Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Sprawozdania z prac Komisji Kadencja 2018-2023
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „PROTOKÓŁ NR VI/2023 ze wspólnego posiedzenia  Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów odbytej w dniu 24 października 2023 r. - Kadencja 2018-2023, menu 178, artykuł 2538 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Kadencja 2018-2023

PROTOKÓŁ NR VI/2023 ze wspólnego posiedzenia  Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów odbytej w dniu 24 października 2023 r.

PROTOKÓŁ NR VI/2023
ze wspólnego posiedzenia 
Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów

odbytej w 
dniu 24 października 2023 r.

 

Obecni zgodnie z listą obecności /zał.1/  

Nieobecni: radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek, radna Jolanta Sanojca.

Rozpoczęcie posiedzenia godz. 12:00 zakończenie 14:28.

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
  3. Analiza potrzeb poszczególnych sołectw do projektu budżetu na 2024 r.
  4. Analiza i opiniowanie uchwał podatkowych.
  5. Opiniowanie projektów uchwał.
  6. Sprawy różne, wnioski.

Ad.1.
Radny Julian Polański dokonał otwarcia wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów, witając jej uczestników.

Następnie przedstawiony został planowany porządek obrad, do którego radny Mirosław Wolak zgłosił dwa wnioski. Pierwszy to: Analiza wezwania sądowego, które dociera do poszczególnych radnych i przygotowanie odpowiedzi. Drugi wniosek omówienie projektu planu zagospodarowania przestrzennego, który zostanie przedstawiony i poddany publicznej dyskusji, debacie w dniu 26.10.2023 r. w sali narad Urzędu Gminy w Marciszowie.

Wnioski o dodanie dwóch punktów do porządku obrad zostały poddane pod głosowanie:

 „ZA” wnioskiem głosowało 10 radnych / radna Jadwiga Adamczyk, radny Dawid Chęciński, radny Waldemar Gurgul, radny Andrzej Kiper, radny Jan Koszyk, radny Łukasz Leder, radny Andrzej Mitczak, radny Grzegorz Parzygnat, radny Julian Polański, radny Mirosław Wolak/
- „WSTRZYMAŁ SIĘ” 1 głos /radny Stefan Zawierucha/
- „SPRZECIW” 0 głosów.

Nieobecna podczas głosowania była radna Marta Suhak-Ogłaza, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek, radna Jolanta Sanojca.

Podczas głosowania przyjęto złożone wnioski i odczytano nowy porządek obrad, który wygląda następująco:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
  3. Analiza wezwania sądowego, które dociera do poszczególnych radnych i przygotowania odpowiedzi.
  4. Dyskusja nad wyłożonym projektem planu zagospodarowania przestrzennego, który został wyłożony do publicznej wiadomości.
  5. Analiza potrzeb poszczególnych sołectw do projektu budżetu na 2024 r.
  6. Analiza i opiniowanie uchwał podatkowych.
  7. Opiniowanie projektów uchwał.
  8. Sprawy różne, wnioski.

Nowy porządek obrad wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów został poddany pod głosowanie:

„ZA” wnioskiem głosowało 11 radnych / radna Jadwiga Adamczyk, radny Dawid Chęciński, radny Waldemar Gurgul, radny Andrzej Kiper, radny Jan Koszyk, radny Łukasz Leder, radny Andrzej Mitczak, radny Grzegorz Parzygnat, radny Julian Polański, radny Mirosław Wolak, radny Stefan Zawierucha/
- „WSTRZYMAŁ SIĘ” 0 głosów
- „SPRZECIW” 0 głosów.

Nieobecna podczas głosowania była radna Marta Suhak-Ogłaza, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek, radna Jolanta Sanojca.

Ad 2. Protokół z poprzedniej komisji został przyjęty bez uwag.
Na posiedzenie wspólnej komisji przybyła radna Marta Suhak-Ogłaza (godz. 12:18)

Ad 3. Na spotkanie wspólnej komisji przybył Mecenas Tomasz Łuczkowski.
W dyskusji uczestniczył radny Stefan Zawierucha oraz radny Andrzej Mitczak, którzy zadawali szereg pytań związanych z otrzymanym pozwem. Poruszona została kwestia otrzymanych pozwów na prywatne adresy korespondencyjne radnych.  W odpowiedzi Mecenas Tomasz Łuczkowski szczegółowo omówił kwestie prawne, formalne oraz techniczne udzielenia odpowiedzi na otrzymane pozwy. Przedstawił sposób postępowania z przedmiotowym wezwaniem oraz zaproponował pomoc w napisaniu odpowiedzi na dostarczony pozew. Radna Jadwiga Adamczyk poprosiła, aby w odpowiedzi na pozew, dosadnie zaakcentować, że radni nie zgadzają się z tego typu działaniem mieszkańca gminy.

