edukacji w zakresie profilaktyki uzależnień i zdrowego trybu życia (konkursy, spektakle teatralne, spotkania z ludźmi kultury i sztuki, koncerty profilaktyczne, warsztaty profilaktyki, zajęcia rekreacyjne itp.);
  • przeciwdziałanie uzależnieniom i patologii społecznej dzieci i  młodzieży    poprzez organizację spędzania czasu wolnego i wypoczynku przez  różnego rodzaju podmioty w świetlicach wiejskich gminy Marciszów, w tym dofinansowanie uczestnictwa dzieci w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych;
  • dofinansowywanie lokalnych imprez, festynów, spotkań, konkursów i innych działań o charakterze sportowo-rekreacyjnym realizowanych przez szkołę, biblioteki, Rady Sołeckie, GKRPA i inne organizacje z terenu gminy jako alternatywy życia wolnego od alkoholu, narkotyków i innych substancji uzależniających;
  • promowanie i wspieranie różnych form spędzania wolnego czasu i edukacji publicznej w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom wśród osób starszych;
  • dofinansowywanie organizowanych w Zespole Szkolno-Przedszkolny
    w Marciszowie aktywnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży zagrożonych przemocą, uzależnieniami od alkoholu, narkotyków lub komputera i internetu;
  • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów, nauczycieli: poprzez realizację zadań rozwijających kompetencje wychowawcze rodziców i wychowawców sprzyjające kształtowaniu postaw prozdrowotnych dzieci
     i młodzieży;
  • wyposażenie świetlic wiejskich, do których uczęszczają dzieci i młodzież w przedmioty i materiały niezbędne do realizacji programów profilaktycznych, turniejów sportowych, konkursów tematycznych realizowanych w ramach zagospodarowania czasu wolnego.
  • organizowanie i finansowanie na terenie szkół i świetlic programów profilaktycznych, spektakli tematycznych, warsztatów dla dzieci i młodzieży, konkursów, zawodów sportowych ( w tym zakup nagród i poczęstunku dla uczestników);
  • finansowanie pozalekcyjnych zajęć jako alternatywnych form spędzania wolnego czasu w tym zajęć sportowo-rekreacyjnych, muzycznych, tanecznych, informatycznych w ramach zagospodarowania wolnego czasu dla dzieci
    i młodzieży: zakup książek, sprzętu sportowego, art. piśmienniczych i edukacyjnych itp.
  • organizacja i dofinansowanie spotkań, warsztatów w szkołach,świetlicach wiejskich i placówkach kultury pozalekcyjnych zajęć z udziałem Policji, służby zdrowia specjalistów terapii uzależnień.
  • promowanie stylu życia wolnego od nałogów poprzez organizację profilaktycznych wycieczek, rajdów i wyjazdów na basen odbywających się w czasie wolnym od nauki.
  • promowanie wartości rodziny jako podstawowej komórki społecznej mającej wpływ na prawidłowy rozwój młodego człowieka poprzez organizację i finansowanie spotkań rodzinnych, rajdów rowerowych, pikników trzeźwościowych, przy okazji Dnia Dziecka, Dnia Matki i Dnia Ojca, festynów rodzinnych.

 

Zadanie 4. Zmniejszenie dostępności do napojów alkoholowych oraz ograniczenie zachowań ryzykowanych związanych z używaniem napojów alkoholowych na terenie Gminy Marciszów:

  • monitorowanie i podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 (reklama, promocja) i 15 (zakaz sprzedaży alkoholu) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi;
  • prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców i właścicieli sklepów oraz lokali, w których prowadzi się sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;
  • prowadzenie szkoleń sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania zakazu sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim oraz prowadzenie procedury interwencji profilaktycznej wobec nieletniego klienta;
  • przeciwdziałanie nietrzeźwości na drogach poprzez prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych  w obszarze problemów alkoholowych kierowanych do użytkowników dróg, oraz udział w kampaniach  społecznych z zakresu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • występowanie do sądu w charakterze oskarżyciela publicznego;
  • zwiększenie kompetencji mieszkańców w ograniczaniu zachowań ryzykownych poprzez:
  1. organizację i finansowanie imprez ukierunkowanych na popularyzację zdrowego stylu życia, wolnego od alkoholu i narkotyków, (np. festyny,konkursy, zawody, warsztaty, spektakle teatralne i profilaktyczne);
  2. zakup i kolportaż materiałów edukacyjno-informacyjnych o tematyce zapobiegającej problemom alkoholowych, narkotykowym i ochrony przed przemocą;

Zadanie 5.Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych poprzez:

  1. Dofinansowanie instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, realizujących zadania w zakresie profilaktyki
    i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.
  2. Współpraca i współdziałanie z grupami samopomocowymi na rzecz społeczności lokalnej, członków i ich rodzin oraz osób, które tam trafiają.
  3. Wspieranie organizacji pozarządowych realizujących programy promujące zdrowy styl życia.
  4. Współpraca z Policją na rzecz bezpieczeństwa na drogach i nietrzeźwości w miejscach publicznych. Dofinansowanie zakupu niezbędnych urządzeń, materiałów i programów.
  5. Zakup ulotek, broszur, plakatów zawierających informacje dotyczące szkodliwości spożywania alkoholu
    i przeciwdziałania narkomanii.
  6. Edukacja ukierunkowana na uświadamianie sprzedającym napoje alkoholowe konsekwencji prawnych i szkód społecznych jakie wynikają z łamania prawa w zakresie handlu w/w napojami.
  7. Współpraca o charakterze finansowym i pozafinansowym w zakresie organizacji imprez rekreacyjno – sportowych mających odniesienie profilaktyczne, promujące zdrowy styl życia i rozwijające alternatywne formy spędzania czasu

 

 Zadanie 6.Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej:
w przypadku utworzenia CIS, finansowanie działalności proporcjonalnie do liczby osób uzależnionych z terenu gminy Marciszów, biorących udział w zajęciach integracyjnych oferowanych przez CIS.

