Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Sprawozdania z prac Komisji Kadencja 2018-2023
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „PROTOKÓŁ NR I/2023 ze wspólnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zdrowia Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Rewizyjnej odbytej w dniu 20 lutego 2023 r. - Kadencja 2018-2023, menu 178, artykuł 2243 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Kadencja 2018-2023

PROTOKÓŁ NR I/2023 ze wspólnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zdrowia Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Rewizyjnej odbytej w dniu 20 lutego 2023 r.

PROTOKÓŁ NR I/2023
ze wspólnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zdrowia
Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Rewizyjnej
odbytej w dniu 20 lutego 2023 r.

 

Obecni zgodnie z listą obecności /zał-1/

Rozpoczęcie posiedzenia godz. 12:00 zakończenie 15:35

 

Porządek posiedzenia:

1/ Otwarcie posiedzenia.

2/ Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń.

3/ Funkcjonowanie Zakładu Gospodarki Komunalnej Wodociągi Marciszowskie – przychody, wydatki, planowane inwestycje, skład kadrowy, funkcjonowanie oczyszczalni ścieków.

4/ Opiniowanie projektów uchwał.

5/ Sprawy różne, wnioski.

 

Ad.1.

Radny Andrzej Kiper – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej dokonał otwarcia wspólnego posiedzenia Komisji witając jej uczestników. Następnie przedstawiony został planowany porządek obrad, do którego uwag i wniosków nie zgłoszono oraz przystąpiono do jego realizacji.   

 

Ad.2.

Protokoły z poprzednich posiedzeń przyjęto bez uwag.

 

W dalszej części posiedzenia głos zabrała przybyła na posiedzenie Komisji mieszkanka Marciszowa, która poinformowała członków komisji, że zwróciła się do rady z pismem o rozważenie możliwości przedłużenia dzierżawy gminnych gruntów rolnych na okres co najmniej 5 lat /pismo stanowi załącznik nr 2 do protokołu/. Następnie mieszkanka uzasadniła swoją prośbę, z którą zwróciła się do rady.

Radny Andrzej Mitczak

Uważa, że dzierżawca podpisując umowę dzierżawy godzi się na zawarte w niej warunki. Następnie radny przypomniał
o wniosku komisji o wydzierżawienie gruntów gminnych o powierzchni powyżej hektara w drodze przetargów.

Radny Waldemar Gurgul

Uważa, że rolą radnych jest pomoc mieszkańcom i należy rozeznać sytuację.

Radny Jan Koszyk  

Zwrócił uwagę na termin zawierania umów w taki sposób, aby dzierżawca mógł obsiać grunty i zebrać plony.

Radny Mirosław Wolak

Zaproponował złożenie wniosku, aby umowy dzierżawy zawierane były w okresie września października i kończyły się dopiero po zbiorach.

Radny Marcin Frasunek

Uważa, że należy zapoznać się ze stanowiskiem wójta.

 

W dalszej części posiedzenia ustalono, że radni zajmą się prośbą mieszkanki po zapoznaniu się z tematem oraz stanowiskiem wójta w tej kwestii. 

Następnie na posiedzenia Komisji przybył Wójt Gminy Mmarciszów Wiesław Cepielik, który na zapytanie odnośnie w/w kwestii wyjaśnił, że nie może w tej chwili odnieść się do pisma mieszkanki, ponieważ nie zdążył się jeszcze z nim zapoznać i udzieli odpowiedzi w późniejszym terminie.

Radny Andrzej Mitczak poprosił wójta, aby w przyszłości wcześniej organizować przetargi i  zawierać umowy dzierżawy
w odpowiednim okresie oraz zaznaczać w umowach, że grunty muszą być wydane i nie mogą być obsiane.

 

Ad.3.

Funkcjonowanie Zakładu Gospodarki Komunalnej Wodociągi Marciszowskie – przychody, wydatki, planowane inwestycje, skład kadrowy, funkcjonowanie oczyszczalni ścieków.

 

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik omówił zaproponowane zmiany w projekcie uchwały w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie” z siedzibą
w Marciszowie oraz odniósł się do sugestii radnych, dotyczącej zmniejszenia kosztów funkcjonowania ZGK.