O godzinie 12:34 Mecenas Tomasz Łuczkowski po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania opuścił posiedzenie komisji. W tym samym czasie spotkanie opuścił również radny Dawid Chęciński.  

 Ad. 4.  Na Komisję przybył pracownik zajmujący się zagospodarowaniem przestrzennym pani Justyna Ferenc.

Pani Justyna Ferenc poinformowała radnych o kolejnym etapie tj. wyłożenia projektu planu zagospodarowania przestrzennego który trwa od 13 października do 3 listopada 2023 r. oraz zaprosiła do publicznej debaty, która odbędzie się 24 października o godz. 10:00 w Sali narad w Urzędzie Gminy w Marciszowie. Na spotkanie zaproszono projektanta danego planu. Pracownik merytoryczny przypomniał również o dacie składania wniosków o wyłączenie danych działek
z przedmiotowego planu. Radny Waldemar Gurgul dopytywał o procedurę oraz na jakiej podstawie wnioski o wyłączenie danej działki są opiniowane negatywnie przez Wójta Gminy. Poruszył kwestię, że to rada gminy jest organem, który ostatecznie podejmuje uchwałą dany projekt i zaapelował do radnych, aby rozsądnie podejmowali decyzję w sprawie planu. Pani Justyna Ferenc dodatkowo poruszyła kwestię uchwalenia planu ogólnego do 2025 r. i szeroko omówiła konsekwencje nieuchwalenia tego planu.

O godzinie 13:05 spotkanie opuściła pani Justyna Ferenc.

Na wspólne posiedzenie komisji zaproszono Wójta Gminy Marciszów pana Wiesława Cepielika. Przewodniczący komisji dopytywał kwestii udzielenia negatywnych opinii do wniosków o wyłączenie z planu zagospodarowania przestrzennego. Wójt Gminy udzielił odpowiedzi oraz poprosił o uczestnictwo w zbliżającej się debacie.

Radny Julian Polański poruszył temat dotyczący utwardzenia drogi do działki na 301/5 w Marciszowie. Wójt Gminy pan Wiesław Cepielik przedstawił, że decyzja o utwardzeniu drogi zapadła po zapewnieniu wnioskodawcy o partycypacji
w kosztach wykonania zadania.

Radny Andrzej Mitczak dopytywał o wykluczenie komunikacyjne czy podjęto już decyzje. Wójt Gminy udzielił odpowiedzi informując o niekorzystnych ofertach na przewóz osób. Zwrócił uwagę ze warto przemyśleć czy ważny jest kawałek utwardzenia drogi dojazdowej do działki jeszcze nie mieszkańca gminy czy uruchomienie komunikacji w naszej gminie.

Radny Stefan Zawierucha w dyskusji przypomniał, że mieszkańcy Świdnika również chcieli dofinansować budowę drogi dojazdowej (obok posesji 47) do działek, które sprzedała gmina. I nie było żadnego odzewu a wręcz przeciwnie twierdzono, że nic nie dostaną. Radny wyraził opinię o równe traktowanie wszystkich mieszkańców.

Radny Łukasz Leder dopytywał o inne oferty dowozu przy uwzględnieniu mniejszego środka transportu. Natomiast radny Mirosław Wolak zaproponował, aby jednak wykonywać jeden kurs. Wójt Gminy udzielił odpowiedzi, że od listopada zostanie uruchomiony kurs. Wójt gminy opuścił spotkanie.

Ad 5. Analiza potrzeb poszczególnych sołectw do projektu budżetu na 2024 r. /zał.2/

Ad.6. Analiza i opiniowanie uchwał podatkowych.
Na posiedzenie komisji poproszono Skarbnika gminy panią Edytę Bania oraz panią Justynę Trziszkę zajmującą się podatkami.

a/ w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości:
Na pytana radnych: Juliana Polańskiego oraz Andrzeja Mitczaka dotyczących wysokości podnoszenia stawki podatkowej Skarbnik Edyta Bania argumentując wysokość podwyżki wskazała, że stawki podatku nie były podnoszone od 2021 r. Natomiast na rok budżetowy 2023 zostały podniesione tylko o procent inflacji. Obecna podwyżka ta jest konsekwencją niepodnoszenia podatków od 2021 r. Radny Andrzej Mitczak wskazał, że gmina nie może podnosić maksymalnie stawek podatkowych. Radny Andrzej Kiper poprosił o przygotowanie kalkulacji dotyczącej osiągniętego dochodu po maksymalnej podwyżce. Pani Skarbnik Gminy w dalszej dyskusji poprosiła, aby nie rozmawiać na temat wydatków inwestycyjnych tylko skupić się na wydatkach bieżących. Szczegółowo omówiła wzrost wydatków w przyszłym roku budżetowym związanych ze wzrostem kosztów energii, kosztów płacy, kosztów związanych z oświatą. Wyjaśniła, że obniżając podatki stracimy płynność finansową na wydatki bieżące oraz możemy nie zamknąć budżetu na przyszły rok.

