Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Sprawozdania z prac Komisji Kadencja 2018-2023
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „PROTOKÓŁ NR I/2021 ze wspólnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zdrowia, Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Rewizyjnej odbytej w dniu 22 lutego 2021 r. - Kadencja 2018-2023, menu 178, artykuł 1246 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Kadencja 2018-2023

PROTOKÓŁ NR I/2021 ze wspólnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zdrowia, Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Rewizyjnej odbytej w dniu 22 lutego 2021 r.

PROTOKÓŁ NR I/2021
ze wspólnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zdrowia, Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Rewizyjnej  
odbytej w dniu 22 lutego 2021 r.

Obecni zgodnie z listą obecności /zał-1/
Rozpoczęcie posiedzenia godz. 10:00 zakończenie 13:15

Porządek posiedzenia:
1/ Otwarcie posiedzenia.
2/ Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń.
3/ Funkcjonowanie oczyszczalni ścieków – odbiór nieczystości.
4/ Opiniowanie projektów uchwał.
5/ Sprawy różne, wnioski.

Ad.1.

Radny Mirosław Wolak – Przewodniczący Rady Gminy Marciszów dokonał otwarcia posiedzenia Komisji witając jej uczestników. Następnie przedstawiony został planowany porządek obrad, do którego uwag i wniosków nie zgłoszono. 

W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Rady Gminy poinformował o zmianie decyzji dotyczącej trybu planowanej sesji. W związku ze zwiększoną ilością zachorowań sesja nie odbędzie się w trybie stacjonarnym, jaki był planowany, tylko w trybie zdalno – korespondencyjnym.  Komisje odbędą się bez zmian.

Ad.2.

Protokoły z poprzednich posiedzeń przyjęto bez uwag.

Ad.3.

Funkcjonowanie oczyszczalni ścieków – odbiór nieczystości.

Radny Mirosław Wolak – Przewodniczący Rady Gminy Marciszów wyjaśnił przyczyny zwołania dzisiejszego posiedzenia oraz wyraził obawy związane z zagrożeniem zamknięcia istniejącej oczyszczalni ścieków.

Następnie Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik  przedstawił okoliczności podłączenia do gminnej oczyszczalni  ścieków jednego z zakładów przemysłowych, działających na terenie gminy oraz działania podejmowane przez urzędników, mające na celu poprawę jakości ścieków, oddawanych do oczyszczalni. Jakość ścieków zaniepokoiła WFOŚ, który rozpoczął kontrole i naliczono kary. Nie można było pozwolić na utrzymywanie takiego stanu rzeczy i nie podpisana została kolejna umowa. Właściciel firmy został zobowiązany do jak najszybszego uzyskania pozwolenia wodno – prawnego, jednakże zawiesił procedurę jego uzyskiwania. Na dzień dzisiejszy ścieki płyną nielegalnie, prowadzone jest postępowanie przez Wody Polskie, które zastanawiają się,  co z tym zrobić. W skutek tych zrzutów niszczone są również urządzenia, znajdujące się na oczyszczalni ścieków.   

Rafał Zdunek Dyrektor ZGK Wodociągi Marciszowskie wyjaśnił, że oczyszczalnia została zaprojektowana również do obsługi zakładu rybnego. W projekcie technologicznym były pewne założenia, jednakże na dzień dzisiejszy żadne z warunków nie zostają spełniane. Zakład wprowadza do instalacji zanieczyszczenia szczególnie szkodliwe dla środowiska, które obligują uzyskanie pozwolenia wodno – prawnego, którego właściciel zakładu do dnia dzisiejszego nie uzyskał. Przedsiębiorca został poinformowany, że umowa nie będzie kontynuowana, a zakład będzie odłączony od kanalizacji gminnej, jednak właściciel zakładu zwrócił się  z wnioskiem do Wód Polskich o zawarcie umowy, gdzie trwa postępowanie. Wody Polskie rozstrzygną, czy mamy podpisać umowę czy nie.

W dalszej części posiedzenia radnym zostały przekazane zdjęcia, dokumentujące stan zrzucanych ścieków.

Na wniosek radnego Waldemara Gurgula Dyrektor ZGK Wodociągi Marciszowskie omówił kwestię naliczania i pobierania opłat ponadnormatywnych oraz kwestię przeniesienia ich bezpośrednio na właściciela zakładu.  

Następnie Wójt Gminy Marciszów poinformował o zapowiadanym pozwie przez właściciela zakładu w związku z niepodpisaniem umowy oraz odniósł się do kar, jakie nałożono na gminę w związku z niespełnianiem norm.

Radny Jan Koszyk uważa, że problem trwa od dłuższego czasu i nic się nie zmienia. Jeżeli zwykły obywatel nie dostosowuje się do wymogów to następuje reakcja i odłączenie. Radny uważa, że trzeba ten obowiązek wyegzekwować, tym bardziej, że istnieje widmo odcięcia mieszkańców od oczyszczalni.

Radny Andrzej Mitczak uważa, że pieniądze, jakie wydamy na kary moglibyśmy przeznaczyć na inne inwestycje. To jest pośrednie rozwiązanie. Oddający ścieki powinien się dostosować do odpowiednich norm.

Radny Marcin Frasunek podkreślił, że podłączenie się zakładu do oczyszczalni ścieków jest samowolą budowlaną.

Na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy Marciszów Mirosława Wolaka omówiona została możliwość podniesienia wysokości opłaty ponadnormatywnej za jakość zrzucanych  ścieków, co pozwoliłoby pokryć część ponoszonych kosztów.

W dalszej części posiedzenia omówiono konsekwencje wydania decyzji Wód Polskich, która będzie niekorzystna dla gminy, możliwość wystąpienia na drogę sądową, a także możliwości prawne natychmiastowego odcięcia zakładu od oczyszczalni ścieków.

Podjęto również dyskusję nad kwestią konieczności powiadomienia Wód Polskich o istniejącej sytuacji oraz podjęcia działań, które przyspieszyłyby ich decyzję, gdyż trwające postępowanie blokuje podjęcie jakichkolwiek działań oraz zainteresowanie problemem mediów. Omówiono także zasadność zaangażowania dodatkowych kancelarii prawnych.

Następnie Wójt Gminy Marciszów przedstawił szczegóły rozpraw sądowych, w jakich ostatnio uczestniczył oraz poprosił o zrozumienie i przedstawienie propozycji, pozwalających na rozwiązanie omawianego dzisiaj problemu oraz propozycje, pozwalające na rozwiązanie sporu o majątek wodociągowy.

Na zakończenie dyskusji Przewodniczący Rady Gminy zaapelował do radnych, aby jednoznacznie przekazywali informacje mieszkańcom, gdyż  odcięcie zakładu spowoduje niezadowolenie pracowników tego zakładu.

Następnie na wniosek radnych Dyrektor ZGK Wodociągi Marciszowskie omówił możliwości podłączenia planowanej do budowy na terenie gminy myjni samochodowej oraz zaproponował, aby radni wspomogli działania urzędników poprzez wystosowanie pisma do Wód Polskich.

Ustalono, że Przewodniczący wspólnie z Wójtem oraz radcą prawnym przygotują pismo, które zostanie skierowane do Wód Polskich.

Następnie Przewodniczący poinformował, że omawiana dzisiaj kwestia zostanie ponownie poruszona przez Komisję Infrastruktury Technicznej w połowie roku.

W dalszej części posiedzenia obecny na posiedzeniu Komisji Rafał Zdunek Dyrektor ZGK Wodociągi Marciszowskie poinformował radnych o konieczności znalezienia środków na wymianę lub modernizację istniejących przydomowych oczyszczali ścieków.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik zwrócił uwagę na konieczność rozważenia możliwości wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków, a następnie przekazania ich korzystającym mieszkańcom.   

Ad.4.

Opiniowanie projektów uchwał:

a/ projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Marciszów, a Gminami tworzącymi Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej oraz przystąpienie do prac nad dokumentem strategicznym Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej na lata 2021- 2029, zwanych Planem działań ZIT AJ,

Projekt uchwały omówił uczestniczący w posiedzeniu Komisji Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik.
Po przeanalizowaniu projekt uchwały skierowano pod obrady sesji.

b/ projekt uchwały w sprawie: zmiany uchwały Nr II/3/18 Rady Gminy Marciszów z dnia 29 listopada 2018 roku w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej,

Projekt uchwały omówił Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak oraz przedstawił powody uzupełnienia składu komisji. Następnie poprosił radnych o zgłaszanie kandydatur do pracy w Komisji Rewizyjnej.

Radny Grzegorz Parzygnat zgłosił swoją kandydaturę do pracy w Komisji Rewizyjnej.

Projekt uchwały bez uwag skierowano pod obrady sesji.

c/ projekt uchwały w sprawie: nieuwzględnienia petycji w sprawie uchwalenia uchwały „W obronie prawdy, godności i wolności człowieka”,

Uwag nie zgłoszono kierując projekt pod obrady sesji.

d/ projekt uchwały w sprawie: nieuwzględnienia petycji dotyczących masowych szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2,

Po przeanalizowaniu projekt uchwały skierowano pod obrady sesji.

e/ projekt uchwały w sprawie: zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2021,

Projekt uchwały budżetowej omówiła zaproszona na posiedzenie Komisji Skarbnik Gminy Marciszów Edyta Bania.

Następnie poruszono kwestię zakupów, jakie zostały dokonane końcem roku, i o których radni nie wiedzieli.

Na wniosek radnych Zastępca Wójta Gminy Marciszów Konrad Buczek omówił zakres upoważnień Wójta, jakie zawiera projekt uchwały oraz zaproponował, że podczas posiedzeń Komisji Budżetu będą omawiane bieżące sprawy budżetowe, a także planowane wydatki oraz stopień zaawansowania inwestycji. 

W toku dyskusji zawnioskowano o zmianę zapisów projektu uchwały, poprzez wykreślenie zapisów punktu 2 o treści „Upoważnia się Wójta do zmniejszenia wydatków majątkowych i utworzenie w obrębie tego samego działu nowego rozdziału z wydatkiem majątkowym lub nowego wydatku majątkowego pod zaplanowanym rozdziałem”.

Wnioskowane zmiany przyjęto jednogłośnie. 

Ustalono, że po akceptacji Wójta wnioskowane zmiany zostaną wprowadzone autopoprawką.

Ad.5.

Sprawy różne i wnioski.

Na wniosek radnego Waldemara Gurgula Zastępca Wójta Gminy Marciszów Konrad Buczek odniósł się do złożonego wniosku przez Komisję Rewizyjną w sprawie bieżącego informowania o wynikach przeprowadzonego audytu.  

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Komisji protokół zostaje zakończony.

 

Protokołowała                                                           Przewodniczący Rady Gminy Marciszów
Anna Płaszczyńska                                                                    Mirosław Wolak    
Insp. ds. organizacyjnych, oświaty i obsługi biura rady

Metryka

sporządzono
2021-02-22 przez Płaszczyńska Anna
udostępniono
2021-02-22 00:00 przez Michalski Mariusz
zmodyfikowano
2021-03-29 15:27 przez Michalski Mariusz
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
129
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.