Do powyższego odniósł się radny Julina Polański informując wójta, że zaproponowana uchwała nie spełnia wymogów, na jakie radni umawiali się w z wójtem.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik wyjaśnił radnemu Polańskiemu, że to rada jest kompetentna, aby zmienić statut zakładu poprzez zmianę zapisu, natomiast radni nie są kompetentni do zmiany struktury zakładu, czego się domagają. Następnie wójt wskazał paragraf projektu uchwały, w którym radni mogliby dokonać zmian, których się domagają od wójta.

Radny Andrzej Mitczak

Przypomniał o umówionym spotkaniu, które miało odbyć się przed dniem 15 lutego 2023 r.  Następnie radny odniósł się do oczekiwań klubu radnych, które zostały przedstawione wójtowi.

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik

Zacytował zapisy protokołu Komisji Infrastruktury, podczas którego prosił radnych o sformalizowanie stanowiska. 

 

W dalszej części posiedzenia Sekretarz Gminy Marta Kwiecień odniosła się do wniosku radnych o połączenie Zakładu Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie” z działem gospodarczym, podległym Urzędowi Gminy Marciszów oraz omówiła kompetencje radnych w przedmiotowej kwestii, natomiast Wójt Gminy Marciszów poprosił radnych o wstrzymanie się z likwidacją zakładu do czasu zaplanowanych rozpraw sądowych. 

 

W dalszej części posiedzenia Bronisław Andrzejewski Dyrektor ZGK Wodociągi Marciszowskie przekazał radnym informację, dotyczącą funkcjonowania samorządowej jednostki budżetowej pn.: Zakład Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie” z siedzibą w Marciszowie (szczegółowa informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu).

Następnie Dyrektor ZGK Wodociągi Marciszowskie odniósł się do zarzutów radnych, dotyczących funkcjonowania stanowiska dyrektora w jednostce oraz omówił planowane inwestycje na oczyszczalniach ścieków, a także poprosił radnych o cierpliwość w związku z planowanymi rozprawami sądowymi.

Następnie Rafał Zdunek Zastępca Dyrektora ZGK Wodociągi Marciszowskie omówił stan zatrudnienia na oczyszczalni ścieków, stan eksploatowanej infrastruktury oraz przedstawił stawki wody i ścieków w gminie Marciszów oraz gminach sąsiednich, a także przekazał radnym do zapoznania taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Kamienna Góra na okres 3 lat wraz z decyzjami Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, zatwierdzającymi w/w taryfę w gminach ościennych, które stanowi załącznik nr 4, 5, 6, 7, 8 do protokołu.

 

W dalszej części posiedzenia podjęto dyskusję w kwestii możliwości przekazania koparki gminnej do ZGK. Następnie radny Julian Polański poinformował, że podjęcie uchwały zostanie przesunięte na następny miesiąc.

Radny Stefan Zawierucha wyraził swoje stanowisko, twierdząc, że przesunięcie głosowania uchwały nic nie zmienia, oprócz tego, że koszty dalej są takie, jakie są. Największym sukcesem wodociągów jest uszczuplenie przychodów o około 300 000,00 zł za ścieki i około 100 000,00 zł za wodę rocznie, a koszty administracyjne wynoszą milion. Następnie radny odniósł się do porównania stawek przedstawionych przez Zastępcę Dyrektora ZGK Rafała Zdunka oraz konieczności obciążania za mienie, a także poinformował, że ponownie wystąpi o koszty funkcjonowania ZGK Wodociągi Marciszowskie.

 

Następnie Pani Wioleta Lepucka księgowa ZGK omówiła główne przesłanki powstania jednostki budżetowej Zakładu Gospodarki Komunalnej Wodociągi Marciszowskie oraz poinformowała, że nie widzi żadnych oszczędności z momentem zlikwidowania ZGK. Następnie odniosła się do stosunku wydatków do dochodów oraz omówiła uszczuplenie dochodów
w wyniku konieczności zapłaty kar za podłączenie do kanalizacji gminnej firmy z terenu gminy.  W dalszej części posiedzenia w związku z wypowiedzią radnego Juliana Polańskiego Pani Wioleta Lepucka przypomniała, że
w momencie powstania jednostki  ZGK było dwóch dyrektorów na pełnym etacie.