 

ROZDZIAŁ V. REALIZATORZY PROGRAMU ORAZ PODMIOTY UMOŻLIWIAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI PROFILAKTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ

  1.  Realizatorem  Programu  jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Marciszowie.
  2. Zadania Gminnej Komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych w Marciszowie w zakresie realizacji Programu zostały wskazane w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
  • inicjowania działań w zakresie realizacji zadań własnych gminy, związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przemocy domowej.
  • podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowanie wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
  • przeprowadzania rozmów motywacyjno-interwencyjnych z osobami mającymi problem alkoholowy i ich bliskimi.
  • kierowania osób nadużywających alkohol, na specjalistyczne badania wykonywane przez biegłych w przedmiocie uzależniana.
  • współdziałania z organami samorządu i organizacjami pozarządowymi w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi oraz przemocy w rodzinie.
  • kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych, na podstawie upoważnienia wystawionego przez wójta, o którym mowa w art. 18 ust. 1 i 8 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
  • dokonywania oględzin punktów sprzedaży alkoholu celem wydania opinii poprzedzających podjęcie decyzji
    o wydaniu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
  • wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami Rady Gminy Marciszów poprzedzających wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
  1. W realizacji poszczególnych zadań zawartych w programie mogą uczestniczyć również: osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także: organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
  2. Inne podmioty umożliwiające prowadzenie działalności profilaktycznej i rehabilitacyjnej:

 

  1. Punkt konsultacyjny dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin oraz ofiar przemocy w Marciszowie;
  2. Sąd Rejonowy w Kamiennej Górze;
  3. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kamiennej Górze;
  4. Zespół Szkolno-Przedszkolnym w Marciszowie;
  5. Komisariat Policji w Marciszowie;
  6. Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
  7. Urząd Gminy Marciszów;
  8. Zakład Opieki Zdrowotnej w Marciszowie;
  9. Organizacje pozarządowe i społeczne z terenu gminy i powiatu;
  10. Inne podmioty, mające w swych statutach zapisy umożliwiające wykonywanie zadań zawartych w programie, a nie wymienione w powyższym katalogu.

 

ROZDZIAŁ VI. ZASADY  WYNAGRADZANIA  CZŁONKÓW  GMINNEJ  KOMISJI  ROZWIĄZYWANIA  PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH

  1. Za udział w posiedzeniu Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracę w zespole kontrolnym punktów sprzedaży napojów alkoholowych i innych pracach wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie w wysokości:

Przewodniczący Komisji    - 140,-zł

Członek Komisji                  - 110,-zł

  1. Wynagrodzenie za udział w pracach Komisji wypłacane będzie w oparciu o dokument pracy Komisji /lista obecności/.
  2. Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z tytułu podróży służbowych poza teren gminy.
  3. Wynagrodzenie przysługuje członkom komisji będących pracownikami Urzędu Gminy lub GOPS, jeżeli posiedzenie odbywa się poza godzinami pracy jednostek.

 

ROZDZIAŁ VII. ŹRÓDŁA I ZASADY FINANSOWANIA

Na realizację zadań Programu przeznacza się środki finansowe budżetu gminy stanowiące
dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz środki
finansowe uzyskane z tego tytułu w roku poprzednim i nie wydatkowane na realizację zadań
związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz narkomanii na
terenie Gminy Marciszów

 

ROZDZIAŁ VIII. SPRAWOZDAWCZOŚĆ

Sprawozdawczość z wykonanych zadań Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
Sprawozdania roczne z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii zostaną przedstawione Radzie Gminy Marciszów  do dnia 30 czerwca każdego następnego roku.

 

 

MONITORING

 

Stałe monitorowanie sytuacji w zakresie spożywania napojów alkoholowych i narkotyków jest podstawą do właściwego rozeznania skali problemów uzależnień od alkoholu i narkotyków w Gminie Marciszów a w konsekwencji do planowania działań profilaktycznych adekwatnie do potrzeb.

W związku z ograniczeniami wolności przemieszczania się i wprowadzeniem dla części obywateli obowiązkowej kwarantanny szczególne znaczenie ma teraz obowiązek monitorowania sytuacji rodzin, w których wystąpiła przemoc lub co do których istnieje takie podejrzenie.

Monitorowanie stanu problemów będzie odbywało się we współpracy z realizatorami programu poprzez: - zbieranie danych statystycznych; - analizę uzyskanych danych, opracowanie wniosków oraz priorytetów na dalsze lata działalności.

 

Metryka

sporządzono
2023-01-03 przez Płaszczyńska Anna
udostępniono
2023-01-03 14:19 przez Łukaszun Aleksandra
zmodyfikowano
2023-01-03 14:35 przez Łukaszun Aleksandra
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
197
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.