Radny Waldemar Gurgul zadał pytanie co urząd zrobił, aby do budżetu wpływało więcej gotówki oraz wyraził opinię, że nie można karać mieszkańców podnosząc maksymalnie stawki podatkowe.

W dyskusji wziął udział radny Stefan Zawierucha, który wskazał, że gmina wydaje duże pieniądze na inwestycje takie jak budowa dróg czy zakup nowego sprzętu do odśnieżania w momencie, gdzie nie jest na nie ani pora ani czas, ponieważ jest bieda. Jego zdaniem podatki należy podnieść o stopień inflacji a nie o 22%. Również wyraził sprzeciw podnoszenia na najwyższym poziomie stawek podatkowych przedsiębiorcom.

Radny Mirosław Wolak w dyskusji odniósł się do logicznych i ekonomicznych argumentów Skarbnika Gminy, ale poprosił
o przygotowanie kalkulacji jakie dochody gmina uzyska podnosząc podatki o 15 % a jakie przy podwyżce podatków na poziomie maksymalnym.

Odpowiedzi na pytanie udzieliła pani zajmującą się podatkami.

Radny Mirosław Wolak zgłosił wniosek o przygotowanie drugiego projektu uchwały, który uwzględniał będzie wzrost podatków na 15 % poziomie. Wniosek poddano pod głosowanie:

„ZA” wnioskiem głosowało 11 radnych / radna Jadwiga Adamczyk, radny Waldemar Gurgul, radny Andrzej Kiper, radny Jan Koszyk, radny Łukasz Leder, radny Andrzej Mitczak, radny Grzegorz Parzygnat, radny Julian Polański, radny Mirosław Wolak, radny Stefan Zawierucha/
- „WSTRZYMAŁ SIĘ” 0 głosów
- „SPRZECIW” 0 głosów.

Nieobecny podczas głosowania był radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek, radna Jolanta Sanojca, radny Dawid Chęciński.

Wniosek skierowano do Wójta Gminy Marciszów.

Radny Waldemar Gurgul wskazał, że jeżeli rozwój agroturystyki terenu naszej gminy jest nieopłacalny to może warto przyjrzeć się rozwojowi farm fotowoltaicznych na naszym terenie. Farmy fotowoltaiczne będą zalizać dochody budżetu na wyższym poziomie. Dodał, że warto zastanowić się przynajmniej nad tymi terenach, które są odległe od zabudowań gospodarczych.   

Rady Andrzej Mitczak zwrócił uwagę, aby wszystkie stawki podatkowe podnieść na jednym poziomie w ten sposób mieszkańcy będą traktowani równo.

b/ projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2023
Radny Julian Polański poprosił panią skarbnik o przedstawienie zmian w projekcie uchwały budżetowej. Po omówieniu przez panią skarbnik zmian radny Julian Polański wystąpił z wnioskiem do projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2023 o przesunięcie kwoty 30 000,00zł z zadania „Utwardzenie drogi położonej na dz. 301/5 w Marciszowie” dział 600 rozdział 60016 § 6050 do działu 600 rozdział 60013 § 6050 na zadanie pn. „ Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 328 w km 114+150-150+140 w zakresie budowy chodnika w m. Marciszów – Poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi wojewódzkiej 328”

Wniosek poddano pod głosowanie:

„ZA” wnioskiem głosowało 10 radnych / radna Jadwiga Adamczyk, radny Waldemar Gurgul, radny Andrzej Kiper, radny Jan Koszyk, radny Łukasz Leder, radny Andrzej Mitczak, radny Grzegorz Parzygnat, radny Julian Polański, radny Mirosław Wolak, radny Stefan Zawierucha/
- „WSTRZYMAŁ SIĘ” 1 głosów /radna Jadwiga Adamczyk /
- „SPRZECIW” 0 głosów.

Nieobecny podczas głosowania był: radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek, radna Jolanta Sanojca, radny Dawid Chęciński.

 Wniosek skierowano do Wójta Gminy Marciszów.

Ad. 7. Sprawy różne i wnioski.
W sprawach różnych omówiono pisma, które wpłynęły do Rady Gminy Marciszów.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Komisji protokół zostaje zakończony.

 

Protokołowała                                                                                    Przewodniczący Komisji
Ewelina Dul                                                                                               Julian Polański

Metryka

sporządzono
2023-11-28 przez Dul Ewelina
udostępniono
2023-11-28 13:57 przez Łukaszun Aleksandra
zmodyfikowano
2023-11-28 14:10 przez Łukaszun Aleksandra
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
63
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.