Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Sprawozdania z Sesji Rady Gminy VIII kadencja
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „PROTOKÓŁ NR XXXI/2021 Z SESJI RADY GMINY MARCISZÓW odbytej w dniu 27 sierpnia 2021 roku w sali narad Urzędu Gminy w Marciszowie - VIII kadencja, menu 156, artykuł 1458 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

VIII kadencja

PROTOKÓŁ NR XXXI/2021 Z  SESJI RADY GMINY MARCISZÓW odbytej w dniu 27 sierpnia 2021 roku w sali narad Urzędu Gminy w Marciszowie

PROTOKÓŁ NR XXXI/2021
Z  SESJI RADY GMINY MARCISZÓW 
odbytej w dniu 27 sierpnia 2021 roku
w sali narad Urzędu Gminy w Marciszowie 

Początek obrad godz. 12.00 zakończenie godz.16:15 

Obecnych na sali obrad 12 radnych, /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek / co stanowiło quorum do podejmowania uchwał – lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

W obradach sesji uczestniczyli:

Wiesław Cepielik – Wójt Gminy Marciszów,

Tomasz Łuczkowski – Radca Prawny,

Marta Kwiecień - Sekretarz Gminy,

Edyta Bania – Skarbnik Gminy,

Ad. 1 i 2.

Mirosław Wolak Przewodniczący Rady Gminy Marciszów dokonał otwarcia obrad sesji      oraz przywitał uczestników. 

Ad.3.

Stwierdzenie quorum.

Na podstawie listy obecności radnych Przewodniczący Rady Gminy stwierdził quorum /lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu/.

Ad.4.

Przedstawienie porządku obrad.

Prowadzący obrady przedstawił porządek obrad, który został dostarczony radnym
w ustawowym terminie wraz z materiałami.

Porządek obrad sesji przedstawia się następująco:

1/ Otwarcie sesji.
2/ Powitanie.
3/ Stwierdzenie quorum.
4/ Przedstawienie porządku obrad.
5/ Wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.
6/ Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
7/ Informacja Wójta Gminy z prac między sesjami.
8/ Działalność organizacji pozarządowych z terenu gminy Marciszów. 
9/ Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ ustalenia średniej ceny jednostek paliwa dla gminy Marciszów na rok szkolny 2021/2022,
b/ zmiany uchwały Nr  XXIX/175/2021 Rady Gminy Marciszów z dnia  28.05.2021 r. dotyczącej udzielenia dotacji Sudeckiemu Przedsiębiorstwu Robót Drogowych Sp. z o.o. w Jeleniej Górze na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków,
c/ zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso,
d/  zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2021,

10/ Sprawy różne.
11/ Zamknięcie obrad sesji.

Ad.5.

Wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik złożył wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Marciszów”,  

Następnie Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak zawnioskował o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany do Uchwały Rady Gminy Marciszów Nr XIII/80/19 z dnia 30 grudnia 2019 roku w sprawie ustalenia wysokości diet radnych Rady Gminy Marciszów oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

Rada Gminy w głosowaniu jednogłośnie12 głosami „za” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński,  radny Marcin Frasuenk/ wyraziła zgodę na dokonanie zmian     w porządku obrad zgodnie ze złożonymi wnioskami /zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Porządek obrad sesji po zmianach:

1/ Otwarcie sesji.
2/ Powitanie.
3/ Stwierdzenie quorum.
4/ Przedstawienie porządku obrad.
5/ Wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.
6/ Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
7/ Informacja Wójta Gminy z prac między sesjami.
8/ Działalność organizacji pozarządowych z terenu gminy Marciszów. 
9/ Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ ustalenia średniej ceny jednostek paliwa dla gminy Marciszów na rok szkolny 2021/2022,
b/ zmiany uchwały Nr  XXIX/175/2021 Rady Gminy Marciszów z dnia  28.05.2021 r. dotyczącej udzielenia dotacji Sudeckiemu Przedsiębiorstwu Robót Drogowych Sp. z o.o. w Jeleniej Górze na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków,
c/ zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso,
d/  zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2021,
e/ uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Marciszów”,
f/  wprowadzenia zmiany do Uchwały Rady Gminy Marciszów Nr XIII/80/19 z dnia 30 grudnia 2019 roku w sprawie ustalenia wysokości diet radnych Rady Gminy Marciszów oraz zwrot kosztów podróży służbowych. 

10/ Sprawy różne.
11/ Zamknięcie obrad sesji.

