Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Gminy Marciszów
Menu góra
Strona startowa RADA GMINY Sprawozdania z prac Komisji Kadencja 2018-2023
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „PROTOKÓŁ NR V/2022 ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów odbytej w dniu 22 listopada 2022 r. - Kadencja 2018-2023, menu 178, artykuł 2121 - BIP - Urząd Gminy w Marciszowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Kadencja 2018-2023

PROTOKÓŁ NR V/2022 ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów odbytej w dniu 22 listopada 2022 r.

PROTOKÓŁ NR V/2022
ze wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów
odbytej w dniu 22 listopada 2022 r.

 

Obecni zgodnie z listą obecności /zał-1/.
Nieobecny radny Sławomir Czerwiński.

Rozpoczęcie posiedzenia godz. 12:00 zakończenie 15:55.

 

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia.
    2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
    3. Opinie i wioski do projektu uchwały budżetowej na 2023 rok.
    4. Analiza i opiniowanie projektów uchwał.
    5. Sprawy różne, wnioski.

 

Ad.1.
Radny Andrzej Kiper Przewodniczący Komisji Rewizyjnej dokonał otwarcia wspólnego posiedzenia Stałych Komisji Rady Gminy Marciszów, witając jej uczestników.

Następnie przedstawiony został planowany porządek obrad, do którego uwag i wniosków nie zgłoszono. Porządek obrad przyjęto jednogłośnie, a następnie przystąpiono do jego realizacji.

 

Ad.2.
Protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji przyjęto bez uwag.

 

Ad.3.
Opinie i wioski do projektu uchwały budżetowej na 2023 rok. 

Skarbnik Gminy Edyta Bania omówiła projekt uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2023, natomiast Wójt Gminy Wiesław Cepielik zwrócił uwagę na wysokość dochodów w stosunku do bieżących wydatków oraz omówił plan wydatków inwestycyjnych na przyszły rok.

W dalszej posiedzenia w związku z zapytaniem:

- radnego Juliana Polańskiego omówiono kwestię zaplanowania środków finansowych na dostosowanie lokalu chronionego,

- radnej Marty Suhak - Ogłaza omówiono kwestię środków przeznaczone na wykonanie planów zagospodarowania przestrzennego,  

- radnego Andrzeja Mitczaka Sekretarz Marta Kwiecień omówiła stan zaawansowania prac nad podjętą uchwałą
w sprawie przystąpienia do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego,

- radnego Juliana Polańskiego Skarbnik Gminy omówiła kwestię zaciągnięcia kredytu na realizację zaplanowanych wydatków.

W dalszej części posiedzenia po przenalizowaniu projektu uchwały budżetowej radny Andrzej Kiper poinformował
o planach rezygnacji z inwestycji, dotyczącej przebudowy drogi gminnej nr 114498D w Marciszowie w zamian za wykonanie dokumentacji na remont drogi nr 329 w Marciszowie.

W odpowiedzi Wójt Gminy Marciszów poinformował, że droga nr 114498D zgłoszona jest do dofinansowania.

Następnie radny Mirosław Wolak poinformował o planach złożenia wniosku o zmniejszenie o kwotę 50 000,00 zł inwestycji pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 114362D w Ciechanowicach” i przeznaczenie tej kwoty na modernizację oświetlenia wsi Ciechanowice.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji ogłosił przerwę.

Po przerwie.

 Wspólna Komisja Rady Gminy Marciszów po analizie projektu budżetu Gminy Marciszów na rok 2023 złożyła następujące wnioski:

  1. Wniosek o zmniejszenie o kwotę 50 000,00 zł inwestycji pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 114362D
    w Ciechanowicach” i przeznaczenie tej kwoty na modernizację oświetlenia wsi Ciechanowice.

Wniosek poddano pod głosowanie.

Wniosek przyjęto jednogłośnie 10 głosami „za”

  1. Wniosek o zmniejszenie o kwotę 20 000,00 zł inwestycji pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 114498D w Marciszowie ” i przeznaczenie tej kwoty na wykonanie dokumentacji na remont drogi nr 329 w Marciszowie.

Wniosek poddano pod głosowanie.

Wniosek przyjęto:

- 9 głosami „za”

- 1 głosem „wstrzymuje się” /radny Jan Koszyk/.

Nieobecni: radny Sławomir Czerwiński /radny Dawid Chęciński opuścił salę o godz.13.50 narad, radny Stefan Zawierucha opuścił salę narad o godz. 14.00, radny Waldemar Gurgul opuścił sale narad o godz.14.20, natomiast radny Łukasz Leder
o godz. 14.45/.     

Wniosek stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Innych uwag i pytań nie zgłoszono.

 

Ad.4.
Opiniowanie projektów uchwał:

a/ projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości przez Gminę Marciszów,  

Bez uwag skierowano pod obrady sesji.

b/ projekt uchwały w sprawie: określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu w Gminie Marciszów,

Projekt uchwały omówiła uczestnicząca w posiedzeniu Komisji Anna Płaszczyńska inspektor ds. oświaty. 