 

W dalszej części posiedzenia  Rafał Zdunek Zastępca Dyrektora ZGK Wodociągi Marciszowskie poinformował radnych, że w nawiązaniu do omówionych przez główną księgową kar pozostawi radnym do zapoznania decyzje i wnioski, dotyczące planowanych prac organizacyjnych na oczyszczalni ( wniosek o odroczenie terminu płatności administracyjnej kary pieniężnej stanowi załącznik nr 9 do protokołu, Decyzja Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Nr DJ-DI.7061.6.2022.ACz z dnia 11.01.2023 r. stanowi załącznik nr 10 do protokołu, Decyzja Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Nr DJ-DI.7060.8.2022.ACz z dnia 20.07.2022 r. stanowi załącznik nr 11 do protokołu, Decyzja Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska   Nr DJ-DI.7061.2.2020.ACz z dnia 23.12.2020 r. stanowi załącznik nr 12 do protokołu).

Następnie Rafał Zdunek Zastępca Dyrektora ZGK Wodociągi Marciszowskie poinformował, że na dzień dzisiejszy
w związku z przystąpieniem Polski do dyrektywy ściekowej gmina nie wywiązała się z osiągniecia wskaźnika, dotyczącego ilości mieszkańców podłączonych do kanalizacji oraz poinformował, że w związku z tym za każdego mieszkańca będzie płaciła potężne kary, a także przekazał do materiałów rady Dyrektywę Rady 91/271/EWG, dotyczącą oczyszczania ścieków komunalnych  (szczegółowa informacja dotycząca Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków stanowi załącznik nr 13 do protokołu).  

W związku z powyższym Rafał Zdunek Zastępca Dyrektora ZGK Wodociągi Marciszowskie poprosił radnych, aby prosili mieszkańców o podłączanie się do kanalizacji, którzy mają taką możliwość. 

W dalszej części posiedzenia podjęto dyskusję nad rolą radnych w kwestii proszenia mieszkańców o podłączanie się do kanalizacji gminnej, natomiast Wójt Gminy Marciszów omówił działania pracowników urzędu, podejmowane w celu nakłonienia mieszkańców do przyłączenia się do gminnej kanalizacji sanitarnej.

Radny Andrzej Mitczak zwrócił uwagę na mieszkańców, którzy nie mają możliwości podłączenia się do kanalizacji. Jako przykład podał mieszkańców Ciechanowic.  

 

Ad.4.

Opiniowanie projektów uchwał:

 

a/ projekt uchwały w sprawie: ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, 

Projekt uchwały omówiła zaproszona na posiedzenie Komisji Lilianna Tokarska inspektor ds. ochrony środowiska
i odpadów komunalnych.

Po przeanalizowaniu projekt uchwały skierowano pod obrady sesji. 

 

b/ projekt uchwały w sprawie:  określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,

Bez uwag skierowano pod obrady sesji. 

 

c/ projekt uchwały w sprawie: zmieniająca uchwałę Nr XVI/103/2020 Rady Gminy Marciszów z dnia 10 kwietnia 2020 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marciszów,

Uwag nie zgłoszono kierując projekt pod obrady sesji.

 

d/ projekt uchwały w sprawie: przyjęcia programu osłonowego „Korpus wsparcia seniorów na rok 2023 w Gminie Marciszów”,

Bez uwag skierowano pod obrady sesji. 

 

e/ projekt uchwały w sprawie: zmiany uchwały w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie” z siedzibą w Marciszowie,

Projekt uchwały omówiono podczas analizy tematu, dotyczącego funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej Wodociągi Marciszowskie.            

Po przeanalizowaniu komisja złożyła wniosek o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały
w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie”
z siedzibą w Marciszowie.

Wniosek poddano pod głosowanie.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

Nieobecni podczas głosowania radna Marta Suhak – Ogłaza oraz radny Łukasz Leder. 