Porządek obrad po zmianach przyjęto jednogłośnie 12 głosami „za” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek / zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Ad.6.

Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.  

Protokół z poprzedniego posiedzenia wyłożony był do publicznego wglądu.

Do protokołu z poprzedniego posiedzenia uwag nie zgłoszono. 

Protokół z poprzedniego posiedzenia przyjęto  jednogłośnie 12 głosami „za /nieobecni radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek - zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Ad.8.

Informacja Wójta Gminy z prac między sesjami.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik przedstawił informację z prac między sesjami:

- 3 lipca – uczestnictwo w obchodach święta Gminy partnerskiej Vitezna w Czechach,

- 7 lipca – spotkanie dotyczące budowy chodnika w związku z planowaną inwestycją na drodze wojewódzkiej nr 328 współfinansowanej przez gminę Marciszów,

- 9 lipca – odbył się brefing prasowy z udziałem mediów w związku z odsłoną nowego systemu identyfikacji wizualnej Gminy Marciszów,

- 12 lipca – podpisana została umowy z wykonawcą na przebudowę kolejnych dróg w Sędzisławiu i Ciechanowicach oraz na skutek wyładowania atmosferycznego doszło do pożaru jednego z budynków przy ul. Spółdzielczej w Marciszowie. Dzięki dobrowolnej zbiórce pieniędzy organizowanej przez urząd gminy pogorzelców wsparto kwotą 13 795,00  zł. pochodzącą od osób dobrej woli, w tym od parafii Krzeszów. Dodatkowe zbiórki pieniędzy na pogorzelców zostały zorganizowane przez radnych oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny,

- 13 lipca - odbyły się wybory nowego sołtysa wsi Świdnik,

- 5 sierpnia – odbyło się spotkanie przedstawicieli gmin Marciszów i Kamienna Góra oraz przedstawicieli nadleśnictwa Kamienna Góra w sprawie planowanej inwestycji, dotyczącej budowy wieży widokowej na Wielkiej Kopie wraz z infrastrukturą towarzysząca,

- 15 sierpnia w Świdniku odbyła się msza święta za ojczyznę oraz odbyły się symboliczne obchody święta Wojska Polskiego,

- w dniach 18 i 25 sierpnia odbyły się w urzędzie uroczystości z okazji złotych godów mieszkańców naszej gminy, którzy przeżyli z sobą 50 lat w małżeństwie.

Następnie Wójt Gminy Marciszów omówił obecny stan inwestycji.

Inwestycje drogowe:

W bieżącym roku zaplanowana jest przebudowa lub remont 7 odcinków drogowych, tj:

- droga dojazdowa do nowo powstającego osiedla przy ul. Szkolnej – zadanie zostało wykonane,

- przebudowa drogi, łącznika pomiędzy drogą powiatową przy ul. Spółdzielczej a drogą wojewódzką przy ul. Głównej – zadanie wykonane,

- przebudowa drogi w Sędzisławiu w okolicy budynku nr 20 – zadanie w trakcie realizacji przez wykonawcę, prace potrwają około 2 tygodni,

- przebudowa drogi w Ciechanowicach przy stacji kolejowej – jest podpisana umowa               z wykonawcą i oczekuje na realizację, rozpoczęcie prac jest przewidziane w połowie września,

- przebudowa drogi w Sędzisławiu w kierunku tartaku – jest na etapie wyłaniania wykonawcy robót,

- przebudowa drogi łączącej ul. Sołecką z drogą krajową nr 5 w Marciszowie – jest na etapie przygotowywania zamówienia publicznego w celu wyłonienia wykonawcy,

- przebudowa drogi w Marciszowie górnym, łącznik z drogą krajową w okolicy budynku nr 18 – zadanie na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej i zamówienia publicznego.

Oprócz w/w trwają także zaawansowane prace projektowe w zakresie przyszłej inwestycji współfinansowanej przez gminę, związanej z przebudową drogi wojewódzkiej nr 328 w zakresie budowy chodnika, przejść dla pieszych, zatok autobusowych i oświetlenia na odcinku od starej gminy do skrzyżowania z drogą krajową nr 5.