Po przeanalizowaniu projekt uchwały bez uwag skierowano pod obrady sesji.

c/ projekt uchwały w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w miejscowościach: Marciszów, Domanów, Nagórnik, Pustelnik, Wieściszowice
i Ciechanowice,

Radny Mirosław Wolak wyraził obawy, że uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego zostanie obarczone błędem, deliktem prawym, jeżeli chodzi o ochronę podsiadania i może być podstawą do roszczeń do gminy z tytułu utraty dochodów, które mogli uzyskać.

W odpowiedzi Wójt Gminy Marciszów omówił procedurę uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

d/ projekt uchwały w sprawie: obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczenia podatku rolnego na rok 2023,

Radny Jan Koszyk zapytał czym skutkuje obniżenie i czy nadwyręży to budżet gminy. 

W odpowiedzi Wójt Gminy Marciszów poinformował, że jego opinia o tym projekcie uchwały będzie negatywna, gdyż dba o dochody gminy i poprosił radnych, aby nie zmieniali tej stawki, gdyż to nic nie da, bo rolnik nawet nie odczuje takiej zmiany, a obniżenie tej stawki skutkuje zmniejszeniem wysokości subwencji ogólnej.  

Następnie Skarbnik Gminy omówiła wysokość składek, jakie odprowadzane są do Izby Rolnej oraz omówiła wpływ poszczególnych podatków na wysokość subwencji.

W dalszej części posiedzenia podjęto dyskusję w kwestii ulg, dopłat oraz możliwości dofinansowań, z jakich mogą korzystać rolnicy.

e/  projekt uchwały w sprawie: zmiany Uchwały budżetowej gminy Marciszów na rok 2022,

Po przeanalizowaniu skierowano pod obrady sesji.

f/ projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmiany do Uchwały Nr XXXV/218/2021 Rady Gminy Marciszów z dnia 29 grudnia 2021 roku w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Marciszów na lata 2022 – 2032, 

Bez uwag skierowano pod obrady sesji.

g/ projekt uchwały w sprawie: ustalenia wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2022,

Po przeanalizowaniu skierowano pod obrady sesji.

h/ projekt uchwały w sprawie: likwidacji ZAKŁADU GOSPODARKI KOMUNALNEJ „Wodociągi Marciszowskie”,

Wójt Gminy Marciszów Wiesław Cepielik poinformował zebranych o przyczynach powołania Zakładu Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie”, który jest kluczowym argumentem podczas trwających spraw sądowych, dotyczących mienia wodociągowego. Następnie Wójt omówił możliwości odliczenia podatku vat poprzez zastosowanie wyższego prewspółczynnika podatku vat w przypadku istniejącej jednostki oraz kwestie obowiązujących taryf na terenie gminy. Wójt Gminy wyraził również opinię, że porządnym jest, aby ten zakład wzmocnić, przekształcić go z jednostki budżetowej na zakład budżetowy lub w spółkę, dlatego że mógłby się całkowicie samodzielnie utrzymywać oraz prowadzić szerszą działalność, świadcząc usługi. Następnie Wójt poprosił radnych o rozwagę, aby ta likwidacja nie przyniosła więcej szkody niż pożytku.

W dalszej części posiedzenia  Skarbnik Gminy Edyta Bania omówiła kwestie finansowe, dotyczące możliwości odliczenia wyższej kwoty podatku vat, co nie będzie możliwe w momencie, kiedy Zakład Gospodarki Komunalnej w Marciszowie zostanie przekształcony w referat. Jako przykład podała wyliczenia finansowe z ubiegłego roku.

Następnie Sekretarz Gminy Marta Kwiecień odniosła się do kwestii spraw kadrowych w przypadku wchłonięcia zakładu w struktury urzędu gminy, wskazując konieczność dostosowania szeregu dokumentów oraz konsekwencje nieprzyjęcia nowych warunków pracy przez pracowników. Dodała również, że bardziej korzystne byłoby dołączenie działu gospodarczego i rozszerzenie o ten zakres zadań ZGK Wodociągi Marciszowskie.

W dalszej części posiedzenia adwokat Tomasz Łuczkowski odniósł się do uzasadnienia uchwały, dotyczącego zapisu że „działania zmierzające do odzyskania mienia nie zostały podjęte” oraz omówił trwające postępowania sądowe, a także odniósł się argumentu, który podnosi WPWiK, że nawet ZGK w tej formie organizacyjnej to nie jest podmiot, który byłby w stanie przejąć zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz część zadań, które w chwili obecnej wykonuje WPWiK.   

Następnie Wójt Gminy odniósł się do kwestii pogłosek związanych z możliwością „siłowego” odebrania mienia, przedstawiając szereg konsekwencji prawnych w przypadku podjęcia takich kroków oraz poprosił radnych o przedstawienie argumentów, które skłoniły ich do przygotowania projektu uchwały, dotyczącego likwidacji ZGK Wodociągi Marciszowskie. 

