Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Uchwały 2020
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Uchwała nr XVI/103/2020 Rady Gminy Marciszów z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marciszów. - 2020, menu 199, artykuł 818 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

2020

Uchwała nr XVI/103/2020 Rady Gminy Marciszów z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marciszów.

Uchwała nr XVI/103/2020
Rady Gminy Marciszów
z dnia 10 kwietnia 2020 r.

 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marciszów.

 

             Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010
z późn. zm.), po zaciągnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Marciszów uchwala co następuję:

 

§ 1.

Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie  gminy Marciszów, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Traci moc Uchwała Nr XXVIII/135/16 Rady Gminy Marciszów z dnia 29 września 2016 r.
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marciszów.

 

§ 3.

Traci moc Uchwała Nr XXIX/148/16 Rady Gminy Marciszów z dnia 27 października  2016 r.
w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Nr XXVIII/135/16 Rady Gminy Marciszów z dnia 29 września 2016 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marciszów.

§ 4.

Traci moc Uchwała Nr LIV/260/18 Rady Gminy Marciszów z dnia 21 czerwca 2018r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marciszów.

 

§ 5.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Marciszów.

 

§ 6.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym  Województwa Dolnośląskiego.

Przewodnicząc Rady Gminy
Mirosław Wolak

 

 

Załącznik do Uchwały Nr XVI/103/2020
Rady Gminy Marciszów
z dnia 10 kwietnia 2020 r.

 

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE
GMINY MARCISZÓW

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Marciszów, ustalone na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2019 r., poz.2010 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.

 

Rozdział 2.

Wymagania w zakresie utrzymywania porządku i czystości na terenie nieruchomości

 

§ 2.

1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie swoich nieruchomości poprzez:

1)     wyposażenie nieruchomość w pojemniki lub worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

2)     utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym,

3)     utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym miejsc gromadzenia odpadów,

4)     umieszczanie powstających na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
w odpowiednich pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów,

5)     przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych uprawnionemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

6)     zbieranie, gromadzenie i przekazywanie uprawnionym podmiotom powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi
w Regulaminie,

7)     gromadzenie i przekazywanie uprawnionym podmiotom powstałych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych zgodnie z wymaganiami określonymi w Regulaminie,

8)     realizację innych obowiązków określonych w Regulaminie.

2. W celu zapewnienia czystości i porządku na terenie miasta zabrania się:

1)    składowania odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych,

2)    wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych oraz
z nieruchomości, w których nie zamieszkują mieszkańcy, do koszy ulicznych lub do pojemników innych właścicieli,

3)    pozostawiania pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych poza terenem nieruchomości w sposób stwarzający zagrożenie dla osób trzecich,

4)    użytkowania urządzeń do zbierania odpadów i nieczystości ciekłych w sposób niezgodny
z ich przeznaczeniem,

5)    wrzucania do pojemnika substancji palnych, żrących, toksycznych, gorącego popiołu oraz wylewania substancji ciekłych.

§ 3.

Nieczystości ciekłe powstające na terenie nieruchomości nie przyłączonej do wiejskiej sieci kanalizacji sanitarnej, winny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych.

§ 4.

Właściciele nieruchomości realizują obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, poprzez:

1)    przystąpienie do prac porządkowych niezwłocznie po ustaniu opadów atmosferycznych, przy czym należy je wykonywać w sposób niezakłócający ruchu pieszych i pojazdów,

2)    uprzątnięte błoto, śnieg, lód lub inne zanieczyszczenia pochodzące z chodników należy zebrać przy krawężniku oddzielającym chodnik od jezdni, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące jezdnię w stanie czystości.

§ 5.

 Ustala się następujące zasady w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami samochodowymi i warsztatami naprawczymi:

1)    mycie pojazdów samochodowych poza myjniami samochodowymi dozwolone jest wyłącznie na terenie własnej nieruchomości pod warunkiem, że czynności te wykonywane będą w miejscach o utwardzonym podłożu oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji, a powstające ścieki zostaną odprowadzone do kanalizacji sanitarnej lub do szczelnego zbiornika bezodpływowego,

2)    naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się na terenie własnej nieruchomości pod warunkiem, że nie będą one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego, a powstające odpady będą gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy oraz ustawy o odpadach.