Inwestycje w zakresie oświetlenia:

- oświetlenie drogowe przy wjeździe do Sędzisławia od wiaduktu w kierunku centrum wsi 6 punktów świetlnych – uzyskaliśmy pozwolenie na budowę i został wyłoniony wykonawca, trwają czynności związane z podpisaniem umowy,

- oświetlenie drogowe w Pastewniku odcinek na kolonię w lewo – uzyskaliśmy pozwolenie na budowę, został wyłoniony wykonawca, trwają czynności związane z podpisaniem umowy,

- oświetlenie drogowe w Domanowie, odcinek do stacji kolejowej – uzyskaliśmy pozwolenie na budowę i trwają procedury związane z wyłonieniem wykonawcy,

- budowa oświetlenia drogowego przy ul. Nadrzecznej w Marciszowie górnym, odcinek od wodociągów – wykonana jest dokumentacja techniczna i oczekujemy na pozwolenie na budowę,

- budowa oświetlenia drogowego przy ul. Sołeckiej – wykonana dokumentacja techniczna       i oczekujemy na pozwolenie na budowę,

- doświetlenie punktowe w Świdniku lampami o zasilaniu fotowoltaicznym – zadanie zostało zrealizowane w zakresie planowanym na ten rok,

- oświetlenie odcinka drogi w Ciechanowicach – zadanie na etapie wykonania dokumentacji projektowej,

- planowane jest punktowe doświetlenie fotowoltaiczne we wsi Pustelnik, Ciechanowice, Wieściszowice, Domanów – trwa rozeznanie cenowe.

Inne zadania o charakterze inwestycyjnym:

- będą zlecone prace związane z montażem wiaty przystankowej w Pastewniku i dwóch wiat przystankowych w Marciszowie,

- wyłoniono wykonawcę i trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy placu zabaw wraz      z ogrodzeniem we wsi Wieściszowice,

- trwają zadania związane z modernizacją placów zabaw w Marciszowie i Ciechanowicach,

- wykonana została naprawa uszkodzonego przepustu w Pastewniku,

- trwają uzgodnienia i przygotowanie do inwestycji w zakresie infrastruktury w Rudawskim Parku Krajobrazowym. Wspólnie z Gminą wiejską Kamienna Góra realizowany jest projekt rozbudowy infrastruktury turystycznej, którego punktem kulminacyjnym będzie budowa wieży widokowej na Wielkiej Kopie.

W dalszej części posiedzenia Wójt Gminy omówił wnioski o dofinansowanie złożone w okresie od stycznia 2021 r. do kwietnia 2021 r. Przez 4 miesiące nasza gmina pozyskała około 2,4 mln zł środków w ramach Rządowych Programów Inwestycji Lokalnych, co stanowi ponad 10% pierwotnego budżetu gminy.

Dodatkowo w ostatnim czasie złożone zostały 3 wnioski o dofinansowanie inwestycji z programu Polski Ład:

- Modernizacja i budowa oświetlenia ulicznego w gminie Marciszów – kwota wnioskowanych środków 1.750.000 zł,

- Zagospodarowanie terenu przy boisku sportowym w Marciszowie wraz z niezbędną infrastrukturą – kwota wnioskowanych środków 2.520.000 zł,

- Modernizacja gminnych oczyszczalni ścieków wraz z infrastrukturą towarzyszącą – kwota wnioskowanych środków 4.200.000 zł.

Następnie Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik poinformował, że:

- w ramach porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej cały czas trwa kampania informacyjno-szkoleniowa, dotycząca programu „czyste powietrze”. W ramach tego programu właściciele budynków mogą przy pomocy urzędu składać wnioski i otrzymywać dofinansowanie na wymianę starych pieców i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych,

- rozpoczęcie roku szkolnego 1 września odbędzie się w trybie stacjonarnym. W roku szkolnym 2021/2022 liczba dzieci w przedszkolu na dzień dzisiejszy wynosi 119 natomiast liczba uczniów w szkole podstawowej 282. Dowóz uczniów do szkoły będzie realizowany przez PKS Kamienna Góra.

- od sierpnia wójt gminy funkcjonuje bez zastępcy wójta. Dotychczasowy zastępca ze względów osobistych złożył rezygnację,

- w sprawy mienia wodociągowego trwają procesy sądowe, między innymi gmina wytoczyła proces przeciwko WPWiK w Wałbrzychu o bezumowne korzystanie z mienia gminy, w tej sprawie zapadł wyrok w sądzie i sąd zasądził na rzecz gminy kwotę ponad 1.800.000 zł wraz z odsetkami. Dotychczas WPWiK wpłacił na konto gminy kwotę ponad 400 tys. zł, a co do pozostałej kwoty złożył apelację.