Do powyższego odniósł się radny Andrzej Mitczak wskazując na duże koszty prowadzenia zakładu wodociągów. Dodał, że kilkakrotnie podczas rozmów padały kwestie zatrudnienia dwóch dyrektorów, co było główną przyczyną przygotowania tej uchwały. Trzeba rozmawiać i poszukać wspólnych przemyśleń, żeby poprawić sytuację.  

Radny Dawid Chęciński przypomniał, że wniosek o likwidację zakładu został złożony dwa miesiące temu i przez dwa miesiące nikt nie podjął tematu. W momencie kiedy jest przygotowany projekt uchwały, który ma być procedowany na sesji, rozmawiamy. Uważa również, że jakiś konsensus jest możliwy.

Radny Andrzej Kiper uważa, że takie spotkanie powinno się wcześniej odbyć, bo dzisiaj padły argumenty, o których radni nie wiedzieli. Radni nie chcą nic rozwalać tylko chcą, żeby gmina się rozwijała, a mieszkańcy mieli korzyść z tego zakładu. 

W dalszej części posiedzenia podjęto dyskusję nad kwestią likwidacji, połączenia działu gospodarczego z Zakładem Gospodarki Komunalnej Wodociągi Marciszowskie oraz przekształcenia jednostki budżetowej w zakład budżetowy

W toku dyskusji radny Stefan Zawierucha poprosił radcę prawnego o udostępnienie uzasadnienia decyzji o zawieszeniu działań komorniczych.

Na zakończenie dyskusji radny Mirosław Wolak stwierdził, że sednem sprawy są koszty utrzymania tej jednostki i odbiór społeczeństwa oraz zaproponował ogłoszenie przerwy w celu omówienia propozycji, dotyczącej dalszego procedowania.

Przewodniczący Komisji  ogłosił przerwę.

Po przerwie.

 

Radny Dawid Chęciński w imieniu klubu radnych poinformował, że na sesji złożony zostanie wniosek klubu o zdjęcie projektu uchwały w sprawie likwidacji ZGK Wodociągi Marciszowskie  z porządku oraz zawnioskował o przygotowanie symulacji kosztów wraz ze schematem organizacyjnym połączenia Zakładu Gospodarki Komunalnej „Wodociągi Marciszowskie” z działem gospodarczym, podległym Urzędowi Gminy Marciszów.

Wniosek poddano pod głosowanie.

Wniosek przyjęto 13 głosami „za” oraz 1 głosem „sprzeciw” /radny Stefan Zawierucha/.

Nieobecny podczas posiedzenia radny Sławomir Czerwiński.

Wniosek stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

W dalszej części posiedzenia na wniosek radnego Juliana Polańskiego Sekretarz Gminy omówiła kwestię wspólnej księgowości dla urzędu i podległych jednostek.

W związku z powyższym podjęto dyskusję w kwestii wysokości wymiaru zatrudnienia oraz wysokości zarobków osoby zajmującej się księgowością w jednostkach podległych.  

 

Ad.5.
Sprawy różne i wnioski.

W sprawach różnych:

- w związku z zapytaniem radnego Andrzeja Mitczaka Wójt Gminy Marciszów omówił przyczyny odwołania przetargu na dzierżawę gruntów gminnych oraz kwestię uregulowania czynszu dzierżawnego,

- w związku z zapytaniem radnego Juliana Polańskiego Wójt Gminy Marciszów poinformował radnych, że polecił Pani Skarbnik przeprowadzenie rewizji w referacie w związku z sygnałami od pracowników, dotyczącymi zaległych nieuregulowanych spraw podatkowych,

- radna Marta Suhak – Ogłaza przypomniała o konieczności naprawy lamp na niebieskim mostku koło piekarni
w Marciszowie,

- radna Jadwiga Adamczyk wyraziła zadowolenie z przygotowania cmentarzy w Wieściszowicach do święta zmarłych,

- na wniosek radnego Juliana Polańskiego podjęto dyskusję w kwestii  remontu lub likwidacji kaplicy na cmentarzu
w Ciechanowicach,

- radny Mirosław Wolak zgłosił konieczność naprawy lampy koło kościoła w Ciechanowcach oraz poprosił, aby zwrócić uwagę na konieczność naprawy lamp w newralgicznych punktach.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Komisji protokół zostaje zakończony.

 

Protokołowała                                                                          Przewodniczący Komisji
Anna Płaszczyńska                                                                         Andrzej Kiper
Insp. ds. organizacyjnych, oświaty i obsługi biura rady

Metryka

sporządzono
2023-01-03 przez Płaszczyńska Anna
udostępniono
2023-01-03 11:01 przez Łukaszun Aleksandra
zmodyfikowano
2023-01-03 11:12 przez Łukaszun Aleksandra
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
100
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.