Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Uchwały 2022
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „UCHWAŁA NR XXXVI/221/2022 RADY GMINY MARCISZÓW z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie: przyjęcia do realizacji "Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022" - 2022, menu 266, artykuł 1674 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

2022

UCHWAŁA NR XXXVI/221/2022 RADY GMINY MARCISZÓW z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie: przyjęcia do realizacji "Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022"

UCHWAŁA NR XXXVI/221/2022

RADY GMINY MARCISZÓW

z dnia 28 stycznia 2022 r.

 

w sprawie: przyjęcia do realizacji "Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022"

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.), art. 41ust.1 ust.2 i ust. 5 oraz art.18 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz.1119 ze zm.) oraz art. 10 ust. 1-4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050 ze zm.) uchwala się co następuje:

 

§ 1. Przyjmuje się do realizacji "Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na 2022 rok" zwany dalej „Programem” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Marciszów.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do Uchwały Nr XXXVI/221/2022

Rady Gminy Marciszów

z dnia 28 stycznia 2022 r.

 

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA GMINY MARCISZÓW NA ROK 2022.

 

ROZDZIAŁ I WPROWADZENIE

 

Ustawodawca budując system rozwiązywania problemów alkoholowych powierzył w tym przedmiocie zasadniczą rolę gminom. Wyposażył samorządy w szeroki zestaw kompetencji, nakładając zarazem na nie szereg obowiązków oraz wskazał konkretne środki finansowania realizacji strategii rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii. Rozwiązywanie tych problemów oznacza podejmowanie wszechstronnych działań ukierunkowanych na osoby uzależnione od alkoholu oraz ich rodziny celem zmniejszenia destrukcyjnych skutków nadużywania alkoholu. Przemoc, narkomania i alkoholizm w rodzinie są jednym z najpoważniejszych problemów społecznych. Powodują szkody we wszystkich strefach życia człowieka, mając istotny wpływ zarówno na poczucie bezpieczeństwa społecznego, jak również na ogólny stan zdrowia, relacje rodzinne, międzyludzkie oraz możliwości zatrudnienia na coraz bardziej wymagającym rynku pracy.

 

Gminny Program określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki uzależnień oraz minimalizację szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu czy narkotyków. Dostosowany jest do specyfiki problemów uzależnień występujących na terenie gminy Marciszów uwzględnia lokalne możliwości realizacji pod względem prawnym, administracyjnym i ekonomicznym. Działania związane z profilaktyką mają charakter długofalowy, stanowią również kontynuację wcześniej podejmowanych Gminnych Programów Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla gminy Marciszów.



Podstawa prawna i merytoryczna programu

 

Obowiązek opracowania programu wynika bezpośrednio z:


- Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi(t.j.Dz.U.z2021r.,poz.1119);
- Ustawy z dnia 29 lipca2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2050);
- Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz.U. z 2021 r.,poz. 1249).

 

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na gminę obowiązek podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożycia tych napojów, przeciwdziałania powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu, oddziaływania na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielania pomocy ich rodzinom.

 

Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii także wymienia katalog zadań, za realizację których odpowiedzialna staje się gmina. Skupiają się one wokół szeroko rozumianej pomocy osobom zagrożonym uzależnieniem, osobom, które są uzależnione oraz ich rodzinom a także profilaktyce adresowanej do różnych grup wiekowych, zwłaszcza dzieci i młodzieży.

 

Realizacja tych zadań może odbywać się na podstawie dwu odrębnych programów uchwalanych corocznie lub jednego wspólnego zawierającego zadania z obydwu ustaw.
W Gminie Marciszów uchwalany jest jeden program pn: „Gminny Program Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022”. Umieszczenie dwóch ustaw w jednym programie wynika z faktu, iż w profilaktyce obydwu można zastosować zbieżne działania. Zatem działania profilaktyczne realizowane w Gminie Marciszów skupiają zadania wynikające z ustawy o zdrowiu publicznym, Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

 

W Gminnym Programie uwzględniono:

a) „Profilaktyka uzależnień" - cel operacyjny 2 wpisany w projekcie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.

b) "Rekomendacje do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2022 rok„ - działania rekomendowane przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

ROZDZIAŁ II DIAGNOZA SYTUACJI W ZAKRESIE PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ NA TERENIE GMINY


Na terenie Gminy Marciszów w miesiącu wrześniu i październiku 2021 roku została przeprowadzona "Diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych” wśród dorosłych mieszkańców oraz uczniów szkoły podstawowej.