Nawiązując do wspomnianych spraw sądowych Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik poinformował, że były wójt Pan Stefan Zawierucha - obecny radny, wytoczył przeciwko niemu dwa karne procesy sądowe. W obydwu procesach został uniewinniony przez sąd od zarzucanych mu czynów, a w trakcie jednego z procesów Sąd Rejonowy z Kamiennej Góry skierował z urzędu zawiadomienie do prokuratury, w związku z uzasadnionym podejrzeniem popełnienia przestępstwa przez Pana Stefana Zawieruchę. Sprawa ta dotyczy kwestii gminy, gdyż dotyczy finansowania prywatnego doktoratu Stefana Zawieruchy z użyciem pieniędzy pochodzących z budżetu gminy Marciszów, w czasie gdy był wójtem gminy.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik dodał również, że jeżeli chodzi o działalność byłego wójta Stefana Zawieruchy, a obecnego radnego, to istnieją podejrzenia o popełnienie również innych przestępstw na szkodę gminy i w tych sprawach Wójt skierował zawiadomienia do prokuratury. W trakcie sprawdzania są także kolejne sprawy, albowiem w codziennej pracy na skutek doniesień ludzi ujawniane są dokumenty i okoliczności,  wskazujące na możliwości popełnienia przestępstw przez byłego wójta. Jeżeli te doniesienia i podejrzenia potwierdzą się w dokumentacji to Wójt będzie kierował kolejne wnioski, zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstw. 

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów poinformował, że nie przewiduje dyskusjiw realizowanym punkcie.

Ad.9.

Działalność organizacji pozarządowych z terenu gminy Marciszów. 

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak przedstawił pisemną informację, dotyczącą działalności organizacji pozarządowych z terenu gminy Marciszów. 

Szczegółowa informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.  

Do przedstawionej informacji uwag i pytań nie zgłoszono.

Ad.10.

Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ ustalenia średniej ceny jednostek paliwa dla gminy Marciszów na rok szkolny 2021/2022,

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak odczytał treść projektu uchwały.

Uwag i pytań nie zgłoszono.

Rada Gminy w głosowaniu jednogłośnie 12 głosami „za” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek/ przyjęła projekt uchwały, stanowiący załącznik nr 4 do protokołu zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Uchwała otrzymała nr XXXI/183/2021.

b/ zmiany uchwały Nr  XXIX/175/2021 Rady Gminy Marciszów z dnia  28.05.2021 r. dotyczącej udzielenia dotacji Sudeckiemu Przedsiębiorstwu Robót Drogowych Sp. z o.o.  w Jeleniej Górze na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków,

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak odczytał treść projektu uchwały.

Radny Julian Polański zgłosił braki w uzasadnieniu do projektu uchwały.

Ustalono, że zgłaszana kwestia zostanie uzupełniona.

Innych uwag i pytań nie zgłoszono.

Rada Gminy w głosowaniu jednogłośnie 12 głosami „za” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek/ przyjęła projekt uchwały, stanowiący załącznik nr 5 do protokołu zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Uchwała otrzymała nr XXXI/184/2021.

c/ zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso,

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak odczytał treść projektu uchwały.

Uwag i pytań nie zgłoszono.

Rada Gminy w głosowaniu jednogłośnie 12 głosami „za” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek/ przyjęła projekt uchwały, stanowiący załącznik nr 6 do protokołu zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Uchwała otrzymała nr XXXI/185/2021.

d/  zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2021,

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak w imieniu grupy radnych złożył wniosek o zdjęcie zapisów projektu uchwały z wyjątkiem  zapisów par.2.

W uzasadnieniu radni wskazali inwestycje, na które nie wyrażają zgody m.in. przekazanie środków finansowych dla ZGK Wodociągi Marciszowskie oraz utwardzenie działki nr 116/2 w miejscowości Domanów. Jako zarzut radni wskazali brak możliwości przeanalizowania projektu uchwały przez wszystkie komisje.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik omówił zmiany w polityce przekazywania finansów jednostkom podległym oraz uzasadnił zmiany w przedmiotowej uchwale. Następnie poprosił o przyjęcie zmian w budżecie w zaproponowanej wersji.   