Wniosek stanowi załącznik nr 14 do protokołu. 

 

f/ projekt uchwały w sprawie: uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów
w miejscowościach: Ciechanowice, Domanów, Marciszów, Pastewnik, Pustelnik i Świdnik,

Radny Andrzej Mitczak poprosił, aby w przyszłości przygotować radnym plany w większym formacie, gdyż przedstawione załączniki są nieczytelne.

Następnie na posiedzenie Komisji zaproszono Pana Marka Banasia kierownika referatu Rozwoju Gospodarki Komunalnej
i Ochrony Środowiska, który omówił projekt uchwały.

Radny Jan Koszyk zgłosił zastrzeżenia do zapisów w załącznikach, z których wynika, że rada gminy nie uwzględniła wniosków mieszkańców. 

Radny Andrzej Mitczak przypomniał o podjęciu pewnych kierunków działania oraz głosach mieszkańców. Uważa, że zostało to uwzględnione i nie można zwlekać, natomiast w przypadku wniosków mieszkańców trzeba mieć jasność.

Radny Stefan Zawierucha poinformował, że jednemu z mieszkańców Świdnika zakazano jakiejkolwiek zabudowy.

Radny Waldemar Gurgul podał przykład gminy Lądek Zdrój, w której powstała podobna inwestycja. Uważa, że należy przełożyć głosowanie tego projektu uchwały.

Radny Grzegorz Parzygnat dodał, że była publiczna dyskusja i nie było na niej radnych.

 

W dalszej części posiedzenia podjęto dyskusję w kwestii zdjęcia przedmiotowego projektu uchwały z porządku obrad.

W związku z wątpliwościami członków komisji na posiedzenie komisji zaproszono Wójta Gminy Marciszów, który przypomniał o czasie, jaki mieszkańcy mieli na składanie wniosków i możliwości wypowiedzenia się oraz wyjaśnił radnym kwestię nieuwzględnienia części składanych wniosków mieszkańców.  

Na zakończenie dyskusji radny Mirosław Wolak zaproponował, aby przy opracowywaniu kolejnych planów przedyskutować kwestię składanych wniosków do planu z np. Komisją Infrastruktury.

 

g/ projekt uchwały w sprawie: zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2023,

Projekt uchwały budżetowej omówiła Skarbnik Gminy Edyta Bania.

Po przeanalizowaniu projekt uchwały skierowano pod obrady sesji.

 

h/ projekt uchwały w sprawie: zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Marciszów na lata 2023 – 2033,

Projekt uchwały budżetowej omówiła Skarbnik Gminy Edyta Bania

Po przeanalizowaniu projekt uchwały skierowano pod obrady sesji.

 

Ad.5.

Sprawy różne i wnioski.

 

W sprawach różnych:

- radny Andrzej Mitczak omówił z Panią Lilianną Tokarską kwestię możliwości korzystania przez rolników z programu,
z którego rolnicy otrzymali dopłaty do wywozu folii rolniczych. Następnie radny wyraził swoje niezadowolenie i uważa, że należy aplikować o środki, z których mogą skorzystać mieszkańcy,

- radny Mirosław Wolak Przewodniczący Rady Gminy Marciszów  przedstawił członkom komisji skargę na bezczynność Wójta Gminy Marciszów z tytułu braku odpowiedzi na pismo Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej Ciechanowice 80,

- radny Julian Polański omówił z zastępcą wójta Pawłem Truszczyńskim możliwość zakupu kamienia do naprawy drogi do budynku nr 7 w Ciechanowicach. Według radnego w budżecie znajdują się środki na bieżące utrzymanie dróg.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Komisji protokół zostaje zakończony.

 

 

Protokołowała                                                                                                           Przewodniczący Komisji
Anna Płaszczyńska                                                                                                            Andrzej Kiper     
Insp. ds. organizacyjnych, oświaty i obsługi biura rady

Metryka

sporządzono
2023-04-03 przez Płaszczyńska Anna
udostępniono
2023-04-03 14:56 przez Łukaszun Aleksandra
zmodyfikowano
2023-04-03 15:07 przez Łukaszun Aleksandra
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
80
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.