PROTOKÓŁ NR II/2023 ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów odbytej w dniu 25 kwietnia 2023 r.
PROTOKÓŁ NR II/2023
ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów
odbytej w dniu 25 kwietnia 2023 r.
Obecni zgodnie z listą obecności /zał-1/.
Nieobecni: radna Jolanta Sanojca, radny Sławomir Czerwiński, radny Andrzej Kiper. Radny Andrzej Mitczak został oddelegowany na posiedzenie Rady Powiatowej Dolnośląskiej Izby Rolniczej Powiatu Kamiennogórskiego.
Rozpoczęcie posiedzenia godz. 12:00 zakończenie 13:30.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
- Analiza wykonania budżetu za 2022 rok.
- Analiza i opiniowanie projektów uchwał.
- Sprawy różne, wnioski.
Ad.1.
Radny Julian Polański dokonał otwarcia wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów, witając jej uczestników.
Następnie przedstawiony został planowany porządek obrad, do którego uwag i wniosków nie zgłoszono, a następnie przystąpiono do jego realizacji.
Ad.2.
Protokoły z poprzednich posiedzeń Komisji przyjęto bez uwag.
Ad.3.
Analiza wykonania budżetu za 2022 rok
Wykonanie budżetu Gminy Marciszów za 2022 rok omówiła Skarbnik Gminy Marciszów Edyta Bania.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Marciszów za 2022 rok stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
W dalszej części posiedzenia:
- w związku z zapytaniem radnego Juliana Polańskiego Sekretarz Gminy Marciszów omówiła kwestię terminu rozstrzygnięcia dofinansowania zadania dotyczącego budowy schodów w Ciechanowicach, natomiast Skarbnik Gminy Marciszów odniosła się do kwestii ochrony danych osobowych w przypadku należności z tytułu podatków, oraz przedstawiła należności w podziale na osoby prawne i fizyczne ogółem,
- w związku z zapytaniem radnego Waldemara Gurgula podano kwotę wysokości zwolnień z podatków,
- na wniosek radnego Mirosława Wolaka Skarbnik Gminy Marciszów omówiła procedurę wysyłania upomnień
w przypadku zalegania z należnościami. Następnie radny zauważył, że kwota upomnień nie pokrywa się z kwotą zaległości.
Następnie radny Marcin Frasunek nawiązał do przeprowadzonego w szkole audytu zewnętrznego, z tytułu którego miały być oszczędności. Radny uważa, że to były straty, bo gmina wydatkowała pieniądze na audyt, a zysków z tego przedsięwzięcia nie ma.
W związku z powyższym Skarbnik Gminy Marciszów omówiła zasady wprowadzania do budżetu środków na wydatki szkoły.
W dalszej części posiedzenia Anna Płaszczyńska inspektor ds. organizacyjnych, oświaty i obsługi biura rady omówiła główne działania, jakie zostały przeprowadzone na podstawie przeprowadzonego audytu w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Marciszowie.
Po przeprowadzeniu dyskusji nad zasadnością przeprowadzonych zmian w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Marciszowie oraz nad wynikami z egzaminów ósmoklasisty radny Julian Polański zgłosił problem z przyjęciem do przedszkola dziecka z terenu gminy Marciszów.
W związku z brakiem innych uwag i pytań do przedstawionego materiału radny Julian Polański Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Marciszów za 2022 rok oraz przystąpił do dalszej realizacji porządku obrad.
Ad.4.
Opiniowanie projektów uchwał:
a/ zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2023,
Projekt uchwały omówiła uczestnicząca w posiedzeniu Komisji Skarbnik Gminy Marciszów, informując jednocześnie
o konieczności przygotowania autopoprawki do przedstawionego radnym projektu uchwały.
Po przeanalizowaniu projekt uchwały skierowano pod obrady sesji.
b/ zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Marciszów na lata 2023 – 2033.
Po przeanalizowaniu projekt uchwały bez uwag skierowano pod obrady sesji.
Ad.5.
Sprawy różne i wnioski.
W sprawach różnych:
- radny Mirosław Wolak zapoznał radnych z pismem, informującym o zamiarach przekazania na rzecz gminy wybudowanego wodociągu w Ciechanowicach /pismo stanowi załącznik nr 2 do protokołu/.
Po przeprowadzeniu dyskusji w kwestii żądań przedstawionych w piśmie na wniosek radnego Mirosława Wolaka Komisja zawnioskowała o przedstawienie opinii Wójta Gminy Marciszów nt. pisma, informującego o zamiarach przekazania na rzecz gminy wybudowanego wodociągu w Ciechanowicach wraz z opinią mecenasa.