Badania przeprowadzili specjaliści z Centrum Rozwoju Edukacji i Kompetencji INVESIS

Celem przeprowadzonego badania było zdiagnozowanie skali lokalnych zagrożeń społecznych na terenie gminy Marciszów.

 

Poniższa tabela przedstawia skalę ważności poszczególnych problemów wskazaną przez mieszkańców w trakcie badania.

Problemy społeczne

Ważność problemu

Alkoholizm

3,05

Narkomania

2,68

Wzrost przestępczości

2,86

Nowe substancje psychoaktywne (dopalacze)

2,81

Bezrobocie

2,96

Ubóstwo

2,93

Źródło – Diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych

 

 

 

wartość sprzedanego alkoholu w sklepach na terenie gminy Marciszów w 2019 r.

wartość sprzedanego alkoholu w sklepach na terenie gminy Marciszów w 2020 r.

12 punktów sprzedażny alkoholu

10 punktów sprzedażny alkoholu

2. 648 510,98 zł

2. 891 026,37 zł

Źródło-opracowanie własne

 

Ogólne wnioski i rekomendacje wynikające z Raportu przeprowadzonego badania:

  • Zwiększanie dostępności i skuteczności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin;

  • Prowadzenie i wspieranie edukacji publicznej w zakresie problemów uzależnień i przemocy;

  • Wspieranie społeczności lokalnych w rozwiązywaniu problemów uzależnienia oraz przeciwdziałanie przemocy.

 

Strategiczne kierunki realizacji „Gminnego Programu Profilaktyki zostały zawarte w Raporcie z Badania.

 

2. Adresaci programu

Program skierowany jest do wszystkich mieszkańców gminy Marciszów, którzy w życiu prywatnym lub zawodowym spotykają się z problemem nadużywania alkoholu i narkotyków oraz jego konsekwencjami, a w szczególności do: dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem od alkoholu oraz ich rodziców, opiekunów i nauczycieli, osób dorosłych zagrożonych uzależnieniem od alkoholu, w tym osób pijących szkodliwie lub ryzykownie, osób uzależnionych od alkoholu, osób uzależnionych po ukończeniu terapii, osób współuzależnionych, osób pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym, osób doświadczających przemocy w rodzinach z problemem alkoholowym, osób zawodowo zajmujących się problematyką alkoholową.

Działanie podejmowane przez Gminę na rzecz ograniczenia szkód powodowanych przez alkohol, narkotyki oraz inne substancje psychoaktywne są skierowane również tych niepijących.

 

Program winien być realizowany przy współpracy różnych podmiotów, począwszy od pomocy społecznej, poprzez placówki oświatowe, służbę zdrowia, instytucje strzegące porządek publiczny i przestrzeganie prawa, organizacje pozarządowe oraz instytucje kościelne, które poprzez swoje doświadczenia stanowią nieodłączną część systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.

 

ROZDZIAŁ III PRIORYTETY, CELE OPERACYJNE, KIERUNKI ORAZ DZIAŁANIA W RAMACH GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W GMINIE

 

 

W Narodowym Programie Zdrowia wskazany jest cel strategiczny, którym jest wydłużenie życia w zdrowiu, poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludzkiego oraz zmniejszenie nierówności społecznych w zdrowiu. Natomiast jednym z celów operacyjnych jest profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.

 

Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, redukcja szkód, rehabilitacja zdrowotna, społeczna i zawodowa oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy.

 

Priorytety

Ustalono trzy priorytety programu:

1. Zwiększenie jakości i dostępności programów profilaktycznych oraz utrwalenie postaw zdrowego stylu życia wśród mieszkańców Gminy ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
i młodzieży;

2. Ograniczenie zachowań ryzykowanych związanych z używaniem napojów alkoholowych, narkotyków oraz innych substancji psychoaktywnych na terenie Gminy Marciszów;

3. Ograniczenie rozmiarów szkód zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych będących konsekwencją używania napojów alkoholowych, narkotyków oraz ochrony przed przemocą.

 

Cele

1. Promocja zdrowego trybu życia.
2. Skuteczne przeciwdziałanie uzależnieniom.
3. Zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów, nauczycieli.
4. Zwiększenie kompetencji mieszkańców w ograniczaniu zachowań ryzykowanych.
5. Zmniejszenie zjawisk przemocy wynikającej z nadużywania napojów alkoholowych,
narkotyków oraz innych środków psychoaktywnych.

