Zarządzenie nr 116/20 Wójta Gminy Marciszów z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz gminnego systemu wykrywania i alarmowania
Zarządzenie nr 116/20
Wójta Gminy Marciszów
z dnia 25 listopada 2020 r.
w sprawie przygotowania i zapewnienia działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz gminnego systemu wykrywania i alarmowania
Na podstawie art. 17 Ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 z późń. zm. ), art. 19 Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 z późń. zm. ), § 3 pkt 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województwa, powiatu i gminy (Dz. U. nr 96, poz. 850), §10 Zarządzenia nr 258 Wojewody Dolnośląskiego z dnia 16 września 2020 r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania
zarządzam co następuje:
§1
W celu zapewnienia uzyskania informacji o zagrożeniach oraz ostrzegania i alarmowania ludności w sytuacji ich wystąpienia, tworzy się na terenie gminy:
1. System Wczesnego Ostrzegania (SWO) – funkcjonujący w czasie pokoju (czas „P”)
2. System Wykrywania i Alarmowania (SWiA) – działający w przypadku wyższych stanów gotowości (czas „W”)
§2
Do głównych zadań realizowanych w ramach działań systemu należą w szczególności:
1. Monitorowanie zagrożeń, umożliwiające natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia w oparciu o przyjęte normy i standardy krajowe.
2. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia.
3. Ostrzeganie i alarmowanie straży, podległych podmiotów (w tym szczególnie placówki oświatowej).
4. Powiadamianie PCZK o:
á † awariach chemicznych,
á † wypadkach drogowych w wyniku których powstało zagrożenie uwolnienia się TSP,
á † awariach i wypadkach radiacyjnych,
á † skażeniach biologicznych i bakteriologicznych,
á † skażeniach olejowych,
á † poważnych awariach powodujących zagrożenie dla środowiska,
á † aktach terroryzmu (bioterroryzmu),
á † o aktach umyślnego skażenia i katastrof technicznych.
5. Zabezpieczenie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności.
6. Opracowywanie ocen eksperckich stanu zagrożenia (zlecenie ich opracowania innym podmiotom systemu SWO i SWiA) oraz przygotowanie zaleceń postępowania ochronnego.
7. Uruchamianie działań interwencyjnych.
8. Realizacja poleceń koordynacyjnych przekazanych z PCZK.
9. Wymiana informacji o zagrożeniach w relacji:
á † GZZK – PCZK,
á † GZZK – GZZK gmin ościennych
§3
1. W skład gminnego SWO wchodzą:
á † Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK);
á † Zakład Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie”;
á † Zespół Szkolno-Przedszkolny w Marciszowie.
2. Jednostki i instytucje wchodzące w skład SWO zobowiązuje się do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku własnej działalności, mających bezpośredni związek z wystąpieniem zagrożeń dla ludności lub środowiska.
3. Schemat organizacyjny SWO oraz obieg informacji, przedstawia załącznik nr 1.
4. Włączenie jednostek i instytucji do SWO nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań.
§4
1. Elementy organizacyjne gminnego SWiA stanowią:
á † Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK);
á † Zakład Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie”;
á † Zespół Szkolno-Przedszkolny w Marciszowie.
2. Schemat organizacyjny SWiA oraz obieg informacji przedstawia załącznik nr 1.
§5
1. Należy zapewnić nieprzerwaną pracę SWiA z chwilą jego uruchomienia na terenie gminy.
2. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania SWiA należy obsady osobowe tych elementów reklamować od obowiązku czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
§6
1. Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego przekazuje informacje dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
2. Koordynację działań w ramach systemów przejmuje Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego przy wystąpieniu zdarzenia wykraczającego poza obszar jednego powiatu.
3. Koordynację działań w ramach systemów przejmuje Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego przy wystąpieniu zdarzenia wykraczającego poza obszar jednej gminy.
§7
GZZK stanowi integralną część składową stanowiska kierowania Wójta Gminy.
§8
Rozwinięcie SWiA następuje w przypadku wprowadzenia stanu wojennego i wyjątkowego oraz w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie systemu przez:
a) Wojewodę – Szefa Obrony Cywilnej Województwa – na terenie co najmniej dwóch powiatów lub na obszarze całego województwa.
b) Starostę – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu Kamiennogórskiego – na terenie, co najmniej dwóch gmin lub na obszarze całego powiatu.
c) Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy na terenie gminy Marciszów.
§9
1. Do przekazywania ustalonych dla syren dźwiękowych sygnałów alarmowych należy wykorzystywać pojedyncze syreny alarmowe.
2. Wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów i ćwiczeń systemów możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu z 24 godzinnym wyprzedzeniem w sposób zwyczajowo przyjęty. Ogłoszenie powinno zawierać informację o zakresie i zasięgu terytorialnym prowadzonego treningu i ćwiczenia.
§10
Wykonanie zarządzenia oraz nadzór nad przygotowaniem systemów do realizacji zadań powierza się inspektorowi ds. Zarządzania Kryzysowego i Obronności.
§11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy Marciszów
mgr inż. Wiesław Cepielik