PROTOKÓŁ NR II/19 z posiedzenia Komisji Kultury, Oświaty, Sportu i Turystyki odbytej w dniu 19 lutego 2019 r.
PROTOKÓŁ NR II/19
z posiedzenia Komisji
Kultury, Oświaty, Sportu i Turystyki
odbytej w dniu 19 lutego 2019 r.
Obecni zgodnie z listą obecności /zał-1/
Nieobecny radna Jolanta Sanojca.
Rozpoczęcie posiedzenia godz. 13:00 zakończenie 14:35.
Porządek posiedzenia:
1/ Otwarcie posiedzenia.
2/ Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3/ Realizacja zadań z funduszu sołeckiego w budżecie gminy w 2018 roku.
4/ Plan wydatków na 2019 rok przeznaczonych na przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii.
4/ Opiniowanie projektów uchwał.
5/ Sprawy różne, wnioski.
Ad.1.
W związku z nieobecnością radnej Jolanty Sanojcy Przewodniczącej Komisji radna Jadwiga Adamczyk, dokonała otwarcia posiedzenia Komisji witając jej uczestników.
Ad.2.
Protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji przyjęto bez uwag.
Ad.3
Realizacja zadań z funduszu sołeckiego w budżecie gminy w 2018 roku.
Realizację zadań z funduszu sołeckiego w budżecie gminy w 2018 roku omówiła Jolanta Kudryńska.
Szczegółowa informacja dotycząca rozliczenia funduszu sołeckiego za 2018 rok stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Szczegółowa informacja dotycząca realizacji funduszu sołeckiego za 2018 rok stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Po przeanalizowaniu tematu radny Mirosław Wolak złożył wniosek, aby wszyscy sołtysi byli informowani przez pracowników Urzędu o realnych kosztach zadań, realizowanych w ramach funduszu sołeckiego do 1 września bieżącego roku. Zadania są robione z różnych względów pod koniec roku i dowiadujemy się o pewnych kosztach np. po owym roku. Są to pieniądze budżetu ale o nich decydują sołectwa i oni powinni być poinformowani o tym. Pewnych kosztów nie możemy przewidzieć rok wcześniej lub na początku roku ale we wrześniu te koszty można już określić i o wszelkich zmianach zakresu wykonywania zadań sołectwa powinny być informowane, aby móc przesunąć środki. Radny uważa również, że realizacja funduszu soleckiego powinna zacząć się już od marca
Po dyskusji dotyczącej realizacji fundusz sołeckiego Komisja złożyła stosowny wniosek.
Wniosek został poddany pod głosowanie.
Wniosek przyjęto jednogłośnie / nieobecna radna Jolanta Sanojca/.
Wniosek stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
W dalszej części posiedzenia podjęto dyskusję w sprawie realizacji projektu ścieżki rowerowej na terenie gminy Marciszów oraz możliwości pozyskania środków na realizację tego projektu.
Ad.4.
Plan wydatków na 2019 rok przeznaczonych na przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii.
Plan wydatków na 2019 rok przeznaczonych na przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii omówiła Małgorzata Chodasewicz.
Szczegółowy plan wydatków w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono.
Ad.5
Opiniowanie projektów uchwał.
a/ projekt uchwały w sprawie: uchwalenia statutu sołectw,
Radny Mirosław Wolka
Przedstawił uwagi zgłoszone na Komisji Ochrony Środowiska Rolnictwa i Zdrowia, dotyczące kwestii samego wyboru sołtysa oraz interpretację tych zapisów.
Radna Jadwiga Adamczyk
Zgłosiła zastrzeżenia do zapisów § 27 pkt. 5 dotyczący również równej ilości głosów. Uważa, że należałoby przejść w tym momencie na drogę losowania. To daje rozstrzygniecie i uważa to za błąd.
Następnie uważa, że powinien być zapis, że radni nie powinni kandydować do funkcji sołtysa, bo mamy o jedną osobę więcej do pracy.
Temat poddano pod dyskusję i w związku z wątpliwościami na posiedzenie Komisji zaproszono Sekretarz Gminy Martę Jędrzejowska, która wyjaśniał, że projekt uchwały jest już po konsultacjach społecznych oraz po konsultacjach w nadzorze prawnym i wszelkie uwagi można później w każdym momencie wprowadzić zmianą do statutu, w tej chwili musielibyśmy ponownie powtórzyć procedury.
Radna Jadwiga Adamczyk
Uważa, że te uwagi były wcześniej zgłaszane a nie mają odzwierciedlenia ich w statucie.
Następnie analizie poddano poszczególne zapisy projektu statutu.
Projekt statutu poddano pod głosowanie.
„za” głosowało 3 członków Komisji /radny E. Orzechowski, radny M. Wolak, radny D. Chęciński/. Radna Jadwiga Adamczyk „wstrzymała się do głosu”.
Po przeanalizowaniu projekt uchwały skierowano pod obrady sesji.
b/ projekt uchwały w sprawie: zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2019,
Radny Dawid Chęciński
Ma obiekcje na przekazanie kwoty 25 000,00 zł na radiowóz dla policji. Uważa, że gminy nie stać na to.
Radna Jadwiga Adamczyk
Również uważa, że biorąc stan osobowy posterunku również obecne pojazdy powinny sprostać zadaniom. Docelowo w przyszłości możemy rozważać pomysł zakupu nowego auta ale w tej chwili sytuacja jest jaka jest.
Radny Mirosław Wolka
Poparł poprzednie wypowiedzi. Dodał również, że nie mamy jeszcze uregulowanej sytuacji z vatem i z wodociągami.
Pozostali członkowie Komisji również wyrazili takie samo zdanie.
W związku z powyższym Komisja po przeanalizowaniu w/w projektu uchwały złożyła wniosek o zdjęcie z projektu uchwały kwoty 25 000,00 zł na udzielenie dotacji dla Komendy Powiatowej Policji w Kamiennej Górze na dofinansowanie zakupu samochodu w związku z trudną sytuacją finansową oraz zwrot tej kwoty do rezerwy. (Rada rozpatrzy możliwość dofinansowania w późniejszym terminie).
Wniosek został poddany pod głosowanie.
Wniosek przyjęto jednogłośnie / nieobecna radna Jolanta Sanojca/.
Wniosek stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
c/ projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmiany do Uchwały Nr III/10/18 Rady Gminy Marciszów z dnia 27 grudnia 2018 roku.
Projekt uchwały skierowano pod obrady sesji.
d/ projekt uchwały w sprawie: udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Kamiennogórskiemu na realizację zadania pn.: „Zakup specjalistycznej przyczepki do przewozu Quada z napędem 4x4 dla Komendy Powiatowej Straży Pożarnej w Kamiennej Górze,
e/ projekt uchwały w sprawie: inkasa podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso,
Po przeanalizowaniu projekty uchwał skierowano pod obrady sesji.
Ad.5.
Sprawy różne i wnioski.
Radny Mirosław Wolak
Zaproponował, aby we wrześniu zorganizować spotkanie ze Skarbnikiem w celu przedstawienia perspektywy finansowej gminy w postaci spłaty długów, możliwości inwestycyjnych.
Radny Dawid Chęciński
Zwrócił uwagę, że radni nie wiedzą nic o zmianach organizacyjnych w Urzędzie. Również na bip-ie nie ma takiej informacji. Radni chcieliby wiedzieć kto się czym zajmuje.
Innych uwag nie zgłoszono.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Komisji protokół zostaje zakończony.
Protokołowała Przewodniczący Komisji
Anna Płaszczyńska Jolanta Sanojca
Insp. ds. Rady Gminy
i przygotowywania
wniosków unijnych