Rozdział 3.

Wymagania w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych

 

§ 6.

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenie selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:

1)     papier,

2)     metale,

3)     tworzywa sztuczne,

4)     szkło,

5)     odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

6)     bioodpady,

7)     odpady niebezpieczne,

8)     przeterminowane leki i chemikalia,

9)     odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,

10) zużyte baterie i akumulatory,

11) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

12) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

13) zużyte opony,

14) odpady budowlane i rozbiórkowe,

15) odpady tekstyliów i odzieży.

3. Odpady pozostałe po wysegregowaniu frakcji wskazanych w § 6. ust. 2 pkt 1-15, stanowią  zmieszane odpady komunalne.

4. Właściciele nieruchomości w celu wypełnienia obowiązku określonego w ust. 2 mogą korzystać z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych znajdującego się w miejscowości Ciechanowice (zwany dalej jako „PSZOK”). Do PSZOK-u przyjmowane są przez cały rok wszystkie frakcje odpadów selektywnych, o których mowa w ust. 2. Transport odpadów do PSZOK zapewnia właściciel nieruchomości we własnym zakresie i na własny koszt.

5. Opady w postaci przeterminowanych leków należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w miejscach wskazanych lub do PSZOK, według potrzeb właściciela nieruchomości.

6. Odpady w postaci chemikaliów oraz odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek należy przekazać do PSZOK, według potrzeb właściciela nieruchomości.

7. Zużyte baterie i akumulatory należy przekazać podmiotom zbierającym zużyte baterie
i akumulatory na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach lub umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych
w miejscach wskazanych lub do PSZOK, według potrzeb właściciela nieruchomości.

8. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać podmiotom zbierającym sprzęt, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym lub do PSZOK, według potrzeb właściciela nieruchomości.

9. Meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać do PSZOK, według potrzeb właściciela nieruchomości lub umieszczać w wyznaczonych dniach w wyznaczonym miejscu,
z którego zostaną odebrane przez podmiot uprawniony według ustalonego harmonogramu.

10. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe podczas drobnych remontów wykonywanych przez właścicieli nieruchomości należy przekazać do PSZOK, nie więcej jednak niż 1 m³ od jednego gospodarstwa domowego rocznie. Odbiór większych ilości tych odpadów odbywa się na podstawie umowy zawartej przez właściciela nieruchomości z podmiotem zajmującym się zbieraniem odpadów komunalnych.

11. Zużyte opony należy przekazywać do PSZOK lub umieszczać je w wyznaczonych dniach,
w wyznaczonym miejscu, z którego zostaną odebrane przez podmiot uprawniony według ustalonego harmonogramu, według potrzeb właściciela nieruchomości.

12. Szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych                       od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów, uregulowany jest w uchwale dotyczącej szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami, w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia  usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 7.

 

1. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi mogą kompostować wytwarzane na terenie nieruchomości odpady biodegradowalne stanowiące odpad komunalny
w przydomowych kompostownikach. Przez kompostownik należy rozumieć specjalną skrzynię lub pojemnik służący do całorocznego kompostownia.

2. Właściciele nieruchomości kompostujący bioodpady w przydomowych kompostownikach zgłaszają ten fakt w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

3. Posiadanie kompostownika i kompostowanie w nim bioodpadów zwalnia właścicieli nieruchomości wskazanych w ust. 1 z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na bioodpady.

4. Usytuowanie kompostownika powinno być zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

§ 8.

 

 Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych przez właściciela nieruchomości uznaje się za spełniony w przypadku, gdy odpady komunalne zbierane są w podziale na odpowiednie frakcje, a których mowa w § 6. ust. 2 Regulaminu i zgodnie z ustalonymi w § 6. zasadami selektywnego zbierania odpadów poszczególnych frakcji.

 

Rozdział 4.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

 

§ 9.

1. Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenach nieruchomości, jak i na drogach publicznych ustala się w następujących rodzajach i pojemnościach:

1)     pojemniki na odpady o pojemności: 60 l, 120 l, 240 l, 1100 l,

2)     worki na odpady zbierane selektywnie o pojemności  110 l i 120 l,

3)     kosze uliczne o pojemności min. 20 l,

4)     przydomowe kompostowniki – ich pojemność powinna być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów biodegradowalnych, gwarantując prawidłowy proces kompostowania odpadów.