Radny Stefan Zawierucha przedstawił genezę powstania Zakładu Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie”, a następnie omówił wyroki sądowe, dotyczące majątku wodociągowego. W toku wypowiedzi radny przychylił się do wniosku złożonego przez grupę radnych o niewyrażenie zgody na przekazanie środków finansowych dla ZGK Wodociągi Marciszowskie oraz zawnioskował, aby przekazać radnym drogą elektroniczną wyrok sądu okręgowego, uznający roszczenia gminy na kwotę 1 600 000,00 oraz wcześniejszych wyroków sądów przyznających prawo do majątku. Następnie uzasadnił swoje stanowisko przeciwko dofinansowaniu ZGK Wodociągi Marciszowskie twierdząc, że jest to kompletnie nieekonomiczne. 

W toku dyskusji radni wskazali konieczność przedyskutowania zapisów projektu uchwały.

Następnie Skarbnik Gminy Marciszów Edyta Bania omówiła projekt uchwały oraz wraz z Wójtem Gminy Marciszów Wiesławem Cepielikiem przedstawili konsekwencje nieprzyjęcia uchwały budżetowej.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy Marciszów ogłosił przerwę.

Po przerwie Przewodniczący Rady Gminy Marciszów wycofał złożony wniosek o zmiany do projektu uchwały. W imieniu radnych poprosił również, aby w przyszłości nie doprowadzać do zaistniałej sytuacji, a materiały przekazywać radnym dużo wcześniej, szczególnie jeżeli chodzi o zmiany budżetowe. 

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik podziękował radnym za wycofanie wniosku.

W dalszej części posiedzenia Skarbnik Gminy Marciszów Edyta Bania odczytała treść projektu uchwały.

Rada Gminy w głosowaniu:

- 11 głosami „za”,

- 1 głosem „wstrzymuje się” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński/ przyjęła projekt uchwały, stanowiący załącznik nr 7 do protokołu zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Uchwała otrzymała nr XXXI/186/2021.

e/ uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Marciszów”,

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak odczytał treść projektu uchwały.

Uwag i pytań nie zgłoszono.

Rada Gminy w głosowaniu jednogłośnie 12 głosami „za” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek/ przyjęła projekt uchwały, stanowiący załącznik nr 8 do protokołu zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Uchwała otrzymała nr XXXI/187/2021.

f/  wprowadzenia zmiany do Uchwały Rady Gminy Marciszów Nr XIII/80/19 z dnia 30 grudnia 2019 roku w sprawie ustalenia wysokości diet radnych Rady Gminy Marciszów oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów Mirosław Wolak odczytał treść projektu uchwały.

Uwag i pytań nie zgłoszono.

Rada Gminy w głosowaniu jednogłośnie 12 głosami „za” /nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Marcin Frasunek/ przyjęła projekt uchwały, stanowiący załącznik nr 9 do protokołu zgodnie z imiennym wykazem głosowania, stanowiącym załącznik nr 2 do protokołu/.

Uchwała otrzymała nr XXXI/188/2021.

Ad. 11. 

Sprawy różne.

Przybyły na posiedzenie Komisji właściciel firmy „KARI”, przedstawił działalność swojego zakładu. Poinformował również radnych m.in. o problemach związanych z podłączeniem do oczyszczalni gminnej. W toku wypowiedzi poprosił o pozwolenie skończenia budowy własnej oczyszczalni deklarując, że problem ostatecznie skończy się 10 września 2021 roku.

Do powyższej odpowiedzi odniósł się również Pan Bronisław Andrzejewski Dyrektor ZGK Wodociągi Marciszowskie oraz pracownik ZGK, przedstawiając aktualny stan oczyszczalni ścieków oraz jakość odprowadzanych przez przedsiębiorstwo ścieków,  zwracając również uwagę na wysokość kar, jakie gmina będzie musiała zapłacić w związku z zaistniałą sytuacją.

W toku dyskusji głos zabrali również adwokat oraz pełnomocnik właściciela Zakładu Przetwórstwa Mięsno – Rybnego KARI, którzy zwrócili uwagę na wysokość podatków od nieruchomości, jakie płaci prezes przedsiębiorstwa oraz ilość pracowników zatrudnianych      w jego firmie. Omówiona została również najnowocześniejsza technologia produkcji, dzięki której nie ma możliwości przedostawania się do ścieków resztek kawałków ryb oraz stosowanie specjalistycznych środków w celu poprawy jakości odprowadzanych ścieków.