Wniosek poddano pod głosowanie.
Wniosek przyjęto jednogłośnie 9 głosami „za:
Nieobecni podczas posiedzenia radny Andrzej Kiper, radna Jolanta Sanojca, radny Andrzej Mitczak oraz radny Sławomir Czerwiński.
Radna Marta Suhak – Ogłaza oraz radny Dawid Chęciński nieobecni podczas głosowania.
Wniosek stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
W dalszej części posiedzenia:
- radny Stefan Zawierucha omówił zapisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odbiorze ścieków wskazując, że należałoby rozpatrzyć przejęcie wodociągu nie tylko z punktu widzenia właściciela wodociągu, ale i z punktu widzenia możliwości dla gminy. Radny proponuje spojrzeć na tą kwestię ponad linią podziału, niechęci, wyjść nieco w tej sytuacji do przodu. Następnie radny omówił korzyści z przejęcia wodociągu.
Następnie radny Zawierucha kolejny raz zgłosił zły stan drogi w Świdniku w okolicy domu jednego z mieszkańców Świdnika. W połowie tej drogi zaczyna pękać asfalt na skutek większych wód. Radny proponuje, aby Komisja Infrastruktury Technicznej zobaczyła tą drogę, ponieważ trzeba tą drogę zabezpieczyć.
- Skarbnik Gminy Edyta Bania odniosła się do zapytania radnego Stefana Zawieruchy w kwestii zajmowanego piątego miejsca od końca w rankingu pod kątem dochodów na jednego mieszkańca.
Następnie w związku z zapytaniem radnego Zawieruchy, dotyczącego dróg w Świdniku na posiedzenie komisji zaproszono kierownika referatu Rozwoju Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, który udzielił radnemu Stefanowi Zawierusze odpowiedzi na zapytania, dotyczące rozpoczęcia prac przez przejazd kolejowy w Świdniku oraz przewidywanego terminu zakończenia tych prac.
W dalszej części posiedzenia:
- radny Julian Polański stwierdził, że nic nie zostało zrobione ze zgłaszanych rzeczy. Radny ma na myśli wysypanie drogi kamieniem do budynku mieszkanki Ciechanowic, znalezienie brakujących lamp oświetleniowych koło pałacu
w Ciechanowicach, posprzątanie parkingu koło kościoła.
W związku z powyższym podjęto dyskusję w kwestii brakujących lamp oświetleniowych koło pałacu w Ciechanowicach.
Następnie:
- radny Mirosław Wolak przypomniał, że koło budynku nr 3 w Ciechanowicach przy drodze stoi woda i wójt po zebraniu wiejskim w Ciechanowicach obiecał zająć się tematem. Ponadto po tej drodze jeździ rolnik i istnieje niebezpieczeństwo zapadnięcia przepustu. Radny prosi, aby pojechać w teren, gdyż rolnik, który użytkuje tą drogę deklaruje partycypację
w dostosowaniu tej drogi,
- w związku z zapytaniem radnego Marcina Frasunka omówiono kwestię zakupu lamp ledowych oraz wyznaczenia terminów spotkań z sołtysami w celu ustalenia ich lokalizacji, a także możliwość poprawienia stanu nawierzchni drogi dojazdowej do budynku nr 8 i 10 przy ulicy Głównej w Marciszowie. Następnie radny umówił się na wizję w terenie w celu interwencji w sprawie drogi powiatowej ulicy Nadrzecznej, przy której w dwóch miejscach jest woda, która niszczy spękany asfalt.
Na zakończenie posiedzenia Sekretarz Gminy Marta Kwiecień odniosła się do podjętej na poprzedniej sesji uchwały
w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie” z siedzibą w Marciszowie oraz omówiła kwestie kadrowe, jakie należy przeprowadzić
w stosunku do dyrektora jednostki w wyniku podjętej uchwały. Następnie Sekretarz poinformowała, że być może będzie wniosek o podęcie uchwały zmieniającej.
Następnie w związku z zapytaniem radnego Stefana Zawieruchy Sekretarz Gminy Marta Kwiecień potwierdziła, że jest prowadzone postępowanie sądowe za bezumowne korzystanie ze słupów Tauronu po wypowiedzeniu umowy.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Komisji protokół zostaje zakończony.
Protokołowała Przewodnicząc Komisji
Anna Płaszczyńska Julian Polański
Insp. ds. organizacyjnych, oświaty i obsługi biura rady