2. Wszystkie pojemniki i worki na odpady komunalne segregowane i niesegregowane muszą być zaopatrzone w oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.

3. Do selektywnego zbierania odpadów komunalnych należy stosować pojemniki lub worki odpowiednio oznaczone (kolorem i napisem) dla każdej frakcji osobno:

1)     koloru niebieskiego z napisem "PAPIER" – na odpady papieru,

2)     koloru zielonego z napisem "SZKŁO" – na szkło i opakowania szklane,

3)     koloru żółtego z napisem "METALE I TWORZYWA SZTUCZNE" – na tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale,

4)     koloru brązowego z napisem "BIO" – na odpady biodegradowalne (w tym odpady zielone).

5)     koloru czarnego z napisem "ZMIESZNE ODPADY KOMUNALNE" – na zmieszane odpady komunalne.

4. Pojemniki do zbierania odpadów należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla osób korzystających z pojemnika oraz przedsiębiorcy odbierającego odpady, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla osób trzecich.

5. W przypadku braku możliwości bezpośredniego dojazdu do miejsca ustawienia pojemników do zbierania odpadów, pojemniki należy wystawić w dniu odbioru, na chodnik lub na drogę przed wejściem na teren nieruchomości lub udostępnić w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady.

6. Pojemniki należy ustawić tak, aby nie utrudniały korzystania z nieruchomości, w szczególności poprzez zastawienie ciągów pieszych i jezdnych oraz miejsc parkingowych.

7. W przypadku braku miejsca do ustawienia pojemników na terenie własnej nieruchomości dopuszcza się ustawienie pojemników na terenie nieruchomości sąsiedniej, pod warunkiem zgody właściciela sąsiedniej nieruchomościach.

8. Worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów należy umieszczać w miejscu ustawienia pojemników lub innym miejscu uzgodnionym z odbiorcą odpadów.

9. Kompostowanie odpadów zielonych i odpadów ulegających biodegradacji może odbywać się na terenie nieruchomości, na której powstały, w sposób nieuciążliwy dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.

10.Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, odpady komunalne powinny być gromadzone w koszach ulicznych, a rozmieszczenie ich należy dostosować do intensywności
i specyfiki ruchu pieszych.

11. W przypadku zwiększenia ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości zgłasza ten fakt właściwemu Referatowi Urzędu Gminy w celu uzgodnienia warunków ich odbioru.

12. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników do zbierania odpadów w należytym stanie sanitarnym.

13. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników oraz ich otoczenia
w należytym stanie technicznym poprzez dokonywanie ich okresowych przeglądów i konserwacji oraz wymiany w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego dalsze użytkowanie.

14. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania pojemników w należytym stanie porządkowym poprzez zapewnienie odpowiedniej wielkości pojemników, aby nie dochodziło do ich przepełnienia, a także do instruowania użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania
z pojemnika oraz porządkowanie terenu wokół pojemników, w szczególności poprzez usuwanie
z otoczenia pojemnika opadów, które z niego wypadły lub nie zostały wrzucone.

15. Obowiązek, o którym mowa w ust. 12-14 może na rzecz właściciela nieruchomości wykonywać przedsiębiorca odbierający odpady komunalne, na podstawie odrębnej umowy.

§ 10.

1. Liczba pojemników i częstotliwość odbierania odpadów z nieruchomości powinna zapewnić nieprzepełnianie oraz nieprzeciążanie pojemników oraz utrzymania czystości i porządku wokół pojemników.

2. Ilość pojemników dla nieruchomości zamieszkałych wynika z częstotliwości ich wywozu
i pojemności, ilości zamieszkałych osób oraz średniej ilości wytworzonych odpadów określonych na jednego mieszkańca.

3. Ilość pojemników dla nieruchomości niezamieszkałych wynika z częstotliwości ich wywozu
i pojemności, a także ze średniej ilości wytwarzanych odpadów przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych określonych w § 14. Regulaminu.

 

§ 11.

1. Średnia ilość wytwarzanych odpadów komunalnych dla nieruchomości zamieszkałych wynosi 1,68 m³ przypadających na jedną osobę w ciągu roku.

§ 12.

1. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, ustala się minimalną pojemność przeznaczonego do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1)     nie więcej niż 4 osoby – pojemnik o pojemności 120 l,

2)     nie mniej niż 4 osoby i nie więcej niż 10 osób – pojemnik o pojemności 240 l,

3)     dla większej ilości osób należy zastosować wielokrotność pojemników wymienionych w pkt 1-2.

2. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynków jednorodzinnych, ustala się pojemność worka przeznaczonego do zbierania segregowanych odpadów komunalnych o pojemności 120 l.

3. Właściciele nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej zobowiązani są do zbierania
i przekazywania do odbioru wskazanych poniżej odpadów komunalnych w następujący sposób:

1)     zmieszane odpady komunalne – w osobnym pojemniku,

2)     metale i tworzywa sztuczne – w osobnym worku,

3)     szkło – w osobnym worku;

4)     papier – w osobnym worku;

5)     odpady ulegające biodegradacji – w osobnym worku.

6)      

§ 13.

1. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielorodzinnych, ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania  odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1)     nie więcej niż 5 osób – pojemnik o pojemności 120 l,

2)     nie mniej niż 6 osób i nie więcej niż 10 osób – pojemnik o pojemności 240 l,

3)     nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 15 osób – dwa pojemniki o pojemności 240 l,

4)     nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 25 osób – pojemnik o pojemności 1100 l,

5)     dla większej ilości osób należy zastosować wielokrotność pojemników wymienionych w pkt 1-4.

2. Właściciele nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej zobowiązani są do zbierania
i przekazywania do odbioru wskazanych poniżej odpadów komunalnych w następujący sposób:

1)     zmieszane odpady komunalne – w osobnym pojemniku,

2)     metale i tworzywa sztuczne – w osobnym pojemniku

3)     szkło – w osobnym pojemniku;

4)     papier – w osobnym pojemniku;

5)     odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów –
w osobnym pojemniku:

§ 14.

1. Ustala się normatywną ilość wytwarzanych odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w zależności od powierzchni użytkowej lokalu o której mowa w ust.2, bądź otwartej przestrzeni lub ilości pracujących osób wg. następujących wielkości:

     

     1) dla lokali gastronomicznych:

-       20 litrów na każde miejsce konsumpcyjne   raz na jeden  tydzień,

-       15 litrów na każdego pracownika raz na jeden  tydzień  ,

      2) dla szkół i przedszkoli wszelkiego typu:

-                        3 litry na każdego ucznia, raz na jeden  tydzień,

-                        15 litrów na każdego pracownika , raz na jeden  tydzień,

      3) dla hoteli i innych placówek całodziennego pobytu:

-                        20 litrów na każde łóżko, raz na jeden  tydzień,

-                        15 litrów na każdego pracownika  raz na jeden  tydzień,

      4) dla lokali handlowych i usługowych o powierzchni do 50m2:

-                        3 litry na każdy m2 powierzchni handlowej, raz na jeden  tydzień,

-                        15 litrów na każdego pracownika, raz na jeden  tydzień,

5) dla lokali handlowych i usługowych o powierzchni powyżej 50m2 :

-                        2 litry na każdy m2 powierzchni handlowej,  raz na jeden  tydzień,

-                        15 litrów na każdego pracownika,  raz na jeden  tydzień,

6) dla instytucji kultury wszelkiego typu:

-                        1 litr  na każde miejsce widowiskowe, raz na jeden  tydzień,

-                        15 litrów na każdego pracownika, raz na jeden  tydzień,

7) dla cmentarzy:

-                        3 litry na każde miejsce grzebalne,  raz na jeden  tydzień,

      8) dla lokali biurowych, instytucji i urzędów:

-                        15 litrów na każdego pracownika, raz na jeden  tydzień,

      9) dla pozostałych niewymienionych wyżej rodzajów działalności, co najmniej :

         -     2 litry/m2 powierzchni użytkowej raz na  jeden  tydzień.

2. Przez powierzchnię użytkową rozumie się część ogólnodostępnej powierzchni lokalu, stanowiącej całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do sprzedaży, w której odbywa się bezpośrednia działalność dotycząca danej branży – bez wliczania do niej w szczególności powierzchni magazynów, pomieszczeń gospodarczych, komunikacji, ekspozycji wystawowej.

 

§ 15.

1. Dla właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne ustala się pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania segregowanych odpadów komunalnych: 120 l, 240 l, 1100 l. Przy czym ilość pojemników wynika z ustalonej średniej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych miesięcznie na danej nieruchomości zgodnie z § 14.

2. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy zobowiązani są do zbierania i przekazywania do odbioru wskazanych poniżej odpadów komunalnych w następujący sposób:

1)     zmieszane odpady komunalne – w osobnym pojemniku,

2)     metale i tworzywa sztuczne – w osobnym pojemniku,

3)     szkło – w osobnym pojemniku;

4)     papier – w osobnym pojemniku;

5)     odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów –w osobnym pojemniku.

Rozdział 5.

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 16.

1. Minimalna częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zależności od rodzaju odpadów wynosi:

1)     dla zmieszanych odpadów komunalnych – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie;

2)     dla segregowanych odpadów komunalnych: papier, tworzywa sztuczne i metale nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie;

3)     dla segregowanych odpadów komunalnych: szkło – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc

4)     dla segregowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów:

a)     w okresie od 1 kwietnia do 31 października – nie rzadziej niż jeden raz na tydzień,

b)     w okresie od 1 listopada do 31 marca – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie

przy czym częstotliwość odbioru tych odpadów z terenu nieruchomości ma gwarantować  nieprzepełnianie się pojemników lub worków.

2. Odpady komunalne niesegregowane należy umieszczać w pojemnikach do zbierania odpadów niesegregowanych, spełniających wymagania Regulaminu.

3. Odpady komunalne segregowane typu papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, bioodpady należy umieszczać w odpowiednich pojemnikach lub workach do zbierania odpadów segregowanych, z których zostaną odebrane przez podmiot uprawniony, lub należy przekazywać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

4. Opróżnianie koszy ulicznych oraz koszy w parkach, na przystankach powinno odbywać się nie rzadziej niż raz na tydzień, nie dopuszczając jednak do przepełniania koszy.

5. W przypadku braku możliwości terminowego odbioru z uwagi na złe warunki atmosferyczne lub inne uzasadnione okoliczności podmiot odbierający odpady komunalne zobowiązany jest do odbioru odpadów niezwłocznie po ustaniu przyczyn uniemożliwiających odbiór.

§ 17.

Ustala się następujący sposób przekazywania odpadów komunalnych z nieruchomości objętych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych:

1)     odpady selektywnie zbierane (papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe, odpady biodegradowalne) oraz odpady zmieszane odbierane będą bezpośrednio od właścicieli nieruchomości przez uprawniony podmiot, w terminach ustalonych w harmonogramie odbioru odpadów komunalnych,

2)     odpady wymienione w § 6. ust.2 pkt 7-15 właściciele nieruchomości dostarczają indywidualnie do PSZOK zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie.

3)     co najmniej dwa razy  w roku w ramach akcyjnej zbiórki odpadów tzw. „Wystawki” - odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony samochodowe będą odbierane ze wskazanych miejsc i w terminach określonych
w harmonogramie „Wystawki”.

§ 18.

1. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych powinna uniemożliwiać przepełnianie zbiornika i wylewania się nieczystości na powierzchnię terenu, do gruntu lub wód.

2. Zbiornik bezodpływowy musi być zlokalizowany w taki sposób, aby możliwy był bezpośredni dojazd do niego odpowiedniego pojazdu realizującego usługę wywozu nieczystości ciekłych.

 

Rozdział 6.

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 19.

 W ramach działań sprzyjających doskonaleniu systemu gospodarki odpadami na terenie gminy, w celu ograniczenia masy wytwarzanych odpadów komunalnych oraz zwiększenia poziomu recyklingu selektywnie zbieranych frakcji odpadów, zaleca się:

1)     zapewnić jak najwyższą jakość zbieranych selektywnie odpadów komunalnych (poprzez odpowiednie systemy selektywnego zbierania odpadów), w taki sposób, aby mogły one zostać w możliwie najbardziej efektywny sposób poddane recyklingowi,

2)     zachęcać mieszkańców zabudowy jednorodzinnej do kompostowania wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów ulegających biodegradacji,

3)     zachęcać mieszkańców do świadomych zakupów w celu ograniczania ilości powstających odpadów,

4)     promować produkty wytworzone z recyklingu, korzystanie z produktów wielokrotnego użytku,

5)     prowadzić akcje edukacyjne mające na celu podnieść świadomość ekologiczną mieszkańców w zakresie gospodarki odpadami.

Rozdział 7.

 

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

 

§ 20.

 1. Posiadacz nieruchomości utrzymujący zwierzę domowe, przebywające na niej swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia tej nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia poza jej obszar.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawować nad nimi nadzór w miejscach publicznych w taki sposób, aby nie powodowały one zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt.

3. Osoba utrzymująca psa, wprowadzając go poza teren własnej posesji, a w przypadku nieruchomości, w której znajduje się więcej niż jeden lokal, także na nieruchomość wspólną, ma obowiązek prowadzenia psa na smyczy, a psa należącego do ras uznanych za agresywne lub mieszańca tych ras, prowadzenie także w kagańcu.

4. Osoba utrzymująca psa rasy uznanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznanych za agresywne (Dz. U. z 2003 r., nr 77, poz. 687) ma obowiązek uzyskania zezwolenia Wójta Gminy Marciszów.

5. Zwolnienie ze smyczy psa rasy innej niż uznaną za agresywną lub jej mieszańca jest dopuszczone pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec.

6. Obowiązek określony w ust. 3 i 4 nie dotyczy oznakowanych psów przewodników i psów asystujących osoby niepełnosprawne.

7. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązania jest do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w miejscu publicznym, przy czym zanieczyszczenia winny być wyrzucane do pojemników na odpady zmieszane.

8. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do:

a)      nie wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności, na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci przez cały rok,

b)     nie kąpania zwierząt w fontannach wiejskich.

9. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska dla bezdomnych zwierząt.

10. Padlinę zwierząt należy usuwać niezwłocznie, poprzez przekazanie zwłok zwierzęcia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie odbioru odpadów lub posiadającemu zezwolenie na transport tego typu odpadów albo zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia grzebowisk i spalania zwłok zwierzęcych i ich części, na podstawie indywidualnej umowy zawartej pomiędzy właścicielem zwierzęcia, a tym przedsiębiorcą.

11. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Marciszów w sprawie uchwalenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Marciszów”.

 

ROZDZIAŁ 8

Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych  z produkcji rolniczej oraz obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 21.

 1. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub na terenie ogrodzonych nieruchomości, skutecznie zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się poza teren nieruchomości.

2. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób nie powodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie.

3. Zapewnić gromadzenie i usuwanie powstałych w związku z hodowlą odpadów
i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszego regulaminu.

4. Nie dopuszczać do powstania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór

5. Wymogów określonych w ust. 1 nie stosuje się do utrzymywania koni w celach terapeutycznych.

6. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich na:

a)      nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi, ogrodach działkowych, mieszkaniach, piwnicach,

b)     garażach domów mieszkalnych, na terenach objętych ujęciami wody oraz terenach ochronnych dla ujęć określonych przepisami odrębnymi.

  1. Szczegółowe zasady chowu zwierząt regulują odrębne przepisy.

 

Rozdział 9.

Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia

 

§ 22.

1. Wyznacza się zabudowany obszar Gminy Marciszów jako obszar podlegający obowiązkowi przeprowadzenia deratyzacji.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji na terenie nieruchomości dwa razy w roku: wiosną i jesienią.

3. Deratyzację przeprowadza się we wszystkich obiektach znajdujących się na terenie nieruchomości.

4.W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzających zagrożenie sanitarne, właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji niezwłocznie.

5. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Metryka

sporządzono
2020-04-10 przez Lilianna Tokarska
udostępniono
2020-04-10 00:00 przez Michalski Mariusz
zmodyfikowano
2020-04-20 08:48 przez Michalski Mariusz
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
323
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.