Po zakończeniu wypowiedzi przedstawiciele Zakładu Przetwórstwa Mięsno – Rybnego KARI poprosili o zrozumienie i poczekanie, aby zakład nie był odcięty od możliwości oddawania ścieków, deklarując że od 10 września 2021 roku jakość odprowadzanych ścieków ulegnie znacznej poprawie.

W dalszej części posiedzenia radni przedstawili swoje stanowisko w omawianym temacie.

O godzinie 14.00 radny Julian Polański opuścił salę narad. Na sali pozostaje 11 radnych.

Następnie adwokat Tomasz Łuczkowski przedstawił aspekt prawny zaistniałej sytuacji, a  Wójt Gminy Marciszów podkreślił, że cieszy się z funkcjonowania tak nowoczesnego zakładu na terenie gminy oraz przedstawił swoje stanowisko w omawianej kwestii.

Zwrócił uwagę na fakt, że to na nim ciąży odpowiedzialność za pracowników oczyszczalni oraz że jego obowiązkiem jest ochrona mieszkańców i środowiska. Dodał również, że deklaracji ze strony firmy KARI było już wiele.

Radny Dawid Chęciński zaapelował o zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom oraz zabezpieczenie mienia.

W dalszej części posiedzenia podjęto dyskusję nad wynikami badań ścieków odprowadzanych do gminnej oczyszczalni ścieków. 

Na zakończenie dyskusji adwokat właściciela Zakładu Przetwórstwa Mięsno – Rybnego KARI zaproponował, że w porozumieniu i pod nadzorem  Dyrektora ZGK oraz pracowników oczyszczalni dosypią do swojego ścieku chemię, która finalnie dostarczy biologię do oczyszczalni, co pomoże reaktywować oczyszczalnię.  

Przewodniczący Rady Gminy Marciszów zamknął dyskusję w temacie informując, żedecyzja co do możliwości podłączenia zakładu do gminnej oczyszczali ścieków jest w trakcie podejmowania i dyskusji. 

W dalszej części posiedzenia radny Stefan Zawierucha poinformował, że nie otrzymał opinii prawnej mecenasa na brak odpowiedzi na szereg wniosków w trybie dostępu do informacji publicznej oraz odpowiedzi na żadne złożone wnioski oraz szereg innych – lustra przy budynku nr 47 oraz doświetlenie skrzyżowania drogi powiatowej i gminnej w Świdniku wraz z przejazdem kolejowym. Radny złożył również wniosek o wykoszenie stawu i nie tylko nie zostało wykoszone, ale też radny nie otrzymał żadnej informacji. Zaproponował również, aby rada gminy dzisiaj lub na następnej sesji przyjęła wniosek o zobowiązanie wójta do wprowadzenia zmian do umowy z Bankiem Spółdzielczym poprzez aneks i w terminie 30 czy 60 dni, a może do końca roku o uruchomienie punktu kasowego i bankomatu.

Następnie radny złożył wniosek o wyjaśnienie sytuacji kto obsługuje, konserwuje, utrzymuje oświetlenie zarówno na słupach gminnych jak i energetycznych oraz ponownie wnosi o opinię mecenasa w w/w kwestii oraz przypomniał o złożonym wniosku o przekazanie wyroków sądów.

Następnie radny omówił kwestię przejęcia majątku wodociągowego oraz poprosił o informację o dzierżawie mienia firmie, dodając że dokonano dzierżawy majątku niezinwentaryzowanego.  Radny omówił również kwestię wydania przez niego obecnemu wójtowi polecenia na piśmie  o wejściu i przejęciu majątku w trybie komorniczym oraz omówił szczegóły wstąpienia  o udostępnienie kart  drogowych samochodu Opla Movano w trybie dostępu do informacji publicznej. Następnie radny odniósł się do oskarżenia o popełnieniu przez niego  przestępstwa,  informując, że nie jest prowadzone przeciwko niemu żadne postępowanie, a jeżeli już, to dotyczy tylko postępowania ówczesnej skarbnik gminy oraz złożonych przez nią zeznań.

W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Rady Gminy Marciszów nawiązując do poprzedniej wypowiedzi odczytał skargę radnego Stefana Zawieruchy, skierowaną do Rady Gminy Marciszów na działalność Wójta Gminy Marciszów w przedmiocie uniemożliwiania wykonywania mandatu radnemu / skarga stanowi załącznik nr 10 do protokołu/.

W związku z brakiem sprzeciwu radnych przedmiotowa skarga przez aklamację została przekazana do Komisji Skarg Wniosków i Petycji.

Radny Stefan Zawierucha zadeklarował pracę w Komisji Infrastruktury Technicznej oraz poprosił o zaproszenie na komisję Skarg Wniosków i Petycji w celu złożenia wyjaśnień.

Radny zawnioskował również o szczegółowe rozliczenie kwoty 500 000,00 zł na covid i kwoty 850 000,00 zł vat-u z 2018 roku.  

W dalszej części wypowiedzi radni oraz Wójt Gminy Marciszów odnieśli się do powyższej wypowiedzi, a nawniosek wójta Sekretarz Gminy Marta Kwiecień przedstawiła radnym jak wygląda kwestia udostępniania radnemu dokumentów.

O godzinie 15.50 radny Stefan Zawierucha opuścił salę narad. Na sali pozostaje 10 radnych.

W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Rady Gminy Marciszów przedstawił korespondencję, jaka została skierowana do Rady Gminy Marciszów:

- anonim dotyczący działalności radnego Stefana Zawieruchy w momencie kiedy sprawował mandat wójta gminy ( pismo stanowi załącznik nr 11 do protokołu),

- pismo o otwarcie filii Banku Spółdzielczego w Marciszowie wraz z odpowiedzią ( pismo wraz z odpowiedzią stanowi załącznik nr 11 i 12 do protokołu),

- postanowienie o pozytywnym zaopiniowaniu regulaminu dostarczania wody  i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Marciszów  ( pismo stanowi załącznik 13 do protokołu),

- pismo Klubu Sportowego Lesk  Sędzisław w sprawie zakupu kosiarki do koszenia biska sportowego w Sędzisławiu, ( pismo stanowi załącznik 14 do protokołu),

- wniosek o odszkodowanie lub zaoferowanie nieruchomości zamiennej  ( pismo stanowi załącznik 15 do protokołu),

- pismo rady sołeckiej ze Świdnika do PKS – u Kamienna Góra z prośbą o uruchomienie komunikacji autobusowej do wsi Świdnik ( pismo stanowi załącznik 16 do protokołu),

- zaproszenie na dożynki wojewódzkie ( zaproszenie stanowi załącznik 17 do protokołu),

Na zakończenie wypowiedzi Przewodniczący Rady Gminy Marciszów złożył podziękowania radnym za przekazanie środków finansowych dla pogorzelców.

W dalszej części posiedzenia radny Dawid Chęciński przypomniał o konieczności uruchomieniu punktu kasowego lub ewentualnie bankomatu.

W odpowiedzi Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik zapewnił, że prowadzi rozmowy w tym temacie i ma deklarację, że prezes banku będzie robił wszystko, żeby ten punkt kasowy funkcjonował. Następnie na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy Marciszów Wójt Gminy Marciszów omówił szczegóły zaskarżenia budowy cpn-u na terenie gminy.

Radny Andrzej Kiper zapytał Wójta Gminy Marciszów o możliwość zainstalowania paczkomatu w Marciszowie, na co Wójt odpowiedział, że do tej pory nie udało się namówić inwestora i wójt wydał polecenie, aby cały czas podejmować działania w tej kwestii.

Sołtys wsi Marciszów Adam Chronowski złożył podziękowania za pomoc dla pogorzelców oraz wszystkim ofiarodawcom za przekazanie kwot na ich konto. 

Radny Dawid Chęciński

- nawiązał do tematu naprawy dróg gminnych i przypomniał o konieczności naprawy drogi do Engramu,

- zapytał kiedy otrzyma audyt, który Wójt obiecał radnemu podczas majowej sesji.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik w odpowiedzi wyjaśnił, że są to materiały operacyjne i nie chciałby informować o czymś, co jest w fazie rozważań. Poinformował, że ma komisji przedstawi wyciąg z takiego opracowania.

Ad.12.

Zamknięcie obrad sesji.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 16.15 dokonał jej zamknięcia.

Załączniki do protokołu dostępne są na stanowisku pracy Biuro Rady Gminy.

 

Protokołowała                                                                        Przewodniczący Rady Gminy
Anna Płaszczyńska                                                                             Mirosław Wolak
Insp. ds. organizacyjnych, oświaty i obsługi biura rady

 

Metryka

sporządzono
2021-08-27 przez Płaszczyńska Anna
udostępniono
2021-08-27 00:00 przez Michalski Mariusz
zmodyfikowano
2021-10-05 07:47 przez Michalski Mariusz
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
100
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.