 

ROZDZIAŁ IV SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I INNYCH UZALEŻNIEŃ



Kategorie zadaniowe prowadzące do osiągnięcia celów

 

Zadanie 1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków:

1) prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin oraz ofiar przemocy w Marciszowie;

2) wspieranie Grup Anonimowych Alkoholików, Grup Al.-Anon, (współuzależnionych)
w ich utworzeniu na terenie gminy;

3) współpraca z ośrodkami leczenia uzależnień w zakresie przyjmowania na terapię
i detoksykację mieszkańców gminy wymagających leczenia;

4) finansowanie programów terapii dla młodzieży uzależnionej i zagrożonej uzależnieniem od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych;

5) dofinansowanie programów rehabilitacji dla osób uzależnionych po zakończonych programach psychoterapii uzależnienia w tym finansowanie dyżurów terapeutów, którzy prowadzą grupy wsparcia dla osób uzależnionych, które ukończyły leczenie w całodobowych oddziałach terapii;

6) przyjmowanie i rozpatrywanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zawiadomień wobec osób uzależnionych od alkoholu lub osób wobec których istnieje podejrzenie nadużywania alkoholu i ustalenie sposobu dalszego postępowania w zakresie leczenia;

7) kierowanie wniosków do Sądu Rejonowego w celu orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu oraz pokrywanie kosztów: opłaty sądowej od złożonych do Sądu wniosków o wszczęcie postępowania o zobowiązanie do leczenia odwykowego, finansowanie opinii biegłych sądowych.

Zadanie 2.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień, pomocy psychospołecznej, prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą:

  1. kontynuacja działalności Punktu Konsultacyjnego dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin oraz ofiar przemocy w Marciszowie;

  2. kontynuowanie lokalnych działań informacyjno-edukacyjnych na temat zjawiska
    przemocy w rodzinie, w tym przemocy wobec dzieci a także możliwości uzyska-
    nia pomocy (przede wszystkim bezpłatnej) i miejsc, które taką pomoc świadczą

  3. finansowanie programów profilaktyki przemocy w rodzinie i pro-
    gramów rozwijających umiejętności wychowawcze i pozytywne relacje rodzinne;

  4. organizowanie i finansowanie szkoleń dotyczących obowiązujących
    procedur (w tym procedury „Niebieskie Karty”), zasad podejmowania interwencji
    oraz współpracy służb działających na rzecz zatrzymania przemocy w rodzinie w tym
    wspieranie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego działającego przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Marciszowie;

  5. kontynuowanie współpracy z dzielnicowymi KP w Marciszowie w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy, nietrzeźwości na drogach oraz wywiadów środowiskowych, monitoringu rodzin z problemem uzależniania
    i przemocy;

  6. podjęcie i rozwijanie współpracy z placówkami i instytucjami zajmującymi się pomocą psychologiczną i prawną, interwencją w kryzysie, profilaktyką i terapią – spoza terenu powiatu kamiennogórskiego;

  7. wspieranie działalności grup samopomocowych (w tym grup wsparcia) dla osób
    doznających przemocy w rodzinie;

  8. dofinansowanie warsztatów,szkoleń, kursów w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi lub narkomanii,programów profilaktyczno-terapeutycznych dla rodzin, osób z problemem alkoholowym, narkotykowym oraz dla sprawców i ofiar przemocy;

  9. nawiązanie i rozwijanie współpracy między przedstawicielami różnych służb,
    w tym przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości (prokuratorzy, sędziowie,
    kuratorzy) w celu kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie do progra-
    mów korekcyjno-edukacyjnych, psychologiczno-terapeutycznych i programów
    wspierających;

  10. organizowanie i dofinansowywanie dostępu osobom zagrożonym przemocą
    w rodzinie, zagrożonych problemami uzależnienia, współuzależnienia lub
    dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym usług z zakresu poradnictwa:

  1. psychologicznego poprzez dofinansowanie organizowanej na terenie gminy pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży z rodzin, w których występują problemy różnego rodzaju uzależnień, przemocy;

  2. prawnego poprzez kontynuowanie finansowania doradztwa prawnego Punkcie Konsultacyjnym dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz zagrożonych przemocą;

  3. socjalnego, zawodowego i rodzinnego poprzez szeroko rozumianą pomoc społeczną osobom, rodzinom i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

Zadanie 3.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
a w szczególności dla dzieci i młodzieży:

 

  1. przygotowanie i upowszechnianie informacji na temat lokalnej oferty pomocy dla członków rodzin z problemem przemocy, z problemem uzależnień (np. ulotki, informatory, strony internetowe, ogłoszenia w mediach lokalnych)

  2. dofinansowywanie, organizowanie lokalnych imprez profilaktycznych m.in. festynów, warsztatów z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkotykowych oraz ochrony przed przemocą dla mieszkańców gminy ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży;

  3. wspieranie organizacji w tym dofinansowywanie wypoczynku letniego i zimowego (kolonie, obozy, zielone szkoły, wyjazdy integracyjne) z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych,
    w tym pokrywanie kosztów przejazdu na wypoczynek;

  4. dofinansowywanie i koordynowanie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
    w Marciszowie programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz
    pozalekcyjnych zajęć z elementami profilaktyki jako alternatywnych formy spędzania czasu wolnego;

  5. wspieranie placówek oświatowych w realizacji szkolnych programów profilaktycznych adresowanych do uczniów z możliwością zakupu niezbędnych materiałów i artykułów do organizacji zajęć i spotkań oraz zakupu warsztatów
    i spektakli z zakresu profilaktyki uzależnień skierowanych do dzieci i młodzieży;

  6. promowanie różnorodnych form edukacji w zakresie profilaktyki uzależnień
    i zdrowego trybu życia (konkursy, spektakle teatralne, spotkania z ludźmi kultury
    i sztuki, koncerty profilaktyczne, warsztaty profilaktyki, zajęcia rekreacyjne itp.);

  7. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologii społecznej dzieci i młodzieży poprzez organizację spędzania czasu wolnego i wypoczynku przez różnego rodzaju podmioty w świetlicach wiejskich gminy Marciszów, w tym dofinansowanie uczestnictwa dzieci w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych;

  8. dofinansowywanie lokalnych imprez, festynów, spotkań, konkursów i innych działań o charakterze sportowo-rekreacyjnym realizowanych przez szkołę, biblioteki, Rady Sołeckie, GKRPA i inne organizacje z terenu gminy jako alternatywy życia wolnego od alkoholu, narkotyków i innych substancji uzależniających;

  9. promowanie i wspieranie różnych form spędzania wolnego czasu i edukacji publicznej w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom wśród osób starszych;

  10. dofinansowywanie organizowanych w Zespole Szkolno-Przedszkolny
    w Marciszowie aktywnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży zagrożonych przemocą, uzależnieniami od alkoholu, narkotyków lub komputera i internetu;

  11. zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów, nauczycieli: poprzez realizację zadań rozwijających kompetencje wychowawcze rodziców
    i wychowawców sprzyjające kształtowaniu postaw prozdrowotnych dzieci
    i młodzieży;

 

Zadanie 4.Zmniejszenie dostępności do napojów alkoholowych oraz ograniczenie zachowań ryzykowanych związanych z używaniem napojów alkoholowych na terenie Gminy Marciszów:

  1. monitorowanie i podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 (reklama,promocja) i 15 (zakaz sprzedaży alkoholu) ustawy
    o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi;

  2. prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców i właścicieli sklepów oraz lokali, w których prowadzi się sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;

  3. prowadzenie szkoleń sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania zakazu sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim oraz prowadzenie procedury interwencji profilaktycznej wobec nieletniego klienta;

  4. przeciwdziałanie nietrzeźwości na drogach poprzez prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych w obszarze problemów alkoholowych kierowanych do użytkowników dróg, oraz udział w kampaniach społecznych z zakresu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;

  5. występowanie do sądu w charakterze oskarżyciela publicznego;

  6. zwiększenie kompetencji mieszkańców w ograniczaniu zachowań ryzykownych poprzez:

  1. organizację i finansowanie imprez ukierunkowanych na popularyzację zdrowego stylu życia, wolnego od alkoholu i narkotyków, (np. festyny,konkursy, zawody, warsztaty, spektakle teatralne i profilaktyczne);

  2. zakup i kolportaż materiałów edukacyjno-informacyjnych o tematyce zapobiegającej problemom alkoholowych, narkotykowym i ochrony przed przemocą;





Zadanie 5. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej:

  1. w przypadku utworzenia CIS, finansowanie działalności proporcjonalnie do liczby osób uzależnionych z terenu gminy Marciszów, biorących udział w zajęciach integracyjnych oferowanych przez CIS.

 

ROZDZIAŁ V REALIZATORZY PROGRAMU ORAZ PODMIOTY UMOŻLIWIAJACE PROWADZENIE DZIAŁALNOSCI PROFILAKTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ

 

1.Realizatorem Programu jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Marciszowie.

 

2. Zadania Gminnej Komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych w Marciszowie w zakresie realizacji Programu zostały wskazane w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

 

  • inicjowania działań w zakresie realizacji zadań własnych gminy, związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przemocy domowej;

 

  • podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowanie wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego;

  • przeprowadzania rozmów motywacyjno-interwencyjnych z osobami mającymi problem alkoholowy i ich bliskimi;

  • kierowania osób nadużywających alkohol, na specjalistyczne badania wykonywane przez biegłych w przedmiocie uzależniana;

  • współdziałania z organami samorządu i organizacjami pozarządowymi w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi oraz przemocy w rodzinie;;

  • kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych, na podstawie upoważnienia wystawionego przez burmistrza, o którym mowa w art. 18 ust. 1 i 8 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;

  • dokonywania oględzin punktów sprzedaży alkoholu celem wydania opinii poprzedzających podjęcie decyzji o wydaniu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;

  • wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami Rady Gminy Marciszów poprzedzających wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.

3. W realizacji poszczególnych zadań zawartych w programie mogą uczestniczyć również: osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także: organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

4. Inne podmioty umożliwiające prowadzenie działalności profilaktycznej i rehabilitacyjnej:

 

 

  1. Punkt konsultacyjny dla osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin oraz ofiar przemocy w Marciszowie;

  2. Sąd Rejonowy w Kamiennej Górze;

  3. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kamiennej Górze;

  4. Zespół Szkolno-Przedszkolnym w Marciszowie;

  5. Komisariat Policji w Marciszowie;

  6. Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;

  7. Urząd Gminy Marciszów;

  8. Zakład Opieki Zdrowotnej w Marciszowie;

  9. Organizacje pozarządowe i społeczne z terenu gminy i powiatu;

10. Inne podmioty, mające w swych statutach zapisy umożliwiające wykonywanie zadań zawartych w programie, a nie wymienione w powyższym katalogu.

 

ROZDZIAŁ VI ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

1. Za udział w posiedzeniu Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracę w zespole kontrolnym punktów sprzedaży napojów alkoholowych i innych pracach wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie w wysokości:

Przewodniczący Komisji - 140,00-zł.

Członek Komisji - 110,00-zł.

2. Wynagrodzenie za udział w pracach Komisji wypłacane będzie w oparciu o dokument pracy Komisji /lista obecności/.

3. Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z tytułu podróży służbowych poza teren gminy.

4. Wynagrodzenie przysługuje członkom komisji będących pracownikami Urzędu Gminy lub GOPS, jeżeli posiedzenie odbywa się poza godzinami pracy jednostek.

 

ROZDZIAŁVII ŹRÓDŁA I ZASADY FINANSOWANIA

 

  1. Finansowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii odbywa się w ramach środków własnych gminy pochodzących z opłat pobieranych za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

  2. Planowane wpływy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w roku 2022 będą wynosić 59.790,00 zł.

  3. Planowane wydatki związane z realizacją Gminnego Programu będą wynosić 59.790,00 zł i są przeznaczone zgodnie z uchwałą budżetową na rok 2022.

  4. Finansowanie zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022 przedstawia się w załączniku do niniejszego Programu – „Preliminarz wydatków w ramach Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022.”

 

 

ROZDZIAŁVIII MONITORING

 

Stałe monitorowanie sytuacji w zakresie spożywania napojów alkoholowych i narkotyków jest podstawą do właściwego rozeznania skali problemów uzależnień od alkoholu i narkotyków w Gminie Marciszów a w konsekwencji do planowania działań profilaktycznych adekwatnie do potrzeb.

W związku z ograniczeniami wolności przemieszczania się i wprowadzeniem dla części obywateli obowiązkowej kwarantanny szczególne znaczenie ma teraz obowiązek monitorowania sytuacji rodzin, w których wystąpiła przemoc lub co do których istnieje takie podejrzenie.

 

Monitorowanie stanu problemów będzie odbywało się we współpracy z realizatorami programu poprzez: - zbieranie danych statystycznych; - analizę uzyskanych danych, opracowanie wniosków oraz priorytetów na dalsze lata działalności.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do Gminnego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022"

 

PRELIMINARZ WYDATKÓW W RAMACH GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA GMINY MARCISZÓW NA ROK 2022.

 

Lp.

Wybrane

sposoby realizacji zadania

Nakłady na realizację zadania

Termin realizacji

ZADANIA Z ZAKRESU ROZIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

1

Dofinansowanie profilaktycznych i terapeutycznych form wypoczynku ( obozy, kolonie)

8.000,00

cały rok

2

Wydawanie opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu(psychiatra, psycholog) oraz opłata sądowa

2.000,00

cały rok

3

Szkolenia różnych grup zawodowych realizujących zadania w ramach Programu

2.000,00

cały rok

4

Działalność Gminnej Komisji

( posiedzenia, kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych)

3.800,00

cały rok

5

Prowadzenie Punktu Konsultacyjnego, prowadzenie poradnictwa indywidualnego lub grup terapeutycznych osób współuzależnionych, działalność grup AA, AL. ANON

9.000,00

cały rok

6

Finansowe wspieranie lokalnych programów i imprez profilaktycznych

4.300,00

cały rok

7

Organizowanie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży ze środowisk trudnych zagrożonych patologią społeczną dysfunkcyjnych i niezaradnych życiowo

8.500,00

cały rok

8

Dofinansowanie szkolnych programów, warsztatów profilaktycznych dot. problemów uzależnień i przemocy w rodzinie, sportowych zając pozalekcyjnych

6.000,00

cały rok

9

Udział w kampaniach profilaktycznych, dofinansowanie programów profilaktyczno-terapeutycznych dla rodzin osób z problemem alkoholowym, narkotykowym oraz dla sprawców i ofiar przemocy

4000

cały rok

10

Zakup czasopism, materiałów dydaktycznych, publikacji książkowych, filmów edukacyjnych,

1.000,00

cały rok

11

Podróże służbowe, delegacje

390,00

cały rok

12

Poradnictwo prawne w Punkcie Konsultacyjnym

6 800,00

cały rok

 

Razem

55 790,00

 

ZADANIA Z ZAKRESU NARKOMANII

1

Profilaktyczne spotkania, warsztaty, programy, zajęcia pozalekcyjne i poza szkolne

2500,00

cały rok

2

Zakup publikacji książkowych, ulotek, plakatów

700,00

cały rok

3

Szkolenia różnych grup zawodowych realizujących zadania w ramach Programu

800,00

cały rok

 

Razem

4.000,00

 

 

REALIZACJA PROGRAMÓW OGÓŁEM

59.790,00

 

























Uzasadnienie

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na gminę obowiązki w zakresie realizacji określonych działań związanych z profilaktyką
i rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu. Są to zdania własne gminy. Realizacja tych działań prowadzona jest poprzez wypełnianie założeń gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego element strategii rozwiązywania problemów społecznych gminy.

Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii nakłada na gminę jako zadanie własne określone obowiązki związane z prowadzeniem działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w szkołach i placówkach oświatowych, których podstawowym celem jest przeciwdziałanie zjawisku narkomanii. Realizacja tych działań prowadzona jest poprzez wypełnianie założeń gminnego programu przeciwdziałaniu narkomanii, stanowiącego element strategii rozwiązywania problemów społecznych gminy.

Działania w zakresie zapobiegania problemom uzależnień i rozwiązywania ich powinny być przedmiotem szczególnej troski ze strony samorządu.

Przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Marciszów na rok 2022 jest niezbędne dla realizacji określonych w nim celów wychodzących naprzeciw istotnym problemom społeczności lokalnej w obszarze profilaktyki uzależnień, zainicjowanych w latach poprzednich. Przy jego opracowaniu uwzględnione zostały wskazówki z "Rekomendacji do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2022 roku", a także założenia wynikające z Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.Program adresowany jest do całej społeczności Gminy Marciszów ze szczególnym uwzględnieniem osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków, osób współuzależnionych, osób z grupy ryzyka, dzieci i młodzieży, a także osób zajmujących się zawodowo problemami uzależnień i przemocą w rodzinie. Na realizację zadań przeznaczone są środki pozyskiwane z tytułu wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Kwota niewykorzystanych środków finansowych w danym roku budżetowym powinna być przeznaczona w następnym roku na realizację gminnych programów

W świetle powyższego podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu jest zasadne.



Metryka

sporządzono
2022-03-08 przez Płaszczyńska Anna
udostępniono
2022-03-08 00:00 przez Dubiel Marcin
zmodyfikowano
2022-03-08 00:22 przez Dubiel Marcin
